• JaneDoe11

Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående

Hej,

Är gravid och jobbar heltid med en inkomst på ca 27000 kr.

Har nyligen separerat från min sambo och alla sparpengar gick åt till att köpa nytt boende osv.

Har räknat mycket på vad jag kommer få i föräldrapeng osv men det blir inte så mycket att jag kan klara mig ett helt år som föräldraledig...

Vill, för min och barnets skull, därför inte vara ledig längre än nödvändigt.

Förstår dock att man får lämna på dagis som tidigast när barnet är 1 år gammalt.

Jag har i princip ingen jag kan räkna med som kan hjälpa mig eller avlasta mig så jag förmodar att det i princip är omöjligt...

Men finns det nögon som varit i samma sits, ensamstående från födseln men som inte tagit ut hela sin föräldraledighet och som klarat av det på annat sätt?

Har någon något/några tips på vad jag kan göra eller om det finns något smart sätt att använda sig av sina dagar? ... Förstår inte riktigt försäkringskassans system heller ännu...

• Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående
  • JaneDoe11

Nej jag vet...

De vänner jag talat med säger samma sak, att jag lever i en drömvärld om jag tror att jag kommer vilja lämna ifrån mig barnet tidigt.

Å andra sidan gjorde min mamma det när jag var väldigt liten och jag mår bra, samt har en underbar relation till henne...

De övriga dagarna kommer jag ju kunna ta ut allteftersom fram till barnet blir 8 eller vad det nu var (väldigt okunnig på denna biten som du ser).

Pappan har gjort det väldigt klart för mig att han inte tänker stötta mig, om det ändras sen vid födseln vet man aldrig men det är alltså ingen jag tänker räkna med...

Anonym (Pappa?) skrev 2015-11-29 10:30:27 följande:

Har barnet en pappa? Kan inte han vara där dagtid (alltså i barnets hem) när du jobbar. Så att han tar ut sin del av föräldraledigheten? Om du har en normal anknytning till ditt barn så kommer du inte vilja lämna bort ditt barn till dagis etc så tidigt ändå, tro mig! Dagis är heller inte anpassat för spädbarn och skulle inte må bra av att vistas där.

• Anonym (Ja)

Du kommer ju få ca 14300 kr i fp, barnbidrag 1050 kr, underhåll 1573 kr och säkert 1000 kr i bostadsbidrag, vilket blir typ 18000 kr.

Du borde klara dig på det.

Jag är ensamstående med 2 barn, hyra på 6000 kr, lån på 4000 kr, bil plus allt annat, en inkomst på 18600 kr och vi klarar oss fint.

• JaneDoe11

Bostadsbidrag kommer jag inte få om jag räknat rätt. Hade jag fått ut 18' hade jag klarat mig men kommer som sagt landa på ca. 16...

Får fortsätta räkna och se om det verkligen inte finns något jag kan skära ner på!

Tack!

Anonym (Ja) skrev 2015-11-29 10:36:26 följande:

Du kommer ju få ca 14300 kr i fp, barnbidrag 1050 kr, underhåll 1573 kr och säkert 1000 kr i bostadsbidrag, vilket blir typ 18000 kr.

Du borde klara dig på det.

Jag är ensamstående med 2 barn, hyra på 6000 kr, lån på 4000 kr, bil plus allt annat, en inkomst på 18600 kr och vi klarar oss fint.

• Anonym (FK)
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 10:46:52 följande:

Bostadsbidrag kommer jag inte få om jag räknat rätt. Hade jag fått ut 18' hade jag klarat mig men kommer som sagt landa på ca. 16...

Får fortsätta räkna och se om det verkligen inte finns något jag kan skära ner på!

Tack!

Då har du inte räknat rätt, du kommer att få 1.100-1.200 kr i bostadsbidrag
  • Cyanea

Jag har för mig att en annan närstående kan ta ut föräldraledighet också? Jag ska få barn i januari och har ett par tillfällen under kommande år som varken jag eller pappan verkar kunna vara med dottern, och då hävdar mamma att hon inte behöver ta ledigt för att passa henne utan kan ta ut föräldradagar. 

Har du någon närstående som kanske vill ställa upp? Då kan du jobba och den andra personen gå på föräldrapenningen. 

• Drottningen70

Byt till en hyresrätt.

S
  • JaneDoe11

Tror dem räknar hyran i förhållande till antalet kvm och då blir det inget bidrag för min del tyvärr. De hjälper (självklart) inte till med amortering/ränta.

Anonym (FK) skrev 2015-11-29 10:54:07 följande:

Då har du inte räknat rätt, du kommer att få 1.100-1.200 kr i bostadsbidrag

• JaneDoe11
    Cyanea skrev 2015-11-29 10:59:03 följande:

Jag har för mig att en annan närstående kan ta ut föräldraledighet också? Jag ska få barn i januari och har ett par tillfällen under kommande år som varken jag eller pappan verkar kunna vara med dottern, och då hävdar mamma att hon inte behöver ta ledigt för att passa henne utan kan ta ut föräldradagar. 

Har du någon närstående som kanske vill ställa upp? Då kan du jobba och den andra personen gå på föräldrapenningen. 

Tyvärr inte... Det är bara jag och barnet...
  • Drottningen70
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 11:21:34 följande:

Nej

Nä då blir det ju jäkligt tight. Att skaffa eget boende kan man alltid göra sen. Barnets första viktiga år kommer däremot aldrig tillbaks. Att sätta ett barn under året på förskola känns som det absolut sämsta alternativet.
Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående