Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Digestive skrev 2019-06-08 11:30:23 följande:

Det har ingenting med reformen i sig att göra. Det är inte reformen som tolkar politiska direktiv och det är inte reformen som bedömer huruvida en människa är för sjuk för att arbeta.

Att de ansvariga - alltså de som utförde kontrollerna - kan göra misstag är rena rama självklarheter. Så ser läget ut överallt där människor gör tolkningar och bedömningar...

Inom vården kan vi drastiskt minska antalet feltolkningar och felbedömningar på samma vis... genom att helt enkelt sluta göra uppföljingar och åternontroller för sjuka människor. Jag utgår från att du ser det som en förträfflig idé - argumentet är nämligen identiskt.

Att kontrollera huruvida folk är för sjuka för att arbeta är en samhällstjänst, KillBill. Det ligger i både samhällets och individens intresse att sådant kontrolleras.

Att måla upp fler/mer frekventa kontroller av det här slaget som en styggelse är inte så smart i det långa loppet. Och argumenten som används är direkt banala - den mänskliga faktorn är ständigt närvarande, varför den faktorn ska beaktas och förebyggas... istället för att vara ett argument för att göra mindre eller ingenting, för då hade vi inte fått mycket gjort någonstans.

Du slåss mot väderkvarnar (tror inte att det finns någon som inte anser att kontroller är nödvändiga). Frågan handlar som sagt var inte om kontroller utan om det faktum att alliansen införde en bortre gräns i sjukförsäkringen vilket resulterade i att sjuka människor förlorade rätten till sjukpenning och fick leva på socialbidrag. Detta skedde som sagt var utan kontroll.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-08 13:28:34 följande:

Nej, sjuka människor förlorade inte sin sjukpenning. Sjuka människor fick förlängd sjukpenning.

Det du talar om handlade sjuka människor som FELAKTIGT bedömdes som friska. Och det var knappast reformen som gjorde felaktiga bedömningar...

Vad försöker du påskina folk när du påstår att den aktuella reformen skulle få SJUKA människor att förlora sin sjukpenning? Alla sådana fall vore och var FELBEDÖMNINGAR.

Den här propagandan är troligen av den mest korkade sort som jag har stött på. Känn bara på resonemangen:

"- Vi kan förvisso göra felbedömningar redan i första skedet när en individs arbetsförmåga bedöms... men det problematiska är just felbedömningar vid återkontroller - och därför ska vi inte göra några återkontroller."

Logik.

Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Alliansen införde en maximal längd (ett tal) för hur länge man kunde vara sjukskriven. När den perioden var uppfylld förlorade man sin sjukpenning även om man fortfarande var sjuk. M, KD och SD vill återinföra taket i sjukförsäkringen. Jag föreslår att du läser på vad den bortre parantares (taket) i sjukförsäkringen innebar så kan vi fortsätta diskussionen efter det.

www.arbetsvarlden.se/bortre-parentesen-i-sjukforsakringen-tas-bort-i-dag/
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-08 13:25:11 följande:
    Bra där KJill Bill.

Du backar alltså från ditt påstående om att de som nekas sjukpension får sjukpenning istället.

Det var du ganska tvärsäker på nämligen, fram tills nu.

Då kan vi gå vidare: Förstår du skillnaden mellan sjukpension och sjukpenning för de som drabbas av den situationen?

Och då väntar jag med att ställa frågan om du verkligen tycker att mna kan säga att det går bra för Sverige när utbetalning av sjukpension minskar.
    Att jag tror att det kan finnas enskilda personer som kommit i kläm p.g.a. tjänstemäns feltolkningar av lagstiftning  (så är det i alla system) innebär inte att jag backat från påståendet att de som nekas sjukpension får sjukpenning i stället.  Det torde vara ovanligt att människor som varit sjuka en längre tid och därför ansöker om sjukersättning skulle bli friskförklarade av Försäkringskassan.  

Det börjar faktiskt  bli tjatigt att förklara för dig att det finns två anledningar till att utbetalningar av utbetalning av sjukpension minskar:

a) Alliansen med moderaterna i spetsen gjorde det svårare för folk med sjukpenning att få sjukersättning i stället 

b) Många sjukpensionärer blir 65 år och lämnar därför sjukpensionen för att bli ålderspensionärer i stället. 

Du har ännu inte svarat på frågan om vad du tycker om att M, KD  och SD vill återinföra taket i sjukförsäkringen så att kroniskt sjuka människor, efter en tid,  förlorar rätten till sjukpenning. M, KD och SD vill återinföra denna regel  trots att det är väl känt att detta leder till att många sjuka människor tvingas leva på socialbidrag.
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-08 22:34:58 följande:

Ja men då är det ju helt i sin ordning att skicka 750 raketer mot civila som "religiös socialdemokrati" och islamic jihad gjorde förra månaden? 

Töntigt av dig att snacka om religiös socialdemokrati. Hamas är en nationalistisk organisation som inte har något med socialdemokrati att göra.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-06-09 10:38:31 följande:
    Det är naturligtvis bra att man rättar fel.

Min poäng är att det ju bevisligen blir fel ibland när myndigheter uttalar sig och att journalister därför bör granska påståenden från myndigheter och ställa kritiska frågor. Det är det som är journalisternas jobb.

I fallet som jag tog upp undrar jag varför det bara var den kristna tidningen Dagen och inte Sveriges Radio som klarade av att granska det märkliga påståendet från polisen om kristen extremism i förorterna. Vad tror du?
    Det är den som drabbas som först ser felet. Hade ett fel om islam passerat i SR hade troligen någon muslimsk organisation eller medlemstidning hört av sig.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-09 10:51:55 följande:
    Ok. Ska kolla upp det mer noggrant nu när jag har tid. Om det stämmer så vore det betydligt intensivare politik än

Det som var så syniskt med alliansens/moderaternas sjukförsäkringspolitik var att först såg de till att det blev mycket svårare för kroniskt sjuka att få sjukpension (beviljas sjukersättning) och sedan införde de ett tak i sjukförsäkringen så att de kroniskt sjuka som fick leva på sjukpenning i stället för sjukersättning blev utförsäkrade vart 2,5 år och fick leva på egna besparingar eller socialbidrag tills de hade kvalificerat sig till en ny försäkringsperiod igen.

https://arbetet.se/2012/04/27/stark-okning-av-hot-om-sjalvmord/
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-10 07:06:12 följande:

Det är inte jag som kallat terrorgruppen för religiös socialdemokrati. Nu vet ju inte jag vad Hjärpe räknar som "socialt arbete" och socialdemokrati, Är det användandet av civila som mänskliga sköldar, eller kanske att skicka raketer mot civila mål?

• KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-10 07:06:12 följande:

Det är inte jag som kallat terrorgruppen för religiös socialdemokrati. Nu vet ju inte jag vad Hjärpe räknar som "socialt arbete" och socialdemokrati, Är det användandet av civila som mänskliga sköldar, eller kanske att skicka raketer mot civila mål?

Som Padriak konstaterar så har samma Jan Hjärpe som liknade S med Hamas liknat Kristdemokraterna vid muslimska brödrarskapet. Är du lika komfortabel med den senare liknelsen?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-06-11 08:01:52 följande:
    Det är faktiskt två uteslutande påståenden du kommer med. Det (underförstådda) att vissa "kommer i kläm" - och därmed nekas sjukpenning.

Samt att "de som inte får sjukpension får sjukpenning istället".

---

Det är uppenbart att du har väldigt dålig koll på verkligheten, vad det innebär att nekas sjukpension.

Det du borde ha bättre koll på är det direkt inhumana i att lyfta fram en artikel som visar att utbetalning av  sjukpension blir lägre och att dett visar på att "Det går bra för Sverige!"

Hur man kan jubla över utvecklingen när en av de allra, alltra svagaste grupperna drabbas - det är fullständigt obegripligt för mig.

På riktigt.

Nej Flash. Det är du som lagt fram en märklig teori.

Enligt Försäkringskassan så har antalet personer med sjukersättning (sjukpension som du kallar det) minskat sedan 2008 (den största minskningen skedde när Alliansen regerade).

Enligt försäkringskassan finns det två förklaringar till att antalet personer med sjukersättning minskar:

Alliansen med moderaterna i spetsen gjorde det svårare att erhålla sjukersättning (bli sjukpensionär/förtidspensionär).
    Många som har haft sjukpension har blivit 65 år gamla och har därför blivit ålderspensionärer och får därför pension i stället för sjukpenning.

Du för fram tesen att de regler som alliansen och moderaterna införde 2008 har resulterat i att människor som ansöker om sjukersättning/sjukpension (eftersom de bedömer att de är så sjuka att de aldrig mer kan jobba) inte bara blir nekade sjukersättning utan också förlorar rätten till sjukpenning.  Detta måste i så fall innebära att försäkringskassan klassar personerna som friska.  Har du några belägg för att försäkringskassan klassar personer som söker sjukersättning som friska (trots att de är sjuka)?

Om din tes stämmer så innebär det att de regler som alliansen och moderaterna införde 2008 slagit mycket hårdare mot sjuka människor än vad som tidigare varit känt och i skenet av detta så är det vidrigt att moderaterna, kristdemokraterna och SD vill strama åt sjukförsäkringen ännu mer och återinföra taket vilken leder till att sjuka människor utförsäkras och förlorar sin sjukpenning med jämna intervall. 

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna