• JaneDoe11

Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående

Hej,

Är gravid och jobbar heltid med en inkomst på ca 27000 kr.

Har nyligen separerat från min sambo och alla sparpengar gick åt till att köpa nytt boende osv.

Har räknat mycket på vad jag kommer få i föräldrapeng osv men det blir inte så mycket att jag kan klara mig ett helt år som föräldraledig...

Vill, för min och barnets skull, därför inte vara ledig längre än nödvändigt.

Förstår dock att man får lämna på dagis som tidigast när barnet är 1 år gammalt.

Jag har i princip ingen jag kan räkna med som kan hjälpa mig eller avlasta mig så jag förmodar att det i princip är omöjligt...

Men finns det nögon som varit i samma sits, ensamstående från födseln men som inte tagit ut hela sin föräldraledighet och som klarat av det på annat sätt?

Har någon något/några tips på vad jag kan göra eller om det finns något smart sätt att använda sig av sina dagar? ... Förstår inte riktigt försäkringskassans system heller ännu...

• Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående
  • Anonym (Sara)

Du svarar inte på om barnet har en pappa? Bör man inte ta reda på om man var råd med ett barn innan man bestämmer sig för att behålla det. Vore inte ett alternativ att pappan får ta av dagarna han med så att barnet får vara hemma längre? Underhållet är 1573 kr och barnbidrag 1050, mer kostar absolut inte en bebis per månad. Ammar du äter hen gratis länge. Jag är ensamstående och jag köpte alla saker till bebisen medan jag jobbade. Snålar nu och tar ut 3-4 dagar/v, oftast bara 3. Har föräldrapenningtillägg från arbetsgivaren. Får ut en tredjedel av min vanliga lön men vi går runt, inte mer. Min bebis äter ersättning och bara den kostar 500 kr/mån men det funkar det också. Man hinner inte göra något och behöver inga nya kläder etc.

• Anonym (ert)
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-29 13:04:25 följande:

Du svarar inte på om barnet har en pappa? Bör man inte ta reda på om man var råd med ett barn innan man bestämmer sig för att behålla det. Vore inte ett alternativ att pappan får ta av dagarna han med så att barnet får vara hemma längre? Underhållet är 1573 kr och barnbidrag 1050, mer kostar absolut inte en bebis per månad. Ammar du äter hen gratis länge. Jag är ensamstående och jag köpte alla saker till bebisen medan jag jobbade. Snålar nu och tar ut 3-4 dagar/v, oftast bara 3. Har föräldrapenningtillägg från arbetsgivaren. Får ut en tredjedel av min vanliga lön men vi går runt, inte mer. Min bebis äter ersättning och bara den kostar 500 kr/mån men det funkar det också. Man hinner inte göra något och behöver inga nya kläder etc.

TS har svarat att pappan gjort klart att han inte vill delta. Och eftersom hon nyligen separerat från sin sambo har TS förmodligen räknat på att skaffa barn utifrån den ekonomi hon hade då...
  • Drottningen70

En hyrestvåa lär ju kosta mindre än de 11.000 som du har i boendekostnad idag.

Sen att det kan vara svårt att hitta en på fyra månader kan ju vara sant. Men inte omöjligt. Eftersom det även rör sig om en kort period så kan ju även andrahandskontrakt vara ett alternativ.

• Anonym (Sara)
    Anonym (ert) skrev 2015-11-29 13:11:02 följande:

TS har svarat att pappan gjort klart att han inte vill delta. Och eftersom hon nyligen separerat från sin sambo har TS förmodligen räknat på att skaffa barn utifrån den ekonomi hon hade då...

Missade det. Sorry. Det bästa är väl att aldrig göra sig beroende av en man. Om man har möjlighet, inte skaffa sig dyrare levnadsomkostnader som par än att man klarar av dem själv. Jag vet, det hjälper henne inte nu. Med barn måste man även ta med i beräkningen att det blir en del vabb och att man kanske vill jobba deltid. Jag tror själv att jag aldrig kommer att få se en hel månadslön igen..
  • Anonym (Sara)

Varför behålla barnet om man inte vill vara föräldraledig och umgås med det. Fast nu verkar det mer handla om "kan" än "vill". Rubriken är felaktigt formulerad och får det att låta som att barnet är oönskat.

• nuharjagbytt

Hur stor lägenhet har du köpt med den avgiften?

Själv flyttade jag in i en etta med en nio åring på halvtid vid separationen. När jag skulle köpa större fick jag inte låna till en trea utan var tvungen att köpa en tvåa. Och jag tjänar någon tusenlapp mer än dig. Det är några år sedan nu men undrar ändå hur du kunde låna så mycket?

• Anonym (Sara)

Måste du amortera under föräldraledigheten? Är det du eller banken som vill att du ska amortera? Om det är banken, hör om du kan få göra en paus bara under föräldraledigheten.

• Cyanea
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-29 14:46:48 följande:

Måste du amortera under föräldraledigheten? Är det du eller banken som vill att du ska amortera? Om det är banken, hör om du kan få göra en paus bara under föräldraledigheten.

Det var ju ett jättebra förslag. De flesta banker som vill att man amorterar kan ofta göra undantag för särskilda händelser. Prata med dem i alla fall :) Det borde göra en stor skillnad på utgifterna. 
  • JaneDoe11
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-29 14:46:48 följande:

Ett av de bästa förslagen hittills, det ska jag kolla upp omgående!
  • JaneDoe11
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-29 13:04:25 följande:

Det svarade jag på.

Jag blev gravid medan vi var tillsammans och då i ett boende där jag hade kunnat klara mig ensam med ett barn på föräldrapenning.

Att jag flyttat till ett dyrare boende beror på att jag var tvungen att i princip hitta första bästa och med en standard där jag känner att jag slipper flytta ifrån i första skedet med ett barn...

Det är alltid lätt att döma innan man gått en mil i någon annans skor och jag kan säga dig att detta är första gången i mitt liv jag behövt oroa mig för det ekonomiska. Vidare har jag aldrig varit beroende av en man och är det verkligen inte nu heller
Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående