Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

En käftsmäll till undergångsprofeterna

RebeckaZ70 skrev 2019-03-01 15:17:12 följande:

IS utropade sitt löjliga "kalifat" 2014 då terrorresorna började. 

Och andra terrororganisationer såsom al qaida har du inga problem med?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-01 17:42:37 följande:
    Du jämför vållande till annans död med terrorverksamhet. Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott. Att stötta en terrororganisation är att aktivt jobba för massmord. Förstår du skillnaden så förstår du varför samröre med terrororganisationer borde ha en mycket högre straffskala.

Ja oaktsamhetsbrott. Om någon dricker sprit och därefter kör ihjäl ett barn så döms personen till vållande till annan död. Samma sak om någon misshandlar en medmänniska till döds men rätten konstaterar att det har saknats uppsåt så döms personen till vållande till annan död och maxstraffet gör detta är 6 års fängelse d.v.s. samma maximala strafflängd som regeringen föreslår för medlemskap i terrororganisation.

Ebba Busch Thor och Kristdemokraterna vill klassa NMR som en terroristorganisation. Det har bevisligen utförts mord i NMRs namn men jag tycker likväl inte att alla som är medlemmar i NMR ska dömas till straff som är lika hårda som att de personligen utfört mord. Att utföra mord ska självklart straffas hårdare än att bli medlem i en terrororganisation.

• KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-02 13:39:53 följande:
    Hur är man skapt om man kan tolka mitt inlägg på det viset? 

Samtidigt som du reflekterar över det kan du ju fundera på när terrorresorna började bli ett problem.
    Jag tror att du har missförstått situationen. Den rödgröna regeringen presenterade redan första året de satt vid makten en lagrådsremiss som förbjöd terroristresor. Denna lag började gälla våren 2016. 

Det som nu förbjuds är deltagande eller samröre med terroristorganisationer. Alliansregeringen hade under åren 2006-2011 flera problem med misstänkta terrorister utan att agera (prova att googla Mohamed Moumou, Mehdi Ghezali eller Taimour Abdulwahab så får du se).  Det är högst befogat att kritisera Alliansregeringen för deras flathet att ta tag i denna typ av problem under de åtta år de regerade och det är glädjande att den nuvarande regeringen äntligen tar tag i problemet (den nuvarande regeringen borde ha gjort detta redan den förra mandatperioden). 

• KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-03 13:18:41 följande:
    Det var inget svar på första delen av min kommentar. Men jag hade inte väntat mig något annat från dig heller. 

Vad menar du?

Jag ställde frågan till dig eftersom du inte ansåg att Alliansen skulle ta ansvar för att den inte förbjöd medverkandet i terrororganisationer åren 2007 -2012, trots att det är känt att Sverige under den tidsperioden hade problem med att det fanns personer med kopplingar till terrororganisationer (bl.a Al qaida). Då ber du mig reflektera över när terrorresorna blev bli ett problem (vi diskuterar som sagt var inte terrorresor har som sagt varit förbjudna sedan 2016 utan medverkade i terrororganisation som föreslås bli förbjudet senare i år).  

Varför inte bara erkänna att du gjorde fel?

• KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 20:17:55 följande:
    Du kan kanske berätta när fenomenet med terror-resor växte sig starkt?
    Nu handlar diskussionen om att regeringen avser att förbjuda medverkade i terrororganisation men terrorresorna startade efter krigsutbrottet i Syrien 2011 och hade ett visst uppsving när kriget i Ukraina startade under 2014.  Den rödgröna regeringen la lagrådsremissen som resulterade i att terrorresorna förbjöds i slutet av 2015 och lagen trädde i kraft vid halvårsskiftet 2016. 
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 22:38:04 följande:

När terrorresorna tog fart på allvar hade Reinfeldt redan avgått. Eller hur. Alternativt är allt Fälldins fel.

En efterhandskonstruktion av dig. Tips, prova att googla Mohamed Moumou, Mehdi Ghezali eller Taimour Abdulwahab.
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:05:50 följande:

Fattar inte vad du menar. Inte åker jag tillbaka i tiden och skriver mina inlägg. Jodå, jag vill minnas att en och annan vänsterskribent försvarat Ghezali genom åren.

Hehe när du avslöjats med att svamla försöker du byta fokus, va oväntat
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:13:00 följande:

Som jag uppfattade det så hade jag rätt. Terrorresorna tog fart efter att Reinfeldt avgått. Det hindrar inte att det skedde några stycken dessförinnan.

Verkar inte som något block var så intresserade av terrorresorna för några år sedan. Eller har du några exempel på nedröstade motioner från vänsterblocket där de ville försvåra terrorresor?

Nej du har fel. Redan 2012 påbörjades terrorresor från Sverige och andra delar av Europa till Syrien. Reinfeldt avgick dom du kanske vet inte förrän senhösten 2014.
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:34:02 följande:

Lite googling visar sig att 2014 hade blott 80 terrorresor påbörjats. Jag får nog anses ha rätt i att problemet visade sig på allvar ungefär vid maktskiftet.

Den intressanta frågan är varför ingen av regeringarna gjorde något. Vad är den gemensamma nämnaren mellan regeringarna? Jo, MP. Läs och begrunda:

"På ett seminarium om islamofobi jämförde Mehmet Kaplan, gruppledare för Miljöpartiet i riksdagen, svenska jihadister som strider i Syrien med svenska frivilliga som stred i finska vinterkriget 1939-1940 mot Sovjetunionen. Ja, du läste rätt."

Regeringen Reinfeldt hade gjort sig beroende av MP, och det gäller även regeringen Löfvén. Att MP skulle gå med på några som helst begränsningar av terroresor är av lätt insedda skäl en befängd tanke.

Så inget hände. Att hjälpa en terrororganisation att begå bestialiska mord tar man med en axelryckning i Sverige.

Jag tror att du missar Ukrainaresorna i ditt underlag. Faktum är att Alliansen inte agerade. Ca 1 år efter att den rödgröna regeringen tillträtt fanns det en lagrådsremiss på riksdagens bord som förbjöd terrorresorna.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-03-04 00:06:50 följande:

Jag tror att hen menar att S skulle ha tvingat alliansen att agera och inte väntat tills de själva fick tillbaka regeringsmakten.

Nåväl. Numer tycks alliansen ha tuffat till sig betydligt mot terrorister, i Stockholms stad har man nu under den nya blågröna majoriteten bestämt sig för att man ska både ringa och skriva brev till IS-terrorister som återvänt.

Det känns betryggande, liksom att man fortsätter med MP:s arbetsmarknadspolitiska åtgärder där snart stockholmarna är indelade i två huvudkategorier, antingen den enorma skaran p-vakter eller också oss kvarvarande bilster som förtvivlat söker efter parkeringsplatser på gator där det inte finns en ledig plats - så att vi förutom 1.100 kr/månad för rätten att få parkera också får komplettera med lite böter.

Alliansen har budgeterat för en halv miljard i intäkter i form av p-böter och höjt de redan skyhöga nivåerna ytterligare.

Snudd på terrorism, anser jag.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna