• JTA

Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit

Den senaste tidens folkvandring lär slutgiltigt omvandla Sverige till ett mångkulturellt land. Åtskilliga som talat för det mångkulturella samhällets välsignelser borde nu alltså vara nöjda och glada.

Men vad har vi vunnit? Vad är förstapriset? Varför poppar inte champagneflaskorna, varför skålas det inte friskt?

• Svar på tråden Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit
  • JTA

Mycket svårt det här att hitta någon som tycker det är värt att fira att vi nu tar emot så många människor med andra kulturer i Sverige, som gör vårt land mångkulturellt.

Himla svårt.

Undrar varför.

Nerfherder skrev 2015-11-17 12:43:19 följande:
    Det här är min syn på saken, men du missade tydligen den saken. Fira, det var det dummaste jag läst på länge. Det är säkert bara Daesh anhängare som gör.
    Din syn på saken är att mångkultur "i sig" är positivt. Menar du mångkultur som teoretisk modell, skiljt från allt annat inklusive människor och samhälle och de värderingar som de olika kulturerna för med sig? Förklara dig!

Islamiska staten skulle möjligtvis fira att Sverige blir mångkulturellt för att det ökar motsättningarna inom landet. Är det därför du inte vill fira?
    Melinoe skrev 2015-11-17 12:44:06 följande:
    Jag tror inte att han/hon har den blekaste om vad det betyder smile1.gif
    Du som vet, har du anledning att fira? Varför/varför inte?
  • JTA
    Haahahahahahaahahahahahahahahaha skrev 2015-11-17 12:49:13 följande:
    Jag hade en återkommande (mar)dröm som barn....
    Jag antar att inte heller du firar nu då.
  • jannepapp
    JTA skrev 2015-11-17 12:24:09 följande:
    Menar du att det är en nackdel att jättejättemånga från mellanöstern bor i Sverige?
    Jag menar ingenting. Det är inte det frågan gäller. Vi hoppar över frågan om det är bra eller dåligt med en massa invandrare och flyktingar, för den är så tjatig. Det är ju roligare att försöka ringa in vad man egentligen menar med "mångkultur".

Jag gissar att många tänker på mångkultur som en färggrann blandning av sköna snubbar som alla bidrar med sina särdrag till en stimulerande smältdegel av intryck och inspiration. Lite lätt exotiserande sådär.
    Det är en jättebra poäng. För om pluralism bara betyder en massa "sköna snubbar", så är det ståndpunkten inte värd ett skvatt. För då betyder ju att man gillar pluralism bara att man gillar sköna snubbar. Och vem gör inte det?

Det blir däremot lite dynamit i begreppet "mångkultur" om det handlar mer om tolerans, alltså att tolerera (inte godkänna eller hurra för) snubbar som man inte gillar. Och det är det som är kärnan i den västerländska liberalismen. Det är därför det har gått så sinnesjukt bra för den europeiska modellen efter 1500-talet, jämfört med t.ex. Kina där de verkligen inte hade mångkultur.

Det är alltså inte invandrarna eller inte invandrarna som är bra. Invandring kan vara bra, invandring kan vara dåligt. Det kan till och med vara bra på vissa sätt och dåligt på vissa sätt samtidigt. Det är inte invandring vi ska fira med champagne.

Men det som är värt att fira är att vi i västerlandet tenderar att tolerera sådant vi inte gillar. Det gör inte Daesh, det är väl rätt tydligt. Jag firar det bland annat genom att rösta, valdagen är en högtidsdag i vår familj. En del tycker att det är idiotiskt att rösta, men den ståndpunkten tolererar jag (även fast jag tycker att den är idiotisk).
  • Nerfherder
    JTA skrev 2015-11-17 12:52:18 följande:

Mycket svårt det här att hitta någon som tycker det är värt att fira att vi nu tar emot så många människor med andra kulturer i Sverige, som gör vårt land mångkulturellt.

Himla svårt.

Undrar varför.

Din syn på saken är att mångkultur "i sig" är positivt. Menar du mångkultur som teoretisk modell, skiljt från allt annat inklusive människor och samhälle och de värderingar som de olika kulturerna för med sig? Förklara dig!

Islamiska staten skulle möjligtvis fira att Sverige blir mångkulturellt för att det ökar motsättningarna inom landet. Är det därför du inte vill fira?Du som vet, har du anledning att fira? Varför/varför inte?

Ja, mångkultur är positivt, i praktiken! Varför skulle jag fira att ett terrordåd begåtts, firade du efter Breivik, eller?
  • JTA
    Nerfherder skrev 2015-11-17 12:57:55 följande:
    Ja, mångkultur är positivt, i praktiken! Varför skulle jag fira att ett terrordåd begåtts, firade du efter Breivik, eller?
    Aha, du tror att TS har någonting med Paristerrorn att göra. Det har den inte. Den senaste tidens folkvandring har också bara till en del att göra med kriget i Syrien, endast 30 % av flyktingarna kommer därifrån. (Eller säger sig komma därifrån.)

Så försök glömma åtminstone terrorn för ett ögonblick. Vi tar emot 190 000 flyktingar i år, en del får åka tillbaka men typ lika många anhöriga lär tillkomma. Så det lär i praktiken bli 190 000 nya invånare i Sverige i år. Och nästa år blir det typ 500 000, om takten håller i sig.

Och alla dessa kommer från andra kulturer än den svenska. Så Sverige kommer att ha många kulturer. Mångkultur. Och det är positivt.

Så du firar nu alltså?
  • Nerfherder
    JTA skrev 2015-11-17 13:03:45 följande:

Aha, du tror att TS har någonting med Paristerrorn att göra. Det har den inte. Den senaste tidens folkvandring har också bara till en del att göra med kriget i Syrien, endast 30 % av flyktingarna kommer därifrån. (Eller säger sig komma därifrån.)

Så försök glömma åtminstone terrorn för ett ögonblick. Vi tar emot 190 000 flyktingar i år, en del får åka tillbaka men typ lika många anhöriga lär tillkomma. Så det lär i praktiken bli 190 000 nya invånare i Sverige i år. Och nästa år blir det typ 500 000, om takten håller i sig.

Och alla dessa kommer från andra kulturer än den svenska. Så Sverige kommer att ha många kulturer. Mångkultur. Och det är positivt.

Så du firar nu alltså?

Nej, det skulle bli för dyrt att fira hela tiden.
  • JTA
    jannepapp skrev 2015-11-17 12:55:35 följande:
    Jag menar ingenting. Det är inte det frågan gäller. Vi hoppar över frågan om det är bra eller dåligt med en massa invandrare och flyktingar, för den är så tjatig. Det är ju roligare att försöka ringa in vad man egentligen menar med "mångkultur".

Det är en jättebra poäng. För om pluralism bara betyder en massa "sköna snubbar", så är det ståndpunkten inte värd ett skvatt. För då betyder ju att man gillar pluralism bara att man gillar sköna snubbar. Och vem gör inte det?

Det blir däremot lite dynamit i begreppet "mångkultur" om det handlar mer om tolerans, alltså att tolerera (inte godkänna eller hurra för) snubbar som man inte gillar. Och det är det som är kärnan i den västerländska liberalismen. Det är därför det har gått så sinnesjukt bra för den europeiska modellen efter 1500-talet, jämfört med t.ex. Kina där de verkligen inte hade mångkultur.

Det är alltså inte invandrarna eller inte invandrarna som är bra. Invandring kan vara bra, invandring kan vara dåligt. Det kan till och med vara bra på vissa sätt och dåligt på vissa sätt samtidigt. Det är inte invandring vi ska fira med champagne.

Men det som är värt att fira är att vi i västerlandet tenderar att tolerera sådant vi inte gillar. Det gör inte Daesh, det är väl rätt tydligt. Jag firar det bland annat genom att rösta, valdagen är en högtidsdag i vår familj. En del tycker att det är idiotiskt att rösta, men den ståndpunkten tolererar jag (även fast jag tycker att den är idiotisk).
    Håller med om det mesta. Kruxet i ett sådant här resonemang är alltid hur vi skall tolerera de som inte är toleranta. När de blir fler än några få extremister på höger/vänsterkanterna, när de blir dominerande i hela stadsdelar. Att bara acceptera att värderingar som går på tvärs mot vår egen kultur tillåts växa och bli dominerande i delar av landet är inte "tolerans" utan självmordsbenägenhet. Och väldigt långt från att man skulle vilja fira det.
  • JTA
    Nerfherder skrev 2015-11-17 13:05:30 följande:
    Nej, det skulle bli för dyrt att fira hela tiden.
    Skall det vara så jävla svårt att svara på frågan.

Så du firar, i princip?
  • Nerfherder
    JTA skrev 2015-11-17 13:09:48 följande:

Skall det vara så jävla svårt att svara på frågan.

Så du firar, i princip?

Är du läskunnig???
Svar på tråden Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit