• JTA

Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit

Den senaste tidens folkvandring lär slutgiltigt omvandla Sverige till ett mångkulturellt land. Åtskilliga som talat för det mångkulturella samhällets välsignelser borde nu alltså vara nöjda och glada.

Men vad har vi vunnit? Vad är förstapriset? Varför poppar inte champagneflaskorna, varför skålas det inte friskt?

• Svar på tråden Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit
  • Digestive
    JTA skrev 2015-11-17 23:01:53 följande:
    Nej, den gemenskapen är definitivt föreställd. Visst, mirakel har väl hänt förut, men den sannolika utvecklingen är ett mer splittrat samhälle där grunden för gemensamma projekt efterhand vittrar bort.
    Jo, och den gemenskapen som finns beror ju på att folk har kommit varandra närmare på ett socio/antropo-logiskt plan.

Man behöver dock inte likna varandra på detta plan per se, för att bilda gemenskaper, men det går knappast att sticka under stolen med att främmande kultur även de söker sig till varandra, på grund av samma socio/antropo-logiska fenomen.

Det här är inte "bu eller bä" angående varken de ena eller de andra människorna heller - för såhär naturliga saker säger nämligen ingenting om någon, utan vi är så kallat programmerade så, hur nyfikna vi än må vara emellanåt.

Problemet är, i vanlig ordning, trasiga ideologier som tvingas på folk. I det här fallet så trasiga att de går helt och tvärt emot mänsklig natur, helt uppenbart.

Det är även en enorm skillnad på tolerans och gemenskap och det känns som att folk i allmänhet blandar ihop just tolerans med gemenskap ibland. Typ, "- Jag hade ju inga problem med att gå igenom Rosengård igår kväll!? Vad snackar folk om? Så säger folk att de inte finns någon gemenskap mellan olika kulturer i segregerade områden! Ha! Tji fick de." och så vidare.

Jag vet hur gemenskap med främmande kulturer ser ut, jag har som svensk levt 90% av mitt liv mycket nära chilenare, exempelvis, och ingen utav oss i den gemenskapen har ruckat en millimeter på vårt sätt att vara på. Sådan gemenskap växer dock inte upp ur gräsmattan precis hur som helst och de kan än mindre stimuleras fram via diverse samhällsexperiment och regeringsdirektiv.
  • Åttionian
    Lucky76 skrev 2015-11-17 21:39:55 följande:

Precis. Alla länder du precis räknat upp är länder byggda i stor del av kristna. Alla länder du precis räknat upp är sekulariserade. Inget muslimskt land har någonsin lyckats ha kristna, judar, muslimer och ateister sida vid sida i fred. Vad säger du om det?

Står det i Koranen att utgångspunkten med Islam är att ritualslakta oliktänkande människor?
  • Åttionian
    JTA skrev 2015-11-17 22:55:52 följande:

Nej inte genetiskt betingade. Var fick du det ifrån? Men kultur är inte någonting som man bara byter ut för att man passerar en gräns. Kultur sitter djupare än så, och värderas ofta högt av kulturbärarna. I Sverige är det till och med så att det i grundlagen är inskrivet att olika kulturer bör främjas. Kultur är viktigt för många personer.

Jag anser mig vara progressiv nationalist, dvs jag tror på Sverige och svenskarnas förmåga att skapa ett gott progressivt samhälle. Vi är inte perfekta men vi har kommit långt.

Attitydundersökningar som WVS visar att det finns signifikanta skillnader mellan olika kulturer. Man mäter naturligtvis genomsnittliga värderingar. Vad jag anser om det ena eller andra gör i stort sett ingen skillnad. När vi svenskar är i ena hörnet av kulturkartan och de flesta av de länder invandrarna kommer från är i det andra hörnet, finns det vetenskapligt stöd för att påstå att de inte är som vi. Och jag hoppas att det är våra värderingar du delar, inte deras.

Det går inte att tolka detta inlägg annat än att du är nationalist och tror att värderingar är något statiskt, tyvärr.
  • JTA
    lövet2 skrev 2015-11-17 23:06:56 följande:
    Jag kan inte tänka mig att fira andras olycka. Skulle du fira en befordran på jobbet, som berodde på att en anställd småbarnsfar dött i en tragisk olycka och lämnat 4 barn faderlösa?
    Det handlar inte om att Sverige blir mer eller mindre mångkulturellt - det handlar om att människor flyr för att få behålla livet, men att de många av dem misslyckas med det.
    Du skulle ju fira andras och din egen lycka. Dels för att de lyckats ta sig hit till världens bästa land och dels för att du nu kan skörda alla frukterna av det mångkulturella samhället. Win-win. Jag förstår inte alls varför du istället måste ensidigt fokusera på de som inte lyckats ta sig hit. Visst, bäst hade om ALLA hade kunnat ta sig hit. Men man får väl fortfarande fira att vi vunnit delmål?
  • JTA
    Åttionian skrev 2015-11-18 02:33:14 följande:
    Det går inte att tolka detta inlägg annat än att du är nationalist och tror att värderingar är något statiskt, tyvärr.
    Ja, nationalist och för ett progressivt samhälle.

Nej, jag tror inte att värderingar är statiska. Men jag tror mig veta att kultur sitter hårdare i kroppen än vad du tycks tro. Man byter inte ut sina värderingar bara för att man passerar en gräns, särskilt inte om man gör det tillsammans med många andra av samma kultur.
  • JTA
    Digestive skrev 2015-11-18 02:25:14 följande:
    Jo, och den gemenskapen som finns beror ju på att folk har kommit varandra närmare på ett socio/antropo-logiskt plan.
    ....
    Tack för inlägget Digestive. Som vanligt långt över de flesta närvarandes huvud.
  • Nerfherder
    JTA skrev 2015-11-18 08:17:03 följande:

Tack för inlägget Digestive. Som vanligt långt över de flesta närvarandes huvud.

Digestive, högerns försvarare nr1. Som numera är anarkist, dessutom.
  • JTA
    nihka skrev 2015-11-18 00:26:05 följande:
    Det är en fördel för Sverige att vi har vattenkraft också, men vi firar det inte varken med eller utan skumpa.

Precis. Vi är alla olika även gällande vem vi känner oss lik och olik.

Det har inte saknats något utan olika människor har alltid kommit, stannat och gått. På exempelvis 1300-talet var det en massa personer från vad vi idag kallar Tyskland.
    Du kan lita på att de som byggde vattenkraftverken firade när de var klara. Och de som kämpat för att få dem byggda firade också. Så varför inte fira nu när ditt lyckorike utan tvekan kommer att materialiseras?

Precis. Så vi behöver inte en folkvandring från mellanöstern för att känna oss olika. (Men vad jag egentligen syftade till är att du, utifrån vad jag vet om dig härifrån FL, är en extremist.)

Dagens folkvandring har inga historiska paralleller. Det har aldrig kommit så många med så avvikande bakgrund till ett sådant land som Sverige. Du tycker förstås att det inte är något problem, men skippa åtminstone irrelevanta historiska jämförelser.
  • JTA
    Phalaenopsis skrev 2015-11-18 00:00:08 följande:
    Jag önskar verkligen att du inte verkade ha så rätt, JTA.
    Eller hur. Det är så jävla kört för Sverige och även de som älskar mångkultur inser det. Det var inte meningen att det skulle bli så här. Mångkultur skall vara en trivsam samvaro med exotiska inslag som den kulturellt medvetna medelklassen kan kokettera med att ha upplevt. Nu utgör folkvandringen en omedelbar risk för att vårt samhälle stöps om till någonting liknande USA. Eller Brasilien. Samtidigt har det länge varit stor risk att det skulle bli så här. Endast SD har varnat för riskerna, övriga partier och hela samhällseliten har valt att bortse från riskerna med det pågående samnällsexperimentet och istället eldat på med allt mer generös asylpolitik. Nu när det närmast är för sent får SD rätt på alla punkter och deras politik blir allmänt förespråkad av de som nyss kallade dem neofascister.

Så man sitter där med baksmällan i eftertankens kranka blekhet och undrar hur vi nu skall ta oss ur situationen som vi skapat åt oss själva.

Så jävla patetiskt. Jag mår faktiskt illa.
  • JTA
    Åttionian skrev 2015-11-17 17:42:01 följande:
    Jo, men jag ser det inte som den gängse definitionen av begreppet.
    Så vad är den gängse definitionen? Och - viktigare - har det någon betydelse för diskussionen?
    Nej, det sade jag inte. Men jag har svårt att ta någon seriös som uppmanar mig till att fira, trots alla hemskheter i världen, som pågår just nu.
    Så du firar aldrig någonting, för det pågår ju alltid någonting hemskt i världen?

Det är det nog ingen som vet, det misslyckade integrationsprojektet startades ju inte idag precis. Att reparera en sådan sak görs inte i en handvändning, men det är av yttersta vikt att politikerna börjar handla, naturligtvis. Det görs ju en del allaredan, såsom ett kraftigt bostadsbyggande. Det är också viktigt att vi mottar människor som kommer på flykt på allra bästa vis, det är ett grundfundament i en god integration.

Det är irrelevant, vi måste ta vårat ansvar i tider som dessa, då folk flyr för sina liv. Jag är däremot positiv till att andra länder behöver ta ett mycket större ansvar än vad som sker idag. Det skulle hjälpa Sverige ganska mycket. Men vi måste återigen stå rustade för den mängd människor som kan tänkas komma hit. Och att välkomna dem väl är som sagt steg 1 i ett gott integrationsprojekt.
    Något kraftigt bostadsbyggande pågår inte. För i år skulle det behöva byggas typ ett nytt Linköping. Om folkvandringen fortsätter i samma takt behövs nästa år ett nytt Göteborg. Det är förstås fullständigt omöjligt.

Vi har också långa tidsserier av statistik om hur invandringen fungerar i samhällsekonomin. Vi vet alltså att den är en kostnad för oss, både på kort och lång sikt. Vi vet också att vi har testat en massa olika integrationsmetoder. Vi satsar mest av OECD-länderna på integrationsprojekt, samtidigt som resultaten är bland de sämsta.

Vi vet att andra länder är mycket restriktiva till att ta emot mer flyktingar, och händelserna i Paris lär göra dem än mer restriktiva. Vi vet att konsekvenserna av Sveriges generösa asylpolitik uppfattas som ett avskräckande exempel.

Vi vet också att det är långt mer effektivt att satsa pengarna på närområdet. För varje person vi tar emot här, kan vi hjälpa åtminstone 50 på plats. Vi tar pengar från biståndet som skulle gått till verkligt behövande för att betala mottagandet av vad som till 70 % består av friska män i sin bästa ålder. Vi vet alltså att den politik som vi för är en moralisk härdsmälta.

Allt detta vet vi.

Och ändå mal du bara på om att vi måste bli bättre och att andra länder måste ta sitt ansvar.

Är du altlså en av de faktaresistenta invandringstroende?
Svar på tråden Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit