• Anonym (BonnieLoop)

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor? Är ni för eller emot? Varför? Tycker ni det ska vara tillåtet i Sverige eller inte?

• Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?
  • Sack
    london skrev 2015-11-13 11:19:57 följande:
    Precis, och inom begreppet "skyldigheter" anser jag att det rymmer mer än att ge barnet villkorslös kärlek.

Men barn växer ju upp och börjar förstå saker, inte kan man ju säga att det sker i en viss ålder, spelar du dum nu, eller begriper du helt enkelt inte att det är frågor som mycket troligt kan uppstå?
    Varför skulle jag spela dum? Det är väl klart att barnen uppnår en ålder där de undrar saker.
    Men jag kan inte förstå hur detta skulle vara mer skadligt än att ett barn undrar varför mamma eller pappa aldrig är hemma eftersom de jobbar jämt eller varför är mamma och pappa inte gifta längre och jag måste bo på 2 olika ställen varannan vecka.

Kan inte på något sätt se att det skulle vara mer fel mot ett barn att en ensamstående kvinna skaffar barn än att man skiljer sig och skickar barnet fram och tillbaka.
  • london
    Sack skrev 2015-11-13 13:31:04 följande:
    Varför skulle jag spela dum? Det är väl klart att barnen uppnår en ålder där de undrar saker.
    Men jag kan inte förstå hur detta skulle vara mer skadligt än att ett barn undrar varför mamma eller pappa aldrig är hemma eftersom de jobbar jämt eller varför är mamma och pappa inte gifta längre och jag måste bo på 2 olika ställen varannan vecka.

Kan inte på något sätt se att det skulle vara mer fel mot ett barn att en ensamstående kvinna skaffar barn än att man skiljer sig och skickar barnet fram och tillbaka.
    Ja, då spelade du ju dum, du besvarade ju just din egen fråga.

I de exempel du räknar upp så VET barnen vem föräldern är, de VET var de kommer ifrån. Många som är adopterade har även dom dessa funderingar och frågor vilket ger dom ett tomrum inombords men skillnaden här är att de barnen redan finns till (av olika anledningar), medan man genom insemination i FÖRVÄG bestämmer den givna premissen som består av en frånvarande förälder. 
    Att sedan en del föräldrar är dåliga och vägrar ta sitt ansvar är förskräckligt, men i de allra flesta fall vågar jag nog påstå att man inte bestämmer sig för att skaffa barn med inställningen om att man ska bli en shitty förälder.
  • Sack
    london skrev 2015-11-13 13:59:17 följande:
    Ja, då spelade du ju dum, du besvarade ju just din egen fråga.

I de exempel du räknar upp så VET barnen vem föräldern är, de VET var de kommer ifrån. Många som är adopterade har även dom dessa funderingar och frågor vilket ger dom ett tomrum inombords men skillnaden här är att de barnen redan finns till (av olika anledningar), medan man genom insemination i FÖRVÄG bestämmer den givna premissen som består av en frånvarande förälder. 
    Att sedan en del föräldrar är dåliga och vägrar ta sitt ansvar är förskräckligt, men i de allra flesta fall vågar jag nog påstå att man inte bestämmer sig för att skaffa barn med inställningen om att man ska bli en shitty förälder.
    Ja, jag är väl dum på riktigt men jag har sett så många barn i de klasser mina barn gick i som mådde så jäkla dåligt och det va inte av anledningen att de hade en ensamstående inseminerad mamma. Tycker det är väldigt viktigt att ha med sig det innan man använder pekpinnar över andra människors val att skapa det liv de vill ha.

Hoppas verkligen inte att du är abortmotståndare också.
  • nernu

Sinnessjukt. Att planerat från början beröva ett barn en relation med sin pappa är inget annat än vanvett. Det har ingenting med mammans förmåga att göra. Hur duktig hon än är så är hon inte pappan.

Regeringen fick väl tillbaka ett remissutlåtande som sa att det är väldigt sårbart att bara vara en förälder. Håller jag med om.

Skitförslag som bara handlar om ren och skär egoism. Och ja det finns många människor som inte borde få skaffa barn men det betyder INTE att staten ska betala för och sanktionera det.

• Anonym (BonnieLoop)
    nernu skrev 2015-11-13 17:28:15 följande:

Sinnessjukt. Att planerat från början beröva ett barn en relation med sin pappa är inget annat än vanvett. Det har ingenting med mammans förmåga att göra. Hur duktig hon än är så är hon inte pappan.

Regeringen fick väl tillbaka ett remissutlåtande som sa att det är väldigt sårbart att bara vara en förälder. Håller jag med om.

Skitförslag som bara handlar om ren och skär egoism. Och ja det finns många människor som inte borde få skaffa barn men det betyder INTE att staten ska betala för och sanktionera det.

Är du även emot att homosexuella får skaffa barn?
  • kaffe

Jag är för. 

Jag är säker på att en kvinna som väljer att genomgå en sådan behandling har tänkt igenom sitt föräldraskap mer än genomsnittsföräldern och kanske därför till och med blir en bättre förälder just av den anledningen.  

• Lord Hans

Det är väl helt okej så länge som mamman klarar av att uppfostra barnet och inte förväntas sig att samhället ska hjälpa till (läs: betala) när det blir för tungt.
    Vad som är bäst för barnet kan man ju inte veta på förhand, det är väl inte omöjligt att ett barn kan må bra av att växa upp med endast en förälder? 

• 28man

Tycker att det är bra förutsatt att donatorn har bra gener (lång, snygg, smart, godhjärtad).

Däremot är jag helt emot den form av insemination som Sverige har. Kvinnor kan insemineras med riktigt skit.

Ifall du ska inseminera så gör det i Danmark. Inte i Sverige.

MVH

28-årig man

• Lord Hans
    28man skrev 2015-11-13 19:21:28 följande:

Tycker att det är bra förutsatt att donatorn har bra gener (lång, snygg, smart, godhjärtad).

Däremot är jag helt emot den form av insemination som Sverige har. Kvinnor kan insemineras med riktigt skit.

Ifall du ska inseminera så gör det i Danmark. Inte i Sverige.

MVH

28-årig man

Syftar du på att kvinnor som inseminerar i Sverige i värsta fall kan råka ut för ditt DNA?
  • kaffe
    nernu skrev 2015-11-13 17:28:15 följande:

Att skaffa barn är alltid egoism. Man skaffar barn för att man själv vill ha barn, inget annat.
Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?