Inlägg från: Anonym (Snart 40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snart 40)

Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?

Anonym (Lothar) skrev 2015-12-08 10:23:05 följande:
    Jo jag har läst nog och just därför min undran.

Som ung man är kåtheten så stark att den bokstavligt talat "bara måste komma ut". Vilket ofta passar kvinnor 40+ av de ovan givna anledningarna.

För yngre kvinnor är trygghet och bekräftelse ofta (inte alltid) viktigare än själva sexet. Detta i kombo med att de många gånger uppskattar dialogen med en man som förutom intresse för henne även kan berätta och samtala om allt annat i livet som beskriver det speciella med tillvaron.

Därav min fråga.
    Jag kanji bara tala för mig själv, men mellan 20 och 30 (blev av med oskulden vid 20) så fick jag inte ut ngt alls av sexakten i sig. Var bara på jakt efter bekräftelse och annat runt omkring som t ex presenter, middagar i dyl. Orgasm fick jag inte öht, varken på egen hand eller med en partner. Jag kunde utan problem gå helt utan sex i flera månader i en relation och mina partners var alltid frustrerade.

Sen slog det om jag blev den som var mest sugen. Var först ihop med en två år äldre man, men han matchade mig inte sexuellt. Det var först när den relationen tog slut som jag började träffa yngre, mycket yngre t o m. Plötsligt fanns det en dynamik i relationerna.

Jag hade hört att sexlusten skulle minska och att sexlivet blev lidande av barn, så när jag och min (yngre) man skaffade barn var jag helt inställd på det. Visst, första 3 mån efter förlossningen var jag inte jättesugen, men efter det har sexlusten kommit tillbaka med råge!

Jag har en yngre bror som bytte bort sin 5 år yngre flickvän som hade inget sexliv alls med mot en 7 år äldre som han beskriver som "sexgudinna". Likaså har jag en syster som är under 30 och är gift med en 14 år äldre man. De har enligt henne sex en gång per kvartal. Ja, det kan ju vara rena tillfälligheter förstås.
  • Anonym (Snart 40)
    MammAmma skrev 2015-12-08 11:02:30 följande:
    Ja, till en gräns. Förr eller senare kommer ju dock kvinnans sexlust att gå om mannens, vars sexlust fortsätter att sjunka medan hennes tilltar.
    Sant. Men som tillfällig relation funkar det säkert väldigt bra. :)
  • Anonym (Snart 40)
    MammAmma skrev 2015-12-08 13:46:00 följande:
    Med en jäkla massa självbefläckelse! xD Det hjälper iofs inte ett dugg -_-
    Jag vet hur det är ;) Är inte heller en sån som gillar ONS och då får man lida för det på ett sätt. Jag tycker inte att onani stillar lusten i de flesta fall utan snarare gör det värre.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (ab) skrev 2015-12-08 14:40:03 följande:

Tala för dig själv var första tanken. Jag känner inte igen det nämligen.
    Men biologiskt finns det väl en poäng i att skynda på att öka chanserna att bli med barn medan man fortfarande kan eftersom fruktsamheten generellt sjunker.

"Biologiskt" låter dock så flummigt i mina öron. Tror helt enkelt att det handlar om olika hormoners samverkan, samt dominans av det ena. Kort och gott. Men det är klart, om en person mår dåligt med sitt liv och är exempelvis väldigt stressad så tar detta överhanden.
  • Anonym (Snart 40)
    MammAmma skrev 2015-12-08 16:28:16 följande:
    Nej, den var nog snarare som lägst mellan 20-25. När jag närmade mig 30 (runt 27 års åldern kanske) började den tillta något, efter 30 har det bara eskalerat ytterligare. Vill inte veta hur det kommer vara om några år då :/
    Exakt samma sak för mig. Hade ganska hög sexlust som barn (ja, jag onannerade redan på dagis). Sen var sexlusten som lägst mellan 18-26 ca. Varken hög eller låg mellan 27-30, men efter det hände det något. Blir 39 i början på nästa år och den har ökat som mest för mig efter 35. Blev förresten gravid med första barnet vid 37.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-08 15:04:29 följande:
    Det verkar som om du drar likhetstecken mellan minskad sexlust och att man mår dåligt. Det kan ju förstås stämma att sexlusten går ner när man mår dåligt, men minskad sexlust behöver inte alls betyda att resten av livet är dåligt på något sätt.
    Ok, det var inte meningen att låta så enkelspårig; jag vet att det är mer komplext än så. Sorry.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (ab) skrev 2015-12-08 16:15:40 följande:
    Jag syftade dock enbart på biologiska faktorer (där för all del hormonnivåer ingår), inte på psykologiska.
    Ok! :)
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-10 08:46:28 följande:
    Jag förstår hur du resonerar, och det stämmer säkert i en del fall, men långt ifrån alla. De flesta vuxna människor har dessutom en sexuell historia innan en långvarig partner, så nog kan man minnas hur sexet var även innan honom. Framförallt minns man hur hela kroppen kunde skrika efter kroppskontakt - särskilt med lite alkohol i kroppen - men nu har skriket lagt sig, även om man skulle vara lagom salongsberusad och stå i ett rum med dämpad belysning med suggestiv musik och en karl som man med hjärnan vet att man borde vara attraherad av. Det är det som är så svårt att förklara för den som har lusten kvar. Att helt plötsligt är man inte sugen att ta en till cigg, även om man tidigare varit kedjerökare. Och det alldeles utan att man medvetet har försökt sluta röka.

Är det bara relationen som känns tråkig är det väl lättare hänt att man börjar se sig om efter någon annan, och att man får för sig att gräset är grönare på andra sidan. Inte att man slutar äta gräs.
    Hur gammal är du? På din beskrivning verkar det som att du har kommit in i klimakteriet.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Jan) skrev 2015-12-10 09:55:41 följande:

Verkligen olika det här.

Som kille var jag som absolut kåtast i sena tonåren tror jag. Mellan 16-17 års ålder och 22-23 års ålder ungefär. När jag var 19 träffade jag min första tjej och då ökade sexlusten bara ännu mer!

Hon däremot var inte alls särskilt sugen på sex öht. Vi hängde ihop fyra år och hade sex kanske en gång i veckan under hela förhållandet.

Senare träffade jag tjejer som ville betydligt mer och jag fick nästan en chock. Trodde att alla var som min första flickvän.

Nu är jag 34 och ärligt talat finns det viktigare saker i livet. Kan inte tänka mig att jag ser sex som nåt absolut jätteviktigt om tio år. Bävar lite inför att träffa en jämnårig kvinna som bara blir mer och mer intresserad för varje år som går

Det sexuella tåget har nog gått för mig

Jag har haft den perioden i livet med porrfilmer gömda under pojkrummets säng, sexchattande på dejtingsidor, dejtande och raggande på uteställen. I hopp om att bara få någon att gå hem och knulla med för natten. Sånt intresserar mig inte längre på samma sätt. Om jag är ute på krogen nu hoppas jag hitta någon trevlig att prata med! Det är en lyckad kväll för mig.

Jag runkar fortfarande en gång om dagen men inte tre eller fyra gånger om dan som jag gjorde som yngre.

Det är onekligen trist när man inte synkar lustmässigt. Personligen är jag som du var i tonåren NU. Har till exempel gett mig själv tre orgasmer redan idag, och i kväll blir det minst en gång till med mannen när han kommit hem. Hade det inte varit för att jag just nu befinner mig ute bland folk så hade jag gjort nåt åt kåtheten igen, för det bultar där nere. :D
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-10 10:05:31 följande:
    43, så det är väl inte otänkbart. Men man trodde ju att sånt inte skulle hända innan man hade fyllt 50 ialla fall...Rynkar på näsan
    Jag läste på lite och det verkar inte som att de minskade östrogennivåerna som kvinnan får i klimakteriet ska påverka sexlusten speciellt negativt annat än att slemhinnorna blir torrare/skörare.

Tränar du? Annars kan det vara ett tips att börja styrketräna, det har ökat min lust rejält i perioder när jag tränat hårt (gör det inte nu).
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Jan) skrev 2015-12-10 15:01:32 följande:
    Inget illa ment. Inget personligt mot dig, men jag ser det lite som att tåget har gått..

Kommer ni kvinnor på först i medelåldern att sex kan vart skönt eller trevligt så skyll er själva. Ni hade chansen

Okej jag skojar lite men samtidigt är det ju så. Jag var kåt mellan 15 & 25. Fortfarande en sexuell person. Fortfarande kåt! Runkar en gång om dagen. Tittar på porr. Vill inte leva ett helt liv utan sex. Men det är mera att förr när jag var yngre så fanns det bara sex i huvet. Nu har jag kompletterat på med annat som ger mental stimulans. Andra intressen..

Sex är långt ifrån det viktigaste i livet för mig.
    Varför ska vi skylla oss själva? Jag är fullständigt övertygad om att det är hormonellt och inget vi själva kan styra över. För egen del lider jag inte direkt heller, min man är yngre (26) och vi har hur mkt fantastiskt sex som helst. :) Synd att du tänker så för egen del bara.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-10 14:08:42 följande:
    Nej, jag hittar på tusen ursäkter för att inte träna. Men jag vet ju med mig att jag borde bli av med en del kilon, och dessutom bättra på konditionen, så jag har tänkt på att försöka komma igång INNAN nyår. Och nu gav du mig en extra anledning att faktiskt göra det. Det vore ju en julklapp åt både mig och sambon om sexlusten kom tillbaks! Tack för tipset. Hur mycket tränar du när du tränar så hårt att lusten har gått upp?
    Jag har mina perioder då jag tränat 5-6 dagar i veckan med styrka och kondis kombinerat. Håller även igång med promenader vid sidan om, men det ökar inte sexdriften. Det som ökar den är just styrketräningen. Jag tror nog att man kan uppnå en ökning även på 3 ggr per vecka. :)

Kul att du blev lite peppad nu. Jag har själv legat på latsidan pga mkt jobb, men har nu ledigt fr o m nu ända tills mitten på januari och ska då ta igen träningen även för egen del. Försöker dock bli gravid igen, så jag vet inte hur bra det är att "träna stenhårt" då, det får bli på en mer lagom nivå tror jag.

Just det, ja! Googla fram macapulver! Eller kolla på hälsokost om de har det, det kan hjälpa.
  • Anonym (Snart 40)
    Smastor skrev 2015-12-11 23:21:17 följande:

Kan jag byta ut min sambo på 26 mot någon av er äldre, lite sugnare? Finns det något ställe där ni samlas? ;)

Är sambon man eller kvinna?

Om du är missnöjd med partnern bör du ju 1) framföra det 2) göra slut 3) därefter fundera på var du kan träffa någon annan.
Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?