Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2019-06-02 11:36:17 följande:

Problemet med din fråga är att den bygger på ett felaktigt påstående om att sjukpensionärer ska ha drabbats av minskade bidragsutbetalningar.

Det är alltså det här citatet ur artikeln du tycker är felaktigt:

Arbetslösheten är däremot den enda ersättningsformen som ökade med drygt fyra procent mellan 2017 och 2018. Den ersättning som minskade mest var sjukersättningen, som står för en tredjedel av alla som försörjs med sociala ersättningar och minskade med över sex procent under samma period.

KillBill skrev 2019-06-02 11:36:17 följande:

Sanningen är att den gruppen får andra ersättningar i stället.

Jaså? Är det "sanningen", påstår du?

Vilka "andra ersättningar" då, tänker du på?

Du har tidigare menat att de som nekas sjukersättning istället får sjukpenning.

Det tror inte jag. En inte ringa del av de som nekas sjukpension hamnar snarare hos socialen är min gissning - och den är lika god som din. Kanske till och med bättre, vem vet?

Men om vi antar att de får sjukpenning istället för sjukpension: förstår du skillnaderna för individen mellan dessa bägge system?

Vilket av de bägge systemen tror du skapar mest stress i livet för den (i praktiken) obotligt sjuke?

OM vi har en situation där folk nekas sjukpension och istället sätts på sjukpenning så ska man ha bra jävla mycket mage att använda detta faktum för att "bevisa" att "Det går bra för Sverige!".

Just sayin'
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-02 16:46:36 följande:

Nej, det felet finner du i inlägg #3386 där du påstår att "sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar" 

Vilket är exakt vad som står i artikeln, som du alltså inte håller med.
    KillBill skrev 2019-06-02 16:46:36 följande:

Sjukpensionärer uppbär sjuk- och aktivitetsersättning och att statens kostnad för detta har minskat beror på att sjukpensionärerna får vanlig sjukpenning eller ålderspension i stället för sjuk- och aktivitetsersättning. 

Ja, du vill påstå det - utan några som helst bevis.

Blir det enklare då? Om du lever i tron att de får sjukpening istället?

Du bara duckar frågorna:

Förstår du skillnaden mellan sjukpenning och sjukpension för den drabbade?

DEN borde du väl ändå kunna svara på?

Den behöver du inte göra ett jobbigt moralist ställningstagande för att besvara.
  • Flash Gordon

Och så är det Kristianstad som åker på en käftsmäll:

http://www.kristianstadsbladet.se/hassleholm/forsorjningsstodet-rakar-i-hojden/

Socialnämnden ska spara tio miljoner kronor år 2020, enligt Restalliansens budgetförslag. Samtidigt visar prognoserna att kostnaderna för försörjningsstödet blir elva miljoner kronor högre än budget bara i år. "Vi sitter i en rävsax", säger förvaltningschefen.

---

Rådet för kommunalekonomisk forskning och utbildning (KEFU) har gjort en analys av de ekonomiska konsekvenser som uppstår för de skånska kommunerna när etableringsersättningen för nyanlända upphör under perioden 2018-2020. 

- Vi tror att kostnaderna för försörjningsstöd kan komma att öka upp emot sex miljoner kronor per år i minst ett par år framöver, säger Sus Lantz. 

Det är inte bara nyanlända som lämnar etableringen som tynger kommunens ekonomi. Enligt muntliga uppgifter från kommunstyrelsens ordförande Lars Johnsson (M) väntas drygt 450 anhöriginvandrare till Hässleholm under 2019.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-03 17:26:09 följande:
    Duger inte informationen från Försäkringskassan? Jag länkade till den i inlägg #3390

"Utgifterna för aktivitets- och sjukersättningar m.m. förväntas minska under hela prognosperioden. Antalet personer med aktivitets- och sjukersättning har minskat sedan våren 2007 och förväntas fortsätta att minska, vilket främst beror på att antalet personer med sjukersättning blir färre. Utflödet på grund av att personer fyller 65 år har varit och prognostiseras att vara större än antalet påbörjade sjukersättningar under hela prognosperioden"

Du kan ju inte ens hålla ihop din egen argumentation.

Förutom de som får ålderspenion menar du att de andra som inte får sjukpension för sjukpenning. Ingenting i det som står här ovan säger att så är fallet.

Men kan du inte ens försöka svara på frågan om du förstår vad som är skilnaden mellan sjukpension och sjukpenning, ur den sjukes perspektiv?

Det är du som tar det faktum att utbetalningarna i sjukpensionen blir allt lägre som ett bevis på att "Det går bra för Sverige".

Är det verkligen din åsikt Kill Bill att "Det går bra för Sverige" när sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar? 

Eftesom du konsekvent vägrar svara nej på den frågan får vi snart anta att du faktiskt tycker så.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-05 08:19:37 följande:
    Ursäkta Flash nen det är du som är dåligt insatt.

Det finns formellt sett inte längre något som heter sjukpension i Sverige. Sjukpension/Förtidspension är ersatt med systemet med sjukersättning som kan beviljas personer som ALDRIG mer bedöms kunna jobba.
    Det heter inte socialbidrag heller men det går utmärkt att använda det ordet ändå.

Du har förklarat att i övre änden så ersätts sjukpensionen med ålderspension.

I den andra änden har du ingen aning om vad som händer. Du gissar hejvillt att de som nekas sjukpension istället får sjukpenning. 

Det tror inte jag är fallet för alla. Jag tror istället att många hamnar hos soc. Min gissning är minst lika bra som din gissning.

Skulle du ha rätt: förstår du vilken skillnad det är för en sjuk som aldrig kommer att komma tillbaka att få sjukpenning istället för sjukpension? Nä, av din argumentation här så uppenbarligen inte.

Hur du kan länka en artikel som talar om att allt färre uppbär sjukpension och att bidragsutbetalningarna därmed sjunker som ett bevis på att "Sverige går bra!" är bortom all fattningsförmåga.

Där skiljer vi oss åt i människosyn.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-06-07 19:05:07 följande:
    Vi får vänta och se vad det handlar om - om gängen sprängt en bomb av avsevärd storlek i ett cykelförråd för att komma åt någon i ett rivaliserande gäng så kommer vi nog att få höra det. Under tiden får vi vänta och se vad det handlar om.

Min gissning - som är lika bra eller dålig som någon annans just nu  - är att det handlar om något annat än ett försök att ge sig på en annan gängmedlem. Men vi får som sagt vänta och se.
    Huvudsaken att det inte innebar någon fara för någon annan än "dem".

25 gängkriminella i en smäll, minst!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-06-07 19:30:29 följande:

Det är bra att du har kommit så långt att du erkänner att du gissar.

Du tror alltså att de människor som varit sjukskrivna en längre tid och som anser sig vara så sjuka att de aldrig mer kommer kunna arbeta (anser sig ha rätt till det du kallar sjukpension) både blir nekade sjukersättning och blir friskförklarade av Försäkringskassan?  Jag är övertygad om att det finns enstaka personer som har drabbats av grymma beslut när Försäkringskassan gör rigida tolkningar det regelverk som moderaterna och övriga allianspartier skapat men det är inte rimligt att det gäller alla eller en majoritet .

Vi kan emellertid leka med tanken att du har gissat rätt. Då kan man börja med att konstatera att antalet sjukpensionärer minskade väldigt mycket mer när alliansen regerade än idag (vi pratar om hundratusentals personer) människor som du alltså tror ska ha blivit hänvisade till socialbidrag?

Alliansen och moderaterna fick enormt mycket kritik för sin stupstock (den stupstock som den rödgröna regeringen nu har slopat) eftersom den ansågs flytta människor från sjukförsäkringssystemet till socialförsäkringssystemet.  Ska vi nu också inkludera alla hundratusentalsmänniskor som blivit nekade sjukersättning till dem som nu lever på socialbidrag? Om du har rätt så var moderaternas och övriga allianspartiers prat om att de hade minskat utanförskapet genom att minska sjukpensionärerna en total bluff.  Det måste du hålla med mig om. 

Bra där KJill Bill.

Du backar alltså från ditt påstående om att de som nekas sjukpension får sjukpenning istället.

Det var du ganska tvärsäker på nämligen, fram tills nu.

Då kan vi gå vidare: Förstår du skillnaden mellan sjukpension och sjukpenning för de som drabbas av den situationen?

Och då väntar jag med att ställa frågan om du verkligen tycker att mna kan säga att det går bra för Sverige när utbetalning av sjukpension minskar.
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-07 21:04:19 följande:
    Det var någon av forumets skrikhalsar som tyckte att jag fick skylla mig själv som flyttade till en "krigszon"... Tror det var andemeningen i alla fall, brukar inte detaljstudera den personens spyor.
    Nåja, jag har för mig att du bor i Tel Aviv nu.

De smäller säkert färre bomber där än i Malmö, åtminstone.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna