Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2019-04-08 19:58:48 följande:
    Tror du att jag försöker vinna över dig smile2.gifsmile2.gif
    Gud allena vet vad du försöker med.

Men om barnen i Aspudden har du inget att säga.

.
    Kanske du känner för att kommentera det här då?

https://24malmo.se/flicka-skadad-vid-explosion-lag-i-sin-sang-tackt-av-glassplitter_5f47e3f5

"Flicka skadad vid explosion

... hon har tagit det jättehårt. Hon är jätterädd, säger pappan till DN."

.
    Monster under sängen?

Löjligt att dra så stora växlar?

Man måste se till helheten?

Är du inte med dem är du trygg i dagens Sverige?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-04-16 18:32:17 följande:
    Jag tror inte gud har så mycket med saken att göra, inget alls faktiskt. smile2.gif

Om du inte förstår mina inlägg, inte får de svar du vill ha från mig så kanske du kan vända dig till en gud för att få stöd.

Annars finns det inlägg som sammanfattar precis det jag skrivit i tråden.
    Så vad säger du om en 12-årig flicka som skadats i en bombexplosion?

Tryggare än någonsin?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-04-16 19:23:22 följande:
    Vad jag har sagt om enskilda händelser?

Att det finns oskyldiga som drabbas. Att brottsoffer kan bära med sig trauman hela sitt liv. Att det är fruktansvärt för de som drabbas och de som är dem närstående. Enskilda händelser är enskilda händelser.
    Så då kan vi äntligen begravs skitsnacket om att "Är du inte med är du säker. Man måste se hela bilden. Monster under sängen. Löjligt att dra så stora slutsatser"?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-04-18 16:35:38 följande:
    Allt tyder på att du inte vill begrava skitsnacket {#emotions_dlg.flower}

Hur som helst är det inte så att alla bussar på Madeira åker av vägen, inte heller är det så att alla bilister kör i mot färdriktningen och de andra bilarna på E4an..

det finns de som gör det, men det är en liten risk att råka ut för det för det - då är så många som inte gör det Solig 
    Ska jag ta det där om bussar på Maderia som en omskrivning för att att du erkänner att du hade fel när du skrev om att "är du inte med är du säker"?

Är du OK nu med tanken på att folk är mer otrygga idag pga att våldet kommer allt närmare dem i vardagen?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-04-19 07:39:28 följande:
    Undersökningar visar att våldet nära folks vardag minskat över tid. Det som markant ökat är gängens och nätverkens dödliga våld mot de inom sina egna kretsar. Det har dessutom flyttat ut på gatan. Men de är ute efter varandra och det är en mycket liten risk att privatpersoner ska råka illa ut.
    Brottslighet mot enskild person har ökat (minst) de senaste 10-15 åren. Det visar undersökningar.

Det är alltså fullt logiskt att folk idag upplever en större otrygghet. Vilket också går att mäta.

När Aspuddens IF måste anordna gå-tåg från tunnelbanan till fotbollsträningen för att deras barn och ungdomar inte skall bli rånade, när kulor avlossas inne på en ICA-butik eller när en tolvårig flicka skadas av glassplitter vid en bombexplosion -  då finns ingen trygghet.

Den tolvåriga flicka är "mycket rädd" enligt hennes pappa.
    .

Du har raljerat om dessa rädslor och folks reaktioner med uttryck som "monster under sängen", "man måste se till helheten" och "är man inte med dem är man trygg" men jag kan ta det fetade i din text som att åtminstone det sistnämnda av dina citat kanske ändå inte är helt sant.

.
    Brott mot enskild och otrygghet
    https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-01-15-nationella-trygghetsundersokningen-2018.html
  • Flash Gordon
    oOOo oOOo skrev 2019-04-19 11:08:14 följande:
    Ber om ursäkt, jag har inte följt diskussionen och har således ingen aning om vad du pratar om här. 

Padirac refererar till att jag har något emot dennes sätt att bemöta folks rädslor och ökade oro för kriminalitet med citat som:

"Det är lite löjligt att dra så stora växlar som det görs på en mycket liten del av befolkningen för att detta skulle gälla alla i befolkningen."

och 

"Så länga (sic) man håller sig borta från buset är man tryggare idag än man var på 70-80- och 90-talet"

.
    Som om folks rädslor efter att det precis har varit en skottlossning i parken utanför deras fönster vore jämförbara med "monster under sängen" (ett annat citat) och att dessa individer enbart har dragit löjligt stora växlar på en enskild händelse som ändå inte drabbar särskilt många.

Det börjar på inlägg 2453 när jag påpekade att skjutningarna nu flyttat in i medelklassens värld. S
    edan är det Padiracs försök att förklara att det som står där egentligen inte alls betyder just det som står där. 

Allt började som ett försök att måla en lämplig "Sverigebild" med påståenden om minskade faror och minskat våld.
  • Flash Gordon

Risken att drabbas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/skolbarn-hittade-skarp-handgranat

"När barnen i årskurs två på Husensjöskolan i Helsingborg var ute och plockade skräp hittade ett av barnen en skarp handgranat."

Dra bara inga löjliga stora växlar på detta. Man måste se till hela bilden och så länge man inte är med "dem" så är man trygg.

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-04-27 23:31:45 följande:
    Padirac skrev 2019-04-19 07:39:28 följande:
    Undersökningar visar att våldet nära folks vardag minskat över tid. Det som markant ökat är gängens och nätverkens dödliga våld mot de inom sina egna kretsar. Det har dessutom flyttat ut på gatan. Men de är ute efter varandra och det är en mycket liten risk att privatpersoner ska råka illa ut.

Padirac skrev Sön 2 dec 2018 22:23

"Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag."

Barnen ifråga måste självklart ha varit en del av "dem" och vi kommer förstås alla ihåg hur vi näst intill dagligen hittade handgranater på väg till skolan.

Och blev rånade på väg till träningen. 

Och fick ducka för kulorna som avlossades på Ica-butiken

Och ...

Folk som är otrygga och inte vågar gå ut längre ("den tiden är förbi"), tja de behöver ta tag i sina monster under sängen.

• Flash Gordon
    K Markatta skrev 2019-05-05 00:27:30 följande:
    Senaste nytt:

www.expressen.se/kvallsposten/tonarskille-ran.../

Publicerad 4 maj 2019 kl 22.44

Tonårskille rånades av jämnårig

Vid 21-tiden på lördagskvällen blev en kille i de övre tonåren hotad med kniv och rånad på sin telefon och sina pengar på en parkering vid Fosievägen.

www.expressen.se/kvallsposten/minderarig-pojk.../

Publicerad 4 maj 2019 kl 23.11

Minderårig pojke rånades av sex andra

En pojke som inte fyllt 15 rånades på lördagskvällen av sex andra pojkar i åldern mellan tio och 15 år på Gullvik i Malmö. De hotade honom med kniv.

www.expressen.se/kvallsposten/tonarskille-kni.../

Publicerad 5 maj 2019 kl 00.03

Tonårskille knivskuren vid rånförsök

En pojke i övre tonåren blev vid 23-tiden på lördagskvällen hotad och skuren med kniv av en jämnårig pojke vid Citadellet i Landskrona.
    Tre inlägg ovan: "Det är mycket liten risk att det händer".

Ja, säg det till de som drabbas.

Löjligt att dra så stora växlar, det är mycket liten risk att det händer. OK, nu hände det er ändå men man måste se den stora bilden!

Så enkelt att ha den attityden till de som drabbas, eller bor där det sker. Sedan drabbas man själv ...
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-05-04 14:00:52 följande:
    Låter som du beskriver den värld du lever i, där handgranat ligger överallt och alla blir rådande och beskjutna. Eller kanskae är det godnattsaga du berättar för barnen, så de inte ska vara rädda för monstret under sängen. Det finns värre saker som alla råkar ut för

Vi andra lever i Sverige där det är mycket liten risk att detta händer. smile2.gif
    Nä, det är den värld som en stor del av svenska folket lever i numer. Det ä liksom inte en omöjlig tanke längre att barnen faktiskt hittar en handgranat. Eller att det skjuts på Ica-butiken.

Åtminstone om du bor i "fel kvarter".

Och det där med "fel kvarter" verkar omfatta allt fler kvarter. Skottlossning bland folk mitt i en park i ett övre medelklassområde.

Men du tror på allvar att om man inte är med "dem" så är man trygg så du fortsätter med dina smajlis åt detta du.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna