Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Det här är säkerhetschefen för Svensk Handel

twitter.com/pergeijer/status/1417192301479317507

"... jag tror inte att vi har tid att vänta. Det måste ske stora förändringar nu. I praktiken, inte i teorin, i en framtid. Handlingskraft!"

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Socialdemokratins Sverige

www.dagenssamhalle.se/opinion/gastkronika/en-svensk-barndom-praglas-redan-av-explosioner/

.

Efter en misstänkt bombning i Rosengård i juli förra året intervjuade Sydsvenskan några barn i bostadsområdet, bland annat en tolvårig pojke som ramlade ur sängen av explosionen. 

"Jag fick ont i hjärtat och jag hörde hur min syster skrek i rummet bredvid," berättar han. Tillsammans med sin lillasyster hoppade han ut från balkongen. Familjen slängde ut en matta över ett buskage nedanför för att dämpa barnens fall. 

En flicka i åttaårsåldern säger till tidningen: "Jag vill inte ha det så här, jag vill att det ska vara lugnt. Jag vill inte några bomber här."

Men så säger hon att det alltid är så här i hennes område. 

Så kan en svensk uppväxt se ut. Det saknas bara stora, söta flugsvampshattar.

.

Socialdemokraternas misslyckande är totalt och alt de har som svar är förminskande och hån om "Sverige är tryggare än någonsin" och "monster under sängen".

De här barnen kommer att växa upp och bli vuxna. Då kommer de att ha med sig andra erfarenheter, andra värderingar an de vi förväntas oss att barn i Sverige skall få under sin uppväxt.

Vad detta i sin tur kommer att göra med Sverige? Gud allena vet.
  • Flash Gordon

En barnfamilj beskjuts när de skall rånas på sin bil
    www.mitti.se/nyheter/man-skot-mot-barnfamilj-i-bro/repuhc!GBdcZgXkiyRKYhP47gCTCQ/

En kvinna i 60-årsåldern skottskadas vid ett köpcentrum. 

polisen.se/aktuellt/handelser/2021/augusti/3/03-augusti-1544-morddrap-forsok-kristianstad/

Samtidigt skadas två män. Alla tre allvarligt.

I det Sverige som är "tryggare än någonsin"  drar folk ändå sin "löjligt stora slutsatser" och vågar inte gå ut längre.

"Det var typ skottlossning i min gård i går också, så det är inte kul, alls"

"Många kommer inte att tänka så: 'Ah, det är säkert' så många kommer att va' inomhus"

"Jag känner mig rädd"

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-08-05 13:08:39 följande:
    Det bedrövliga är att se hur socialdemokrater försöker använda sig av de ungdomar som mördades av Breivik för att plocka politiska poäng samtidigt som de försöker släta över mord på barn och ungdomar där de inte kan plocka politiska poäng.

För socialdemokraterna gäller uppenbarligen inte allas lika värde när det handlar om mord. När det handlar om mord är det enda som bekymrar socialdemokraterna huruvida de döda kan användas för en smutskastningskampanj eller inte. Om socialdemokratin inte kan använda morden för en smutskastningskampanj så är det så ointressant att barn och unga mördas att de bara viftar bort saken.
    Det är bara propaganda. Det är bara valkampanj. Helt frikopplat från fakta och verklighet. Det handlar om att skapa en bild av hur det ser ut och är. inte beskriva hur det faktiskt ser ut och är.

Fake News, helt enkelt.

Det här:
    www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/morgan-johanssons-twitter-ar-bra-for-demokratin-/

Det som i grunden provocerar mig, och säkert många andra, är vilseledandet.  

Statsrådet Johansson behandlar inte twitterläsarna som jämlika medborgare med rätt att få korrekt information om verkliga förhållanden. De behandlas som valboskap, som serveras staplar och siffror som ger intryck av fackkunskap men som ibland skapar en missvisande bild, med KU:s ord apropå ett annat fall (sid 303). 

När ministern sedan kritiseras, rycker han på axlarna. Som engagerad medborgare bör man gnissla tänderna. 

Men även om Morgan Johanssons twittrande leder till att en och annan måste skaffa bettskena är det i grunden nyttig läsning. Medborgarna får direkt insyn i vad som rör sig i huvudet på en mycket central minister.

• Flash Gordon
    "... gängbildningar som man inte vågar gå förbi. Och jag menar, samtidigt  så har väl samhället förändrats så att man egentligen inte ska gå ut ensam och  det ska inte jag heller som äldre som har svårt att gå"

sverigesradio.se/artikel/kvinnor-och-aldre-upplever-storst-otrygghet

BRÅ:s nya publikation om otryggheten i Sverige. Klicka på din kommun och se siffrorna där

www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2021-06-21-nationella-trygghetsundersokningen---resultat-pa-kommunal-niva.html

"Otrygghet vid utevistelse sen kväll i det egna bostadsområdet 2019-2020."

Att bara 7% känner sig otrygga sitt eget bostadsområde i Storuman är ju en klen tröst när samtidigt nästan varannan som bor  Upplands-Väsby känner sig otrygg (47%).
  • Flash Gordon

Folk drar så "löjligt stora slutsatser" av det de ser hända i samhället ...

• Flash Gordon

Det går bra för Sverige nu.

Det här är en rapport (intern?) från Göteborg kommun där man tittat på hur kulturen inom kommunens funktioner fungerar, främst i relation till vad som bara kan beskrivas som kriminella grupperingar.

En rimlig beskrivning av det som står i rapporten är att Göteborg kommun är delvis är kapad av en maffia, av kriminella klaner.

twitter.com/FredrikKarrholm/status/1425202931859656713

icedrive.net/0/49PkoMMkyB

Det är som den romantiserade bilden av den italienska maffian vi har via filmer och böcker. Gudfadern. Fast på riktigt. I Sverige. År 2021.

"På några arbetsplatser har de anställda krävt att endast få arbeta med personer ur samma etniska grupp. I vissa grupper kan det finnas ledare som inte är den formella chefen. Det är den informella ledaren som bestämmer hur arbetet ska utföras. Om den formella chefen ifrågasätter den informella ledaren kan hen stöta på stora problem. Chefen eller medarbetare som ifrågasätter riskerar att bli utstötta och ibland utsatta för hot. Chefer har fått sina bildäck sönderskurna efter att ha ändrat på en gruppsammansättning eller scheman."

"Stadens resurser och bidragssystem missbrukas på olika sätt utan att anställda vågar anmäla det. Det kan också handla om att vapen och narkotika förvaras i lokaler som tillhör kommunen, något som många känner till, men inte säger något om av rädsla för repressalier." 

• Flash Gordon

Skulle vara intressant att se en liknande undersökning/intervjuer i Malmö.

Ja, egentligen i alla kommuner. Se var gränsen går där kommunen börjar påverkas negativt av denna typ av kriminalitet.

Sedan behövs det ett tydligare ledarskap. Ett ledarskap som orkar stå emot dessa strukturer. På kommunal nivå. På nationell nivå.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna