• JaneDoe11

Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående

Hej,

Är gravid och jobbar heltid med en inkomst på ca 27000 kr.

Har nyligen separerat från min sambo och alla sparpengar gick åt till att köpa nytt boende osv.

Har räknat mycket på vad jag kommer få i föräldrapeng osv men det blir inte så mycket att jag kan klara mig ett helt år som föräldraledig...

Vill, för min och barnets skull, därför inte vara ledig längre än nödvändigt.

Förstår dock att man får lämna på dagis som tidigast när barnet är 1 år gammalt.

Jag har i princip ingen jag kan räkna med som kan hjälpa mig eller avlasta mig så jag förmodar att det i princip är omöjligt...

Men finns det nögon som varit i samma sits, ensamstående från födseln men som inte tagit ut hela sin föräldraledighet och som klarat av det på annat sätt?

Har någon något/några tips på vad jag kan göra eller om det finns något smart sätt att använda sig av sina dagar? ... Förstår inte riktigt försäkringskassans system heller ännu...

• Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående
  • MonkeyBusiness
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 11:21:34 följande:

Nej

Så du bor hellre i en bostadsrätt och går back varje månad än att bo i hyresrätt?
    Vilken är anledningen till det?
    Du vet att jag har rätt. =)
  • Anonym (ert)
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 11:21:08 följande:

Tror dem räknar hyran i förhållande till antalet kvm och då blir det inget bidrag för min del tyvärr. De hjälper (självklart) inte till med amortering/ränta.

En del av räntekostanden får räknas med i bostadsbidraget. Så kolla upp det igen! Ett tips är att ringa FK och boka ett personligt rådgivningsmöte så går de igenom och hjälper dig att räkna ut allt.
  • Anonym (ert)
    Drottningen70 skrev 2015-11-29 11:31:45 följande:
    Nä då blir det ju jäkligt tight. Att skaffa eget boende kan man alltid göra sen. Barnets första viktiga år kommer däremot aldrig tillbaks. Att sätta ett barn under året på förskola känns som det absolut sämsta alternativet.
    Det går ju inte ens att sätta barn under ett år på fsk så det är väl en icke-fråga?
  • Drottningen70
    Anonym (ert) skrev 2015-11-29 11:41:00 följande:

Det går ju inte ens att sätta barn under ett år på fsk så det är väl en icke-fråga?

Det går att få dispans för nån månad, men TS ekonomiska situation börjar ju från day one.
  • JaneDoe11

Hur får du det till att hyresrätt blir billigare? hyran i en hyresrätt blir i princip samma kostnad som hyra+lån+amortering för mig idag.

Vidare är det i princip omöjligt att hitta en hyresrätt på 4 månader, jag föder nämligen då.

MonkeyBusiness skrev 2015-11-29 11:36:16 följande:

Så du bor hellre i en bostadsrätt och går back varje månad än att bo i hyresrätt?

Vilken är anledningen till det?

• JaneDoe11
    Anonym (ert) skrev 2015-11-29 11:41:00 följande:

Instämmer... Och det hade jag inte velat heller.

När jag växte upp fanns ex dagmammor, då var det mindre grupper barn och man behövde inte vara ett år vid start.

Det är den typen av alternativ jag letar efter... Men det verkar inte finnas något.
  • JaneDoe11

Det visste jag inte! Tack för tipset, ska absolut boka möte!

Anonym (ert) skrev 2015-11-29 11:38:38 följande:

En del av räntekostanden får räknas med i bostadsbidraget. Så kolla upp det igen! Ett tips är att ringa FK och boka ett personligt rådgivningsmöte så går de igenom och hjälper dig att räkna ut allt.

• MonkeyBusiness
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 11:53:13 följande:

Hur får du det till att hyresrätt blir billigare? hyran i en hyresrätt blir i princip samma kostnad som hyra+lån+amortering för mig idag.

Vidare är det i princip omöjligt att hitta en hyresrätt på 4 månader, jag föder nämligen då.

Beror ju på var du bor såklart och det framgår inte.

Där jag bor kan man i din situation få hjälp från soc med förtur till lägenhet i allmännyttan. Jag har nämligen en bekant som fått det då hon separerade som gravid. 
    Hon bor i en trea och betalar runt 7000 i månaden, alltså 4000 mindre än du får betala.

Men som sagt, jag vet inte var du bor. Det vore ändå värt att kolla upp.

Jag separerade själv för x antal år sedan och fick förtur, flyttade från jättefin villa till tredje våningen i ett miljonprogram. I den sitsen får man inte vara kräsen. Flytta till något bättre kan man göra senare. Idag bor jag i radhus, fint som snus!
    Du vet att jag har rätt. =)
  • Anonym (FK)
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 11:21:08 följande:

Tror dem räknar hyran i förhållande till antalet kvm och då blir det inget bidrag för min del tyvärr. De hjälper (självklart) inte till med amortering/ränta.

Nja, det stämmer inte helt(och jag tror inte utan jag vet) Nej, man räknar inte med amortering men däremot en del av räntan. Dock spelar det ingen roll i ditt fall då bara din avgift är på gränsen för vad som godkänns för en ensamstående med ett barn. Du har således rätt till det högsta möjliga bostadsbidraget i förhållande till din inkomst vilket ger dryga tusenlappen.
  • Anonym (Inneboende?)

TS, hur stor är lägenheten? Finns möjlighet att hyra ut ett rum för att därigenom få en inkomst?

Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående