John22 skrev 2017-05-21 11:23:02 följande:
Och KTH-pajaserna blir själva avrättade och nedmalda till köttfärs (fan vad coola vi är som slänger oss med såna här uttryck) av en annan nationalekonom
www.svd.se/nationalekonom-sanandajis-bok-ar-i...
Och detta är bara en av många som sågar Lööf och Martinssons sågning. Nu är ju bara frågan vem som ska såga sågarna av sågarna.
Och Tino själv pulvriserar i sin replik den osakliga kritiken som Lööf och Martinsson kommer med:
www.svd.se/sanandaji-kreativa-grepp-nar-forskare-kritiserar-min-bok
Det mest anmärkningsvärda i angreppet är påståendet att det är "besvärande att fyra av fem källhänvisningar i boken inte hämtas från vetenskapligt granskad litteratur".
När jag frågar dem medger Lööf och Martinsson att de bara jämfört min referenslista med en databas,
Scopus. Detta är dock långt ifrån en komplett lista på "vetenskapligt granskad litteratur", utan exkluderar forskningsböcker, en stor del av den forskning som publiceras på svenska, SCB:s statistik, offentliga utredningar och annat.
Ännu värre är att Lööf och Martinsson exkluderat vetenskapliga artiklar som inte råkar finnas med i just denna databas. Min bok citerar exempelvis Gary Beckers toppublicerade artikel från 1968, som bidrog till att ge honom ekonomipriset till Alfred Nobels minne. Detta definieras som inte vetenskapligt granskat av Lööf och Martinsson, som också räknar bort forskningsartiklar av sina kollegor på KTH om de inte finns i just denna databas.
Professor Jan Ekbergs ESO-rapport om invandring stämplas som ovetenskaplig, liksom Robert Putnams "Bowling Alone", Eli Heckschers banbrytande verk om Sveriges ekonomiska historia, Broken Window-teorin och andra klassiska verk. Lööf och Martinsson anser att det ur vetenskaplig synvinkel är "besvärande" att min bok citerar dessa källor, som visserligen är bland historiens mest citerade men som inte ingår i databasen de tittat i.