Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?
Som ung man är kåtheten så stark att den bokstavligt talat "bara måste komma ut". Vilket ofta passar kvinnor 40+ av de ovan givna anledningarna.
För yngre kvinnor är trygghet och bekräftelse ofta (inte alltid) viktigare än själva sexet. Detta i kombo med att de många gånger uppskattar dialogen med en man som förutom intresse för henne även kan berätta och samtala om allt annat i livet som beskriver det speciella med tillvaron.
Därav min fråga.
Sen slog det om jag blev den som var mest sugen. Var först ihop med en två år äldre man, men han matchade mig inte sexuellt. Det var först när den relationen tog slut som jag började träffa yngre, mycket yngre t o m. Plötsligt fanns det en dynamik i relationerna.
Jag hade hört att sexlusten skulle minska och att sexlivet blev lidande av barn, så när jag och min (yngre) man skaffade barn var jag helt inställd på det. Visst, första 3 mån efter förlossningen var jag inte jättesugen, men efter det har sexlusten kommit tillbaka med råge!
Jag har en yngre bror som bytte bort sin 5 år yngre flickvän som hade inget sexliv alls med mot en 7 år äldre som han beskriver som "sexgudinna". Likaså har jag en syster som är under 30 och är gift med en 14 år äldre man. De har enligt henne sex en gång per kvartal. Ja, det kan ju vara rena tillfälligheter förstås.