Inlägg från: Anonym (Snart 40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snart 40)

Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?

Jag börjar närma mig 40 och känner mig bara kåtare för varje år sedan jag passerade 30. Numera onanerar jag uppemot en 4 ggr per dag och har sex med mannen minst en gång dagligen (mer på helgerna). Tack och lov är mannen yngre och klarar av mitt tempo, till skillnad från exet.

Men vad beror det egentligen på att bi kvinnor bara blir allt kåtare med åren medan det avtar för männens del? Är det hormonellt? Jag känner mig numera i princip omättlig och skulle kunna ha sex hela dagarna. Tittar också mkt på porr.

Nog är jag väl inte den enda kvinnan som är så här?

När jag var yngre fick jag inte ut något alls av sex och hade endast sex för killens skull, men nu njuter jag verkligen.

• Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?
  • Anonym (Snart 40)
    Åttionian skrev 2015-12-08 02:20:10 följande:

Är du säker på att det verkligen stämmer?

Varför skulle jag hitta på? Klart som fan det stämmer.
  • Anonym (Snart 40)
    Farfallos skrev 2015-12-08 05:59:37 följande:
    Intreeant tanke! Lite som att många växter blommar när de håller på att dö. Men eftersom kvinnans kåthet och möjlighet till barnaalstrande i högre ålder knappast har haft någon större betydelse genom evolutionen (då vi under lång tid inte blev älde än 30) så tror jag inte så mycket på den teorin, utan på det där med hormonerna. När vi är omkring 20 år är vi som mest fertila och tillräckligt kåta (trots olika hormonnivåer) för att det ska komma barn till värden. Vid stigande ålder minskar testosteronet (kåthormonet) för män och östrogenet (fertilhormonet) för kvinnor. För kvinnor innebär det då att andelen testosteron (relativt östrogen) ökar, och de blir mer "manligt kåta". ...och för män blir det tvärt om.
    Fast det där är ju inte hela sanningen förstås. Läs här om östrogendominans (som eg är brist på progesteron): malinkjell.blogspot.se/2012/10/ostrogendominans.html

Östrogendominans = stigande sexlust, i motsats till progesteron som minskar densamma.
  • Anonym (Snart 40)
    MammAmma skrev 2015-12-08 04:21:44 följande:

Enkel biologi. Äggreserverna minskar och ju färre ägg desto mer bråttom är det att få dem befruktade och hinna yngla av sig så många det går innan de tar slut. Därav anledningen till varför chansen för tvillingfödsel är större ju äldre kvinnan är - hon släpper helt enkelt fler ägg åt gången. Grovt förenklat.

Vad gäller ökade andel tvillingfödslar i högre åldrar så beror det på att FSH ökar i kroppen och kvinnan därmed kan släppa fler ägg samtidigt. Du känner säkert till det själv, men tänkte ändå att det behövde klargöras.

Dock så minskar ju inte fertiliteten snabbare med åldern, vilket många tror. Efter 35 minskar den långsammare än den gjorde innan 30.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-08 08:09:25 följande:

Tyvärr känner ajg inte igen mig i det där alls, men det låter ju trevligt. Har du barn TS? Jag bara undrar om kåtheten kan hänga ihop med att din kropp verkligen vill göra mera barn innan det blir försent. Vad använder du för preventivmedel? Vi är nog många som skulle vilja ha en liten del av den där kåtheten...

Jag har ett barn ja. Använder inget alls för närvarande eftersom vi tänkte skaffa oss ett till snart, men förut hade jag vanliga kombinerade p-piller och det var likadant då.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-08 10:07:28 följande:
    Men det är ju gott om trådar här som pekar på motsatsen, eftersom många kvinnors sexlust totaldör i 40-årsåldern ocskå, och då är det ju inte konstigt om äldre män söker sig till yngre och kåtare tjejer.
    Det beror nog på andra saker, t ex att barnen upptar all deras tid, stress på jobbet eller att relationen är dålig.
  • Anonym (Snart 40)
    Åttionian skrev 2015-12-08 09:50:32 följande:
    Hur tusan löser folk som är i ett förhållande detta, kan man ju undra. Jag är 25 och min lust är större än någonsin, men hoppas ju inte att jag skall behöva neka min framtida partner sex när vi är i 40-årsåldern.
    Min partner är i din ålder och det funkar alldeles utmärkt!
  • Anonym (Snart 40)
    Hjul skrev 2015-12-08 09:11:34 följande:

Tror lusten också påverkas till det bättre av att man blir äldre och hunnit passera många stressladdade livsfaser?

Fast det där är väl ändå tämligen individuellt? Jag kan knappast påstå att det stämde in på mig iaf, då jag varit sen med ALLT inkl barn, familj, jobb, studier.
  • Anonym (Snart 40)
    MammAmma skrev 2015-12-08 10:08:42 följande:
    För att mäns drift sjunker med åldern medan kvinnors ökar. Därav: den minst logiska konstellationen (om man bara ska se till det sexuella) - äldre man och yngre kvinna. Den mest logiska konstellationen - yngre man och äldre kvinna.

Du har inte läst resten av tråden?
    Men hur tänkte du nu? Det är väl snarare så att konstellationen yngre kvinna - äldre man är alldeles ypperlig då dessa båda har lägre lust.
  • Anonym (Snart 40)
    Anonym (Barn?) skrev 2015-12-08 10:27:34 följande:
    Om det vore så väl. I de trådar jag tänker på så handlar det tyvärr faktiskt om att den grundläggande sexdriften har försvunnit, och det har inte att göra med att kvinnan tröttnat på sin partner, utan rakt av att sex har tappat charmen. Att onani blir tråkigt och att man slutar fantisera om sex överhuvudtaget och inte längre reagerar på vad man tidigare hade sett som attraktiva personer. Kvinnor som tidigare i livet tyckt väldigt mycket om sex och varit allmänt kåta och sugna, så att vi vet vad vi saknar. Men man dras väl mer till att läsa sådana trådar som man känner igen sig i. Den här trådstarten var så främmande för mig att jag var tvungen att gå in och kolla så att det inte var en trolltråd. Men TS verkar ju helt ärlig, och jag ser på sina svar att du är lika lycklig.
    Men har inte det också sin naturliga (hormonella) förklaring? Det där låter som ett menopaus-fenomen, snarare. Då stannar alltid av för kvinnan och hon upplever sig även mer nedstämd generellt. Jag talar dock om tiden innan menopaus, som för en kvinna kan vara en period på uppemot 20 år.
Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?