Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill
    Ascendere skrev 2017-02-24 09:53:05 följande:
    Men det jag inte fattar är hur det hänger ihop: Alltså om ekonomin går så bra som den sägs göra, hur kommer det sig då att staten samtidigt drar ner på polis och rättsväsende, trots att det är kris,och försvar, trots att det saknas medel att uppfylla Försvarsbeslut 2015, och sjukvård, trots att människor bokstavligt talat dör i väntan på vård?
    Varför satsar man inte pengar på höjda löner för sjuksköterskor, mer pengar till försvaret, och höjda löner till poliserna?

Jag får inte ihop bilden, detta är alltså statens kärnområden och de går alla på knäna av resursbrist, samtidigt pumpas bilden ut att ekonomin går bra?

Men det är väl inte så konstigt att du har svårt att fatta hur det hänger ihop om du baserar ditt resonemang på felaktiga uppgifter? Regeringen har ju både tillfört mer pengar både till rättsväsendet och till försvaret.

När det gäller resurser till vården så beslutas detta av Sveriges landsting och många landsting har tyvärr prioriterat oförändrad skatt i stället för mer resurser till vården. Se bara på Stockholms län. Där styr Alliansen med stöd av SD och där är det tydligt att man prioriterar låg skatt och privat sjukvård.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-24 10:46:22 följande:
    Trots det anser finansministern alltså att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade...

Det var inte vad Magdalena Anderson sa.

Magdalena pekade i oktober 2010, i Dagens Industri, DI, på att Sverige både skulle behöva låna pengar och genomföra besparingar. Magdalena sa att besparingar exempelvis skulle göras inom migrationsområdet, men också på andra områden där kostnaderna ökar och på biståndsavräkningarna.

Då frågade DIs reporter "Inom vilka andra områden än migrationen ser du att det är möjligt att spara?" Då svarar Magdalena Andersson  "Till exempel assistansersättningen och sjukförsäkringen".

Magdalena Andersson har alltså aldrig sagt att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade. Det är en alternativ sanning eller som jag skulle välja att kalla det, en lögn.

Att peka på att det borde gå att spara pengar på Assistansersättningen var inte särskilt kontroversiellt. Flera borgerliga debattörer hade redan pekat på att politikerna  borde försöka stoppa de skenande kostnaderna inom LSS och exempelvis sverigedemokraterna hade i sin budget för åren 2016-2019 redan bestämt sig för att sänka assistansersättningen genom att strypa kostnaderna för LSS..

Saxat från SDs budgetmotion 2016-2019 (sidan 159)

sd.se/wp-content/uploads/2014/09/SDbudgetprop2016.pdf

Som du kan se nedan så föreslog Sverigedemokraternas i sin budgetmotion att man i förhållande till Regeringens budget skulle spara 270 miljoner på LSS-kostnaderna (det är LSS som finansierar assistansersättningen). 

Avslutningsvis tycker jag att regeringen borde bedömas för vad den gör och inte för vad den spekulerar om att göra.  Nu med facit så kan jag glädja dig med  att regeringen varken sparade pengar genom att sänka assistansersättningen eller ökat statsskulden. Tänk om SD hade kommit till makten då hade det verkligen sparats på svårt handikappade...

Länk till artikeln i DI:www.di.se/artiklar/2015/10/22/magdalena-andersson-flyktingsituationen-inte-hallbar/

• KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-24 13:39:34 följande:
    Jag fortsätter att hävda att det är MÄRKLIGT att handikappade och svårt sjuka får assistanstimmar indraget när det tydligen går så bra för Sverige.
    Det märkliga är väl att du fortsätter att sprida en felaktig uppgift trots att jag har förklarat för dig att du har fel?

www.regeringen.se/debattartiklar/2016/10/regner-nej-vi-skar-inte-ned-pa-assistansen/

• KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-24 13:39:34 följande:
    Jag fortsätter att hävda att det är MÄRKLIGT att handikappade och svårt sjuka får assistanstimmar indraget när det tydligen går så bra för Sverige.

Det är alltså Sverigedemokraterna och inte regeringen som la en motion om att skära ner på LSS/assistansersättningen. Om du är kritisk mot att staten ska spara på handikappade och svårt sjuka så bör du rösta på ett annat parti än SD (så att inte SD får ansvar för statsbudgeten)

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-02-24 23:43:51 följande:

SVT rapporterar nu om den första bilförlossningen efter att S och MP skamligt beslutat om att lägga ner BB på Sollefteå sjukhus, ett beslut som Bill här på forumet stödde.

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forsta-babyn-fodd-i-bilen-pa-vag-till-bb

I samband med att man stängt BB i Sollefteå har blivande föräldrar fått börja lära sig om bilförlossningar. Nu har paret Emma och Jim fått uppleva det - på riktigt.

"En mardröm för mig. Panikslagen. Otrygg. Tror därför inte att bebisen skrikit eller andas. Vilket hon i verkligheten gjorde."

Ambulansen mötte upp efter tre minuter och Emma tar sig ur bilen med sin nyfödda baby på bröstet.

"Utan byxor eller skor, med navelsträngen hängandes och vår dotter på bröstet får jag kliva ur bilen i snön, i minusgrader. Blottad för allmänheten. Väl i ambulansen kände jag mig trygg och allting brast känslomässigt."

Men men, någon julgran har ju inte brunnit och BNP ökar.

Tom SD stödde förslaget att lägga ner sjukhuset och BB I Sollefteå.

Pressmeddelande från Sverigedemokraterna. Lägg ner Sollefteå sjukhus:

vasternorrland.sd.se/pressmeddelande-sd-satsa-pa-tva-sjukhus/
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-02-24 23:56:24 följande:
    Är det någon ursäkt? Ska hon som fick föda i bilen hoppa upp och ner av lycka av ditt svar?
    Jag bara konstaterar att Sverigedemokraterna under ganska lång tid har propagerat för att Sollefteå sjukhus borde läggas ner.

Om vi tittar på Sveriges geografi, placeringen sv sjukhus och hur befolkningen är utspridd över landet så inser man att det alltid kommer finnas människor som har långt till ett BB.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna