K Kalle skrev 2017-02-24 10:46:22 följande:
Trots det anser finansministern alltså att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade...
Det var inte vad Magdalena Anderson sa.
Magdalena pekade i oktober 2010, i Dagens Industri, DI, på att Sverige både skulle behöva låna pengar och genomföra besparingar. Magdalena sa att besparingar exempelvis skulle göras inom migrationsområdet, men också på andra områden där kostnaderna ökar och på biståndsavräkningarna.
Då frågade DIs reporter "Inom vilka andra områden än migrationen ser du att det är möjligt att spara?" Då svarar Magdalena Andersson "Till exempel assistansersättningen och sjukförsäkringen".
Magdalena Andersson har alltså aldrig sagt att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade. Det är en alternativ sanning eller som jag skulle välja att kalla det, en lögn.
Att peka på att det borde gå att spara pengar på Assistansersättningen var inte särskilt kontroversiellt. Flera borgerliga debattörer hade redan pekat på att politikerna borde försöka stoppa de skenande kostnaderna inom LSS och exempelvis sverigedemokraterna hade i sin budget för åren 2016-2019 redan bestämt sig för att sänka assistansersättningen genom att strypa kostnaderna för LSS..
Saxat från SDs budgetmotion 2016-2019 (sidan 159)
sd.se/wp-content/uploads/2014/09/SDbudgetprop2016.pdf
Som du kan se nedan så föreslog Sverigedemokraternas i sin budgetmotion att man i förhållande till Regeringens budget skulle spara 270 miljoner på LSS-kostnaderna (det är LSS som finansierar assistansersättningen).
Avslutningsvis tycker jag att regeringen borde bedömas för vad den gör och inte för vad den spekulerar om att göra. Nu med facit så kan jag glädja dig med att regeringen varken sparade pengar genom att sänka assistansersättningen eller ökat statsskulden. Tänk om SD hade kommit till makten då hade det verkligen sparats på svårt handikappade...
Länk till artikeln i DI:www.di.se/artiklar/2015/10/22/magdalena-andersson-flyktingsituationen-inte-hallbar/