Inlägg från: Jennymariaa |Visa alla inlägg
  • Jennymariaa

Planerar barn - Unga föräldrar

Miniflicka93 skrev 2016-04-28 11:37:09 följande:
    Själv har jag inte jobbat sedan lite mer en 1 månad tillbaka o kmr inte jobba mera tills de e dags för dagis :O Flyttade tvärs över landet den 31 mars och är inte så attraktiv på arbetsmarknaden nu ;) Aldrig varit så rastlös innan som nu när jag inte längre jobbar xD Så blir lååånga dagar som mestadels spenderas ute med hunden medan sambon är iväg o jobbar... haha!
    Haha det förstår jag! Har själv gått ner till 50% & vad gör man när man kommer hem lixom?? Hahaha
  • Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-04-29 12:28:26 följande:

Jag jobbar 100% nu och oroar mig för hur jag ska sysselsätta mig sen då jag ska gå hemma, då jag har ett fysiskt ansträngande jobb. Haha, så rastlös.

Precis jag är också van att jobba 100 % haha ! Ska du gå hemma något innan bebis kommer? Jag har ansökt om gravpenning men f-kassan är inte kända för att ge snabba beslut. går det igenom så börjar det gälla 7 juli & då går sambon på semester & är hemma 5 veckor så det blir perfekt! :D
  • Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-04-29 17:43:23 följande:
    Vet intehur tidigt jag kan gå men kommer nog jobba så länge jag orkar. Men jag är lite osäker på om jag bör spara semestern i sommar och ta den närmare bf i höst. Svårt det där. Måste läsa på om gravpenning.
    Går inte gravpenningen igenom kan det vara skönt att ta semestern precis innan, inte kul att behöva ta föräldradagar innan bebis kommit
  • Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-04-30 08:50:58 följande:
    Min bm tror den kommer gå igenom om jag behöver den. Men har i alla fall en semestervecka sparad som det ser ut nu. Ska sätta mig ner och prata med chefen. Vill ha kontroll på allt.

Känner samtidigt att jag behöver lite semester i sommar. Men kanske 2 veckor räcker?

Föräldrardagarna börjar gälla först efter barnet är fött vad jag fått höra. Men helt ärligt vet jag inte. Fåt läsa på.
    Du får lov att ta ut föräldradagar innan. Så gör många som inte har semester sparat eller att gravpenning går igenom :)
  • Jennymariaa
    Anonym (Nej) skrev 2016-04-30 11:09:29 följande:
    Det kräver läkarbesök och undersökning, att läkaren anser att det är så svårt att ni inte kan jobba alls och sedan krävs det att försäkringskassan går med på ersättningen. Ett läkarintyg är bara halva delen. Enligt försäkringskassans egna regler kring ersättning så anser dom att foglossning är en naturlig del av en graviditet och inte ger ersättning i normala fall. Försäkringskassan kräver att foglossningen är extrem för att ge full sjukpenning. Dessutom krävs ett intyg från arbetsgivaren som säger att personen inte kan arbeta alls pga sin foglossning och att omplacering inte är möjlig.

Jag har haft extrem foglossning ( sängliggande och rullstolsburen). Pga att så många fejkar så var det en lång resa genom försäkringskassan innan dom godkände en full sjukersättning. Trots att läkaren skrev att jag inte kunde gå. Så snälla, rekommendera inte andra till att fejka. Kanske hamnar ni själv i ett läge där ni vill bli tagna på allvar i framtiden och andras låtsasbesvär gör att det blir svårt.

Dessutom spär det på allas fördomar om unga mammor..
    Håller med dig, det är myyyycket som krävs om det ska gå igenom :) har hört att förr var alla gravida hemma för foglossning därför blev det ändrat!
  • Jennymariaa
    jjeessiicahh skrev 2016-04-30 22:13:59 följande:
    För min kusin var det inte så svårt, hon fick igenom det direkt för att hon inte ville jobba och hon rekommenderade att jag skulle göra det om jag inte fick min graviditetspenning igenom :) men men, det var bara ett förslag. Hon sa att det var väldigt lätt.
    Beror nog på vilken läkare man får:)
  • Jennymariaa
    jennalu00 skrev 2016-05-05 10:26:03 följande:

Ni som hade illamående, vilken vecka var värst och när började det släppa? Jag går in i vecka 9 i morgon och mår illa konstant. Står knappt ut och behöver se ljuset i tunneln haha.. 

Jag hade det värst från v.6 till v.19. Är i 23 nu & det har lugnat sig men normalt så upphör det vid v.12:)
  • Jennymariaa
    Emmissara skrev 2016-05-05 11:10:48 följande:

Hej alla, lite tråkiga nyheter ifrån mig. Fick i tisdags reda på att fostret inte lever längre. Min värld har stannat upp och jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Nästa vecka är det 2 år sedan jag hade mitt förra missfall, känns som maj månad är en dålig månad för vår familj helt enkelt. 

hoppas de går bättre för er andra <3 kram

Stor kram!!!!<3
  • Jennymariaa
    Lilla Luna skrev 2016-05-05 21:28:35 följande:

Höll handen på magen och kände något pyttelitet. Kanske var en spark eller så. Alltså sjukt smått. Sambon kände det också när han la handen där. Som att någon petade inifrån. Mamma tror absolut att det är bebisen. Så sjukt fantastisk känsla. V. 15 (14+5).

Det sägs att sparkarna i den veckan inte är så starka att man kan känna av dom. Tippar nog på en rörelse ist. Men mysigt är det!! <3
Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar