Åttionian skrev 2015-11-17 17:42:01 följande:
Jo, men jag ser det inte som den gängse definitionen av begreppet.
Så vad är den gängse definitionen? Och - viktigare - har det någon betydelse för diskussionen?
Nej, det sade jag inte. Men jag har svårt att ta någon seriös som uppmanar mig till att fira, trots alla hemskheter i världen, som pågår just nu.
Så du firar aldrig någonting, för det pågår ju alltid någonting hemskt i världen?
Det är det nog ingen som vet, det misslyckade integrationsprojektet startades ju inte idag precis. Att reparera en sådan sak görs inte i en handvändning, men det är av yttersta vikt att politikerna börjar handla, naturligtvis. Det görs ju en del allaredan, såsom ett kraftigt bostadsbyggande. Det är också viktigt att vi mottar människor som kommer på flykt på allra bästa vis, det är ett grundfundament i en god integration.
Det är irrelevant, vi måste ta vårat ansvar i tider som dessa, då folk flyr för sina liv. Jag är däremot positiv till att andra länder behöver ta ett mycket större ansvar än vad som sker idag. Det skulle hjälpa Sverige ganska mycket. Men vi måste återigen stå rustade för den mängd människor som kan tänkas komma hit. Och att välkomna dem väl är som sagt steg 1 i ett gott integrationsprojekt.
Något kraftigt bostadsbyggande pågår inte. För i år skulle det behöva byggas typ ett nytt Linköping. Om folkvandringen fortsätter i samma takt behövs nästa år ett nytt Göteborg. Det är förstås fullständigt omöjligt.
Vi har också långa tidsserier av statistik om hur invandringen fungerar i samhällsekonomin. Vi vet alltså att den är en kostnad för oss, både på kort och lång sikt. Vi vet också att vi har testat en massa olika integrationsmetoder. Vi satsar mest av OECD-länderna på integrationsprojekt, samtidigt som resultaten är bland de sämsta.
Vi vet att andra länder är mycket restriktiva till att ta emot mer flyktingar, och händelserna i Paris lär göra dem än mer restriktiva. Vi vet att konsekvenserna av Sveriges generösa asylpolitik uppfattas som ett avskräckande exempel.
Vi vet också att det är långt mer effektivt att satsa pengarna på närområdet. För varje person vi tar emot här, kan vi hjälpa åtminstone 50 på plats. Vi tar pengar från biståndet som skulle gått till verkligt behövande för att betala mottagandet av vad som till 70 % består av friska män i sin bästa ålder. Vi vet alltså att den politik som vi för är en moralisk härdsmälta.
Allt detta vet vi.
Och ändå mal du bara på om att vi måste bli bättre och att andra länder måste ta sitt ansvar.
Är du altlså en av de faktaresistenta invandringstroende?