• Stolt Farsa

Bli ihop innan man haft sex?

Låt säga att du dejtar en tjej/kille. Du tycker personen är intressant. Personen i fråga kanske inte är den som hoppar i sänghalmen i första taget. Han/hon vill bli ihop. Du själv tänker att det känns bra för övrigt, fast ni har inte haft sex ännu (av någon anledning). Skulle du kunna gå med på det eller skulle du vilja vänta med att kalla er ett par innan ni har legat med varandra?

Förklara gärna din röst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 18:45
    För att förtydliga- Frågan lyder alltså: Skulle du kunna bli ihop med någon innan ni har haft sex. Därav alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bli ihop innan man haft sex?
  • Mascaraklumpar

Spelar roll. Bli ihop och göra slut om sexet inte funkar, eller ha sex och bli ihop om det funkar. Det ena är inte krångligare än det andra och slutresultatet blir ju detsamma.

• Stolt Farsa
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-24 18:42:50 följande:

Spelar roll. Bli ihop och göra slut om sexet inte funkar, eller ha sex och bli ihop om det funkar. Det ena är inte krångligare än det andra och slutresultatet blir ju detsamma.

Jag tycker det ena alternativet är bättre än det första, dvs inte bli ihop från första början om sexet inte funkar. Det kan ju vara så att den ena tycker att det funkar men inte den andra och då blir ju en sårad över att det tar slut. Jag tror inte det är lika jobbigt om dejten inte blir till en relation från första början.
  • Jennie med ie

Jag har haft "riktigt" förhållande med 3 st. Samtliga blev jag ihop med innan vi hade sex. Senaste/nuvarande relation inleddes när jag var 20 och vi var ett par så att säga några veckor så att säga innan vi hamnade i säng med varandra. Därefter tog det ett tag innan vi var helt frispråkiga med alla sexuella preferenser och fortfarande efter 20 år utforskar vi nya delar av vår sexualitet.

• Anonym (e)
    Stolt Farsa skrev 2015-11-24 19:16:12 följande:
    Jag tycker det ena alternativet är bättre än det första, dvs inte bli ihop från första början om sexet inte funkar. Det kan ju vara så att den ena tycker att det funkar men inte den andra och då blir ju en sårad över att det tar slut. Jag tror inte det är lika jobbigt om dejten inte blir till en relation från första början.
    Förstår inte riktigt, vad är skillnaden mellan "dejt" och relation för dig? För min del har alla mina förhållanden börjat med att vi har varit vänner som börjat umgås mer och mer, sen har det vid något tillfälle varit en första kyss, som sedan blivit hångel i dagar. Det hade knappast blivit någon större skillnad för mig känslomässigt om det klassificerades som dejtande eller förhållande...
  • Stolt Farsa
    Anonym (e) skrev 2015-11-25 10:50:45 följande:
    Förstår inte riktigt, vad är skillnaden mellan "dejt" och relation för dig? För min del har alla mina förhållanden börjat med att vi har varit vänner som börjat umgås mer och mer, sen har det vid något tillfälle varit en första kyss, som sedan blivit hångel i dagar. Det hade knappast blivit någon större skillnad för mig känslomässigt om det klassificerades som dejtande eller förhållande...
    I min värld bör man väl någon gång erkänna sig som par. Men kör på det sättet som funkar för dig.
  • Anonym (e)
    Stolt Farsa skrev 2015-11-25 10:59:15 följande:

I min värld bör man väl någon gång erkänna sig som par. Men kör på det sättet som funkar för dig.

Ja, men jag undrade vad som är skillnaden mellan att dejta och vara i ett förhållande, enligt dig. Vi har också "erkänt oss" som par efter ett par veckor i den där fasen. Men det var ju bara ett ord, i sak förändrades ingenting.
  • Anonym (Anonym(*ihop*))

Här spelar nog Svenska språket oss ett spratt. I alla fall jag uppfattar nog "ihop" som någon sorts exklusivitet, dvs. när man är ihop har man endast ett förhållande med EN, men när man "dejtar" kan man dejta flera.

Om exklusiviteten inte gäller sex, vad gäller den då? Vad får man göra med / mot andra när man är "ihop"? Får man prata, leka, sällskapa, eller är detta reserverat för den man är ihop med?

Jag skulle nog säga att att vara "ihop" innebär just sexuell exxklusivitet, och det har man ju inte om man inte har sex alls. Man har ju då "inte sex" med alla.

• Anonym (s 2)
    Anonym (Anonym(*ihop*)) skrev 2015-11-25 15:03:26 följande:
    Här spelar nog Svenska språket oss ett spratt. I alla fall jag uppfattar nog "ihop" som någon sorts exklusivitet, dvs. när man är ihop har man endast ett förhållande med EN, men när man "dejtar" kan man dejta flera.

Om exklusiviteten inte gäller sex, vad gäller den då? Vad får man göra med / mot andra när man är "ihop"? Får man prata, leka, sällskapa, eller är detta reserverat för den man är ihop med?

Jag skulle nog säga att att vara "ihop" innebär just sexuell exxklusivitet, och det har man ju inte om man inte har sex alls. Man har ju då "inte sex" med alla.
    Och de av oss som inte har sex alls, kan vi inte vara ihop?

Mycket underlig slutsats, men ja, jag förstår mig väl inte på sexuella människor antar jag. 
  • Anonym (Jadå)
    Anonym (Anonym(*ihop*)) skrev 2015-11-25 15:03:26 följande:
    Här spelar nog Svenska språket oss ett spratt. I alla fall jag uppfattar nog "ihop" som någon sorts exklusivitet, dvs. när man är ihop har man endast ett förhållande med EN, men när man "dejtar" kan man dejta flera. Om exklusiviteten inte gäller sex, vad gäller den då? Vad får man göra med / mot andra när man är "ihop"? Får man prata, leka, sällskapa, eller är detta reserverat för den man är ihop med? Jag skulle nog säga att att vara "ihop" innebär just sexuell exxklusivitet, och det har man ju inte om man inte har sex alls. Man har ju då "inte sex" med alla.

För de flesta handlar det nog mer om att konstatera vad man känner än att sätta upp regler för vad man "får" göra. Känner båda att "nu är det du och jag" (OBS! Inte samma sak som "nu är det du och jag för alltid") så varför inte kalla det för att man är ihop?
  • Stolt Farsa
    Anonym (e) skrev 2015-11-25 14:55:53 följande:
    Ja, men jag undrade vad som är skillnaden mellan att dejta och vara i ett förhållande, enligt dig. Vi har också "erkänt oss" som par efter ett par veckor i den där fasen. Men det var ju bara ett ord, i sak förändrades ingenting.
    Nja... Frågar du mig så betyder det där ordet ändå ganska mycket. Har man sagt att man är ett par så är det i min mening ett litet kontrakt av något slag. Det uppstår lite skyldigheter (i min värld iaf, välkommen att inte hålla med, det är helt ok) som man kanske inte hade innan. Det är ju lite tråkigt att behöva göra slut efter bara någon månad eller så. Den som inte vill göra slut kommer ju må dåligt av det, kanske inte gräva ner sig men ändå, det är en liten smärta. Jag tror det är lättare att acceptera att en person kanske inte vill fortsätta att dejta.

Jag är väl lite sådär. Jag vill ha ordning och reda:) Veta vart man har den andra.  
  • HejPippi
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-24 18:42:50 följande:

Håller med. Om personen vill säga att man är ihop före sex så är väl det okej för mig. Gränsen mellan dejtande och förhållande kan vara väldigt luddig ibland så för mig spelar det ingen roll.
  • Palestrina

Nja. "Bli ihop" förknippar jag med tonåren. Idag skulle jag nog inte betrakta det som ett förhållande om det inte fanns sex med i bilden. Och om en person ville "bli ihop" med mig skulle jag tycka att det var konstigt om han också ville vänta med sex.

• Lilje
    Anonym (s 2) skrev 2015-11-25 15:32:08 följande:

Mycket underlig slutsats, men ja, jag förstår mig väl inte på sexuella människor antar jag. 
    Nja, då är man nog mer vänner.
  • Stolt Farsa
    Anonym (s 2) skrev 2015-11-25 15:32:08 följande:

"Kan" och "Kan". Alla gör ju såklart som de vill. Man behöver ju inte ge julklappar på julafton eller presenter på någons födelsedag, o.s.v. Men de flesta av oss förväntar oss sex i en parrelation. Det betyder inte att sådana som ni inte finns men jag skulle nog våga säga att ni är i minoritet.
  • Anonym (s 2)
    Lilje skrev 2015-11-25 19:31:09 följande:
    Nja, då är man nog mer vänner.
    Så de som är kära, lever tillsammans, skaffar barn tillsammans osv men inte vill ha sex med varandra pga 0 sexlust från båda hållen = vänner?

Var nog det dummaste jag hört.
  • Anonym (s 2)
    Stolt Farsa skrev 2015-11-25 22:59:41 följande:
    "Kan" och "Kan". Alla gör ju såklart som de vill. Man behöver ju inte ge julklappar på julafton eller presenter på någons födelsedag, o.s.v. Men de flesta av oss förväntar oss sex i en parrelation. Det betyder inte att sådana som ni inte finns men jag skulle nog våga säga att ni är i minoritet.
    Jo, minoritet har jag märkt att vi är. Lite synd.
  • Anonym (Jo)

Ja, jag har varit tillsammans med personen före sex i alla mina längre relationer (tre st). Har haft sex efter ca en-tre veckor som par. Jag har varit så kär att det aldrig varit ett alternativ att inte se oss som par redan från början. Aldrig varit ett problem med sexlivet men om det vore det och det inte löstes efter att man blivit lite mer trygga med varandra hade jag väl gjort slut.

Svar på tråden Bli ihop innan man haft sex?