En käftsmäll till undergångsprofeterna
IS utropade sitt löjliga "kalifat" 2014 då terrorresorna började.
IS utropade sitt löjliga "kalifat" 2014 då terrorresorna började.
Ja oaktsamhetsbrott. Om någon dricker sprit och därefter kör ihjäl ett barn så döms personen till vållande till annan död. Samma sak om någon misshandlar en medmänniska till döds men rätten konstaterar att det har saknats uppsåt så döms personen till vållande till annan död och maxstraffet gör detta är 6 års fängelse d.v.s. samma maximala strafflängd som regeringen föreslår för medlemskap i terrororganisation.
Ebba Busch Thor och Kristdemokraterna vill klassa NMR som en terroristorganisation. Det har bevisligen utförts mord i NMRs namn men jag tycker likväl inte att alla som är medlemmar i NMR ska dömas till straff som är lika hårda som att de personligen utfört mord. Att utföra mord ska självklart straffas hårdare än att bli medlem i en terrororganisation.
Vad menar du?
Jag ställde frågan till dig eftersom du inte ansåg att Alliansen skulle ta ansvar för att den inte förbjöd medverkandet i terrororganisationer åren 2007 -2012, trots att det är känt att Sverige under den tidsperioden hade problem med att det fanns personer med kopplingar till terrororganisationer (bl.a Al qaida). Då ber du mig reflektera över när terrorresorna blev bli ett problem (vi diskuterar som sagt var inte terrorresor har som sagt varit förbjudna sedan 2016 utan medverkade i terrororganisation som föreslås bli förbjudet senare i år).
Varför inte bara erkänna att du gjorde fel?
När terrorresorna tog fart på allvar hade Reinfeldt redan avgått. Eller hur. Alternativt är allt Fälldins fel.
Fattar inte vad du menar. Inte åker jag tillbaka i tiden och skriver mina inlägg. Jodå, jag vill minnas att en och annan vänsterskribent försvarat Ghezali genom åren.
Som jag uppfattade det så hade jag rätt. Terrorresorna tog fart efter att Reinfeldt avgått. Det hindrar inte att det skedde några stycken dessförinnan.
Verkar inte som något block var så intresserade av terrorresorna för några år sedan. Eller har du några exempel på nedröstade motioner från vänsterblocket där de ville försvåra terrorresor?
Lite googling visar sig att 2014 hade blott 80 terrorresor påbörjats. Jag får nog anses ha rätt i att problemet visade sig på allvar ungefär vid maktskiftet.
Den intressanta frågan är varför ingen av regeringarna gjorde något. Vad är den gemensamma nämnaren mellan regeringarna? Jo, MP. Läs och begrunda:
"På ett seminarium om islamofobi jämförde Mehmet Kaplan, gruppledare för Miljöpartiet i riksdagen, svenska jihadister som strider i Syrien med svenska frivilliga som stred i finska vinterkriget 1939-1940 mot Sovjetunionen. Ja, du läste rätt."
Regeringen Reinfeldt hade gjort sig beroende av MP, och det gäller även regeringen Löfvén. Att MP skulle gå med på några som helst begränsningar av terroresor är av lätt insedda skäl en befängd tanke.
Så inget hände. Att hjälpa en terrororganisation att begå bestialiska mord tar man med en axelryckning i Sverige.
Jag tror att hen menar att S skulle ha tvingat alliansen att agera och inte väntat tills de själva fick tillbaka regeringsmakten.
Nåväl. Numer tycks alliansen ha tuffat till sig betydligt mot terrorister, i Stockholms stad har man nu under den nya blågröna majoriteten bestämt sig för att man ska både ringa och skriva brev till IS-terrorister som återvänt.
Det känns betryggande, liksom att man fortsätter med MP:s arbetsmarknadspolitiska åtgärder där snart stockholmarna är indelade i två huvudkategorier, antingen den enorma skaran p-vakter eller också oss kvarvarande bilster som förtvivlat söker efter parkeringsplatser på gator där det inte finns en ledig plats - så att vi förutom 1.100 kr/månad för rätten att få parkera också får komplettera med lite böter.
Alliansen har budgeterat för en halv miljard i intäkter i form av p-böter och höjt de redan skyhöga nivåerna ytterligare.
Snudd på terrorism, anser jag.