• Anonym (Snart 40)

Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?

Jag börjar närma mig 40 och känner mig bara kåtare för varje år sedan jag passerade 30. Numera onanerar jag uppemot en 4 ggr per dag och har sex med mannen minst en gång dagligen (mer på helgerna). Tack och lov är mannen yngre och klarar av mitt tempo, till skillnad från exet.

Men vad beror det egentligen på att bi kvinnor bara blir allt kåtare med åren medan det avtar för männens del? Är det hormonellt? Jag känner mig numera i princip omättlig och skulle kunna ha sex hela dagarna. Tittar också mkt på porr.

Nog är jag väl inte den enda kvinnan som är så här?

När jag var yngre fick jag inte ut något alls av sex och hade endast sex för killens skull, men nu njuter jag verkligen.

• Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?
  • Anonym (J)

Jag tror det är en kombo av att vårt östrogen minskar + att vi lär känna våra kroppar bättre och vet vad vi vill/vågar stå för det ju äldre vi blir.

• Anonym (Snart 40)
    Åttionian skrev 2015-12-08 02:20:10 följande:

Är du säker på att det verkligen stämmer?

Varför skulle jag hitta på? Klart som fan det stämmer.
  • Åttionian
    Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-08 02:55:57 följande:

Varför skulle jag hitta på? Klart som fan det stämmer.

Skulle det då innebära att mäns lust minskar med åren? Den är ju en inte alltför behaglig tanke.
  • MammAmma

Enkel biologi. Äggreserverna minskar och ju färre ägg desto mer bråttom är det att få dem befruktade och hinna yngla av sig så många det går innan de tar slut. Därav anledningen till varför chansen för tvillingfödsel är större ju äldre kvinnan är - hon släpper helt enkelt fler ägg åt gången. Grovt förenklat.

• MammAmma
    Åttionian skrev 2015-12-08 03:46:58 följande:

Skulle det då innebära att mäns lust minskar med åren? Den är ju en inte alltför behaglig tanke.

Japp. Mäns sexlust kulminerar i tonåren för att därefter gradvis minska. För kvinnor ökar den gradvis med åldern och peakar strax innan menopaus.
  • Farfallos
    MammAmma skrev 2015-12-08 04:21:44 följande:

Enkel biologi. Äggreserverna minskar och ju färre ägg desto mer bråttom är det att få dem befruktade och hinna yngla av sig så många det går innan de tar slut. Därav anledningen till varför chansen för tvillingfödsel är större ju äldre kvinnan är - hon släpper helt enkelt fler ägg åt gången. Grovt förenklat.

Intreeant tanke! Lite som att många växter blommar när de håller på att dö. Men eftersom kvinnans kåthet och möjlighet till barnaalstrande i högre ålder knappast har haft någon större betydelse genom evolutionen (då vi under lång tid inte blev älde än 30) så tror jag inte så mycket på den teorin, utan på det där med hormonerna. När vi är omkring 20 år är vi som mest fertila och tillräckligt kåta (trots olika hormonnivåer) för att det ska komma barn till värden. Vid stigande ålder minskar testosteronet (kåthormonet) för män och östrogenet (fertilhormonet) för kvinnor. För kvinnor innebär det då att andelen testosteron (relativt östrogen) ökar, och de blir mer "manligt kåta". ...och för män blir det tvärt om.
  • Anonym (Undrande)
    Farfallos skrev 2015-12-08 05:59:37 följande:
    Intreeant tanke! Lite som att många växter blommar när de håller på att dö. Men eftersom kvinnans kåthet och möjlighet till barnaalstrande i högre ålder knappast har haft någon större betydelse genom evolutionen (då vi under lång tid inte blev älde än 30) så tror jag inte så mycket på den teorin, utan på det där med hormonerna. När vi är omkring 20 år är vi som mest fertila och tillräckligt kåta (trots olika hormonnivåer) för att det ska komma barn till värden. Vid stigande ålder minskar testosteronet (kåthormonet) för män och östrogenet (fertilhormonet) för kvinnor. För kvinnor innebär det då att andelen testosteron (relativt östrogen) ökar, och de blir mer "manligt kåta". ...och för män blir det tvärt om.

När skulle människorna ha dött vid 30 års ålder? Vilka rön visar på det?
  • MammAmma
    Farfallos skrev 2015-12-08 05:59:37 följande:

Ja, alltså 'fenomenen' jag nämnde är ju naturligtvis till följd av hormoner. Det var visst inte underförstått. Det är ingen teori för övrigt.
  • Anonym (P)

Är 29 och träffar mest kvinnor 40+ just på grund av detta. Erfarna och kåta. Och de behöver killar som orkar tillfredsställa dem.

Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?