Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-09 14:38:38 följande:
    Ja, det är bland annat det du skriver  jag har försökt få fram här. Skjutningarna (och det faktum att så mycket illegala vapen finns i omlopp) påverkar hela samhället på lång sikt men i första hand drabbar det naturligtvis dem som bor i de utsatta områdena ifråga.  Även om de själva inte är aktiva i ett kriminellt gäng kan de riskera att förväxlas med någon annan, eller att drabbas av "guilt by association" för att ens bror, kusin eller barndomsvän är aktiv i ett kriminellt gäng.

Jag ser det enbart som något positivt om vi har en liknande syn på detta. Glad
    Förmodligen har vi det.

Själv anser jag att pojkromantiken kring skjutvapen och drömmen om snabba pengar samt att få vara en framgångsrik del av ett givet sammanhang bara är en del av ett större problem.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-05-10 16:28:44 följande:
    Men LO's proppmätte ordförande sa ju att kommunerna skulle få superekonomi? Var är den?
    Överskottet för den samlade kommunsektorn, alltså såväl landsting som primärkommuner, brukar pendla mellan knappt 10 och drygt 20 miljarder per år, förra året låg det på drygt 14 miljarder kronor.

Kan det vara så att du missförstått Thorwaldsson, han kanske inte syftade på en specifik kommun utan generellt.

Annars är väl Filipstad mest känd bland pk-folk för att Nils Ferlin kom därifrån, men det är inte omöjligt att det också  finns gott om Epatraktorer i kommunen.

Nils Ferlin var en poet som för övrigt som vuxen bodde hemma hos sin mamma i Birkastan i Stockholm, men till skillnad från dagens moderatpolitiker fick han inga bidrag för detta embryo till BengtzboendeSkrattande
  • FDFMGA
    FL är ett kommunistforum skrev 2019-05-11 09:59:10 följande:
    Kommunerna kostar skattebetalarna många hundra Miljarder.

Sade du överskott? Asgarv, är du möjligen ekonom
    Mm, överakott.

Ekonom behöver man inte vara för att ha ett hum om hur kommuner och landsting fungerar. Redan på mellanstadiet i skolan får de flesta lära sig att offentlig verksamhet är skattefinansierad. En undervisning som skulle kunna kombineras med matteexempel.

Då skulle barnen kunna få sätta upp enkla subraktioner och räkna ut om en kommuns resultat innebär under- eller överskott.

Men ekonomer skulle de inte vara fördenskull, möjligen relativt en del tutingar  som ränner runt i cirklar på FLSolig
  • FDFMGA
    Snake skrev 2019-05-11 05:39:09 följande:
    Epatraktorer?
    Ja, någon menade att polisens frånvaro i glesbygd är total, med ett undantag: De påstås ha oändliga resurser när det kommer till att förfölja epatraktorer.

Det är inte min uppfattning dockGlad
  • FDFMGA
    Snake skrev 2019-05-11 11:23:47 följande:
    Inte min heller.

Är din uppfattning samma gällande polisen och deras uteblivna närvaro i glesbygd?
    Ja, det antar jag.

Inget nytt fenomen heller. När jag för ett tiotal år sen bodde i glesbygd fanns det någon slags stolthet i begrepp som "här börjar laglöst land" - iofs tillsammans med en bitterhet över hur resurserna är fördelade i Sverige.

Jag gissar att polisens omorganisation inte har inneburit att glesbygden fått fler poliser.
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-05-13 15:40:42 följande:
    Kan du hjälpa mig skälla ut den SD-vurmande skrikhögerchefen på Sveriges Kommuner och Landsting? Kolla bara på det här som publicerades idag:

skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv/statensoverskottbehovergatillkommunerochregioner.28018.html

Statens överskott behöver gå till kommuner och regioner

Kostnaderna för välfärden stiger visar SKL:s ekonomirapport. Var tredje region och nästan var fjärde kommun hade underskott 2018. Nu krävs nya arbetssätt och ökad finansiering från staten.

Kostnaderna för välfärden ökar i snabbare takt än intäkterna i kommuner och regioner. Redan år 2018 försämrades det ekonomiska resultatet rejält. Sex av 20 regioner gick med underskott och 16 regioner försämrade sitt resultat. Även 69 av 290 kommuner redovisade ett underskott, vilket är det högsta antalet på tio år.

- Den ekonomiskt starka perioden för kommunsektorn går mot sitt slut, samtidigt som utmaningarna ökar till följd av den demografiska utvecklingen. Vi står inför stora krav på omställning de kommande åren, inte minst till följd av att det kommer råda brist på arbetskraft, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SKL räknar med att resultaten i kommunsektorn kommer att minska ytterligare redan nästa år trots att medelskattesatsen förmodas öka med 5 öre i kommunerna och 8 öre i regionerna.

- Ekonomin i kommuner och regioner blir allt kärvare och låneskulden ökar samtidigt som statens andel av skulden snarare minskar, vilket inte är rimligt. Utöver att kommuner och regioner behöver effektivisera verksamheten med allt ifrån förändrade arbetssätt, användning av ny teknik och förebyggande hälsoarbete ser vi att staten också måste ta ett större ansvar för att möta de demografiska behoven, säger Anders Knape.
    Bara för att han är moderat?

Nej, men uppgifterna stämmer ju, var fjärde kommun och vart tredje landsting redovisar underskott.

Utifrån den statistiken kan man diskutera orsaker och sannolikt beroende på var man står politiskt komma fram till rätt disparata förklaringsmodeller.

Vilken är din?
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-30 12:58:36 följande:
    Inte heller här tror jag vi är helt oeniga.

Allt från det faktum att människor utanför de kriminella gängen , människor som ofta tillhör en ganska välbeställd medelklass  köper och använder narkotikan och därmed understödjer gängkriminaliteten till att arbetsmarknadsutbildningar som i princip garanterar arbete om man fixar utbildningen i fråga i princip har försvunnit från arbetsförmedlingen de senaste 20 åren spelar in i att nuvarande situation har uppkommit enligt min åsikt.

Men helt oavsett vad de bakomliggande orsakerna är det ju ett jätteproblem att människor , oavsett om de tillhör kriminella gäng eller inte- inte är trygga i vissa stadsdelar och bostadsområden, att rättssystemet inte lyckas klara upp en stor del av skjutningarna , att ett parallellt rättssystem börjar växa fram och att dödsskjutningar av unga män, pojkar, eller pojkar på gränsen till män i vissa områden i Sverige blivit så normaliserat att folk knappt reagerar när de hör om ännu ett fall .

Visst kan och bör man sätta in förebyggande åtgärder av olika slag men precis som med skogsbränderna så måste först och främst den akuta situationen här och nu lösas.
    Jag tror att vi bara är oeniga på ett område - hur man bemöter propaganda.

Att relativisera ett samhällsproblem som gängskjutningarna med jämförande statistik behöver inte innebära att man negligerar problemet, snarare tvärtom eftersom propagandan som försöker förmedla ett skräckscenario där vi alla riskerar att dödas av invandrargängen är en del av ett större propagandasammanhang där Sverige påstås vara väg att islamiseras och liknande befängdheter.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-31 22:44:51 följande:
    Jag är inte dummare än att jag mycket väl förstår att rasistiska krafter , krafter som ofta egentligen   inte alls bryr sig särskilt mycket om offren för dödsskjutningarna utnyttjar dessa skjutningar i sin propaganda. På samma sätt är det med hedersrelaterat förtryck och hedersrelaterat våld. De rasistiska krafterna bryr sig ofta inte särskilt mycket om de offren heller. Ytterligare ett exempel är fundamentalistiska islamisters hotfullhet  mot människor från Mellnöstern som är antingen sekulära muslimer, ateister, agnostiker  eller tillhör någon annan religion än islam.

Men trots att jag är helt medveten om detta tycker jag fortfarande inte att det är någon bra ide att relativisera dödsskjutningarna. Man behöver inte "köpa" något överdrivet scenario om att vem som helst riskerar att skjutas när som helst så fort man sticker näsan utanför dörren. Det är för mig tillräckligt allvarligt att människor som bor i vissa stadsdelar och förorter är rädda och har all anledning att vara rädda för att något ska hända dem eller deras närstående.
    Okej, jag förstår din synpunkt - men det hindrar inte att jag tycker att man kan relativisera för sådana som mig som liksom de flesta inte bor i ett område där gängskjutningar är vanliga.

Jag tycker heller inte att det ska vara omöjligt att samtidigt som man påpekar att kriminaliteten, hederskulturen, doktrinär islam - innebär att det finns områden i Sverige där det finns en kultur som inte borde ha fått växa fram i Sverige - att kan samtidigt kan bemöta påståenden om att vi alla lever under ett direkt hot med en relativisering. Det är förmodligen troligare att jag snubblar på en trottoarkant och slår ihjäl mig on att jag blir skjuten.
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 01:47:56 följande:
    Det är inte konstigt och det stör eller provocerar inte mig att människor som bor långt bort från de drabbade områdena , som kanske inte heller har några närstående i de drabbade områdena inte är oroliga för dödsskjutningarna på ett personligt plan.

Men man kan ju betrakta något som ett allvarligt samhällsproblem även om man inte är rädd att drabbas av det  på ett personligt plan. Det gör ju människor hela tiden när det gäller massor av andra saker.  Jag är till exempel  ärligt talat  inte särskilt rädd alls för att Sverigedemoktraternas abortpolitik skulle påverka just mig personligen om de genomförde den begränsning av aborträtten som finns inskriven i deras partiprogram. Av olika orsaker är risken att just  jag skulle bli ofrivilligt gravid  och inte upptäcka det förrän efter vecka 12 ganska liten och för övrigt vore ett barn till ingen katastrof i just min familj. Däremot är jag väldigt  rädd för hur deras abortpolitik (och en stor del av deras övriga politik) skulle påverka andra människor och samhället i stort. För att bara ta ett exempel på hur man kan oroas över något man löper ganska liten risk att själv drabbas av.

Det jag vill när det gäller dödsskjutningarna är inte att folk som bor långt bort från de drabbade områdena ska börja känna sig livrädda för att de själva ska bli beskjutna. Det skulle ingenting bli bättre av.

Det jag vill är att folk , även de som inte är personligt drabbade ska börja engagera sig mer i frågan. Jag tycker det är så oerhört märkligt att döddsskjutningar av unga män på så kort tid blivit så normaliserat att folk i allmänhet knappt reagerar längre när ännu en tonåring eller ung man  mördats. Jag hör betydligt oftare folk reagera på människors likgiltighet över att flyktingar drunknar i medelhavet flera hundra mil härifrån än på människors likgiltighet över att tonåringar och unga män som i en del av fallen inte ens är gängkriminella brutalt avrättats av människor som tagit lagen i egna händer och för att göra det ännu värre, att många av dessa avrättningar inte ens blir uppklarade inom det officiella rättssystemet, det enda rättssystem vi ska ha i Sverige. Att jag tar upp en liknelse med just drunkningar i Medelhavet handlar om att dödsskjutningarna här hemma är det bara Sverige som kan och ska göra något åt, situationen på Medelhavet måste många länder lösa gemensamt och då helst inte genom att fjäska för en galen halvdiktator  vars familj köpt olja av IS och låtit deras soldater passera på väg mot fronten.

Och ur ett antirasistiskt perspektiv tycker jag det är väldigt, väldigt konstigt att fler antirasister inte ryter ifrån angående den allmäna likgiltigheten över att så många pojkar och män med invandrarbakgrund från arbetarklassområden dött på ett så fullständigt meningslöst sätt de senaste åren. Dödsskjutningarna hade aldig passerat med samma likgiltighet om det var unga helsvenska män från Nacka eller Danderyd som dött, helt oavsett hur mycket narkotika som var inblandad i gängkonflikter som föregått morden. Det är en sak som är säker.
    Ja, jag tillhör nog den gruppen - alltså de som reagerar mer över att människor som tvingats fly från vidriga förhållanden drunknar i Medelhavet än att män eller nästan vuxna pojkar som blivit en del av en vapenfixerad gängkultur blir offer för sin egen kultur.

Men det innebär iofs inte att jag är likgiltig, att jag tycker att de gott kan skjuta ihjäl varandra. Däremot har jag få eller inga svar alls på hur man vänder på en oacceptabel utveckling som inte enbart omfattar gängkultur utan också kultur som delvis verkar vara oförenlig med de värderingar som många av oss förknippar med Sverige - och hur man i så fall ska agera utan att man islamistsmetar, hederskultursmetar, gängkultursmetar invandrare och invandring överlag.

Har du?
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 15:02:33 följande:
    Men vi vet ju ofta  väldigt lite om enskilda vuxna eller nästan vuxna människor som drunknar i Medelhavet.
    Först ett viktigt påpekande: Jag personligen  är helt övertygad om att de som flyr från tex Syrien flyr  för  sina liv eller för att slippa bli misshandlade eller torterade. Jag har många gånger både här och i andra sammanhang bråkat med personer som har någon slags fantasibild av Syrien som ett stenålderssamhälle befolkat av analfabetiska getaherdar som lämnar sitt land enbart av ekonomiska skäl.

Men med det sagt så finns det ju absolut ingen motsättning mellan att behöva fly för sitt liv och att tillhöra eller nyligen ha tillhört en vapenfixerad gängkultur. Människor som flyr för sina liv och drunknar när de gör det kan mycket väl ha tillhört en vapenfixerad gängkultur i Syrien. Syrien är proppfullt av olika beväpnade grupperingar och har varit det i många år nu. Jag säger inte att alla som flyr från Syrien ingått i sådana sammanhang, jag vill bara påpeka att det finns ingen motsättning mellan att fly från vidriga förhållanden och att vara eller ha varit en del av en vapenfixerad gängkultur.

Hur känner du inför gängmedlemmar i Sverige som skjuts för att de lämnat eller försökt lämna ett kriminellt gäng? Har du mer medkänsla med offren i de fallen? De kanske skulle kunna jämföras  med personer som ingått i en vapenfixerad gängkultur i Syrien och drunknar på Medelhavet  när de försöker lämna den gängkulturen?
    Jag vet i princip lika lite om en person som dör på grund av att han är en del av gängkulturen som en person som drunknar på Medelhavet för att hen flytt från Syrien. Den som drunknar kan självklart vara lika vapenfixerad som en del av FL:s högerpopulister och lika beredd att använda sitt vapen som vilken kriminell gängmedlem som helst - men det är ovidkommande i och med att jag bara ser till den ditekta anledningen till att hen dör. Dessutom är inte så förtjust i tänkesättet att människors värde ska minska med kvadraten på det geografiska avståndet från mig.

Ja, jag skulle känna mer för en person som skjuts för att han försökt lämna gängkulturen än för en person som skjuts för att han deltar i en beväpnad konflikt mellan kriminella gäng.

Men - för att komma till din intention. Om det nu uppmärksammades i större utsträckning att gängmedlemmarna skulle ha kunnat vara du eller jag eller våra barn om vi hade levt under omständigheter där gängen varit kanske det enda reella alternativt att bli del av ett sammanhang där man räknas.

Hur menar du att samhället ska agera? Vilka kortsiktiga och vilka långsiktiga alternativ jämfört med hur samhället agerar idag ser du för en bättre integration?
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna