• Sack

Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?

Jag antar att när man väljer att skaffa barn som ensamstående mamma är det ett mycket efterlängtat barn som kommer till världen. Det kräver ju lite mer eftertanke och pyssel innan det blir verklighet, så det lär ju knappast vara ett impulsivt beslut utan ett mycket medvetet.

Och för den delen, vem fan ska tala om för en kvinna om hon ska ha och föda ett barn eller inte. 

• Sack
    london skrev 2015-11-13 00:34:21 följande:
    Ja, det är jag. Inte för att man skulle vara en sämre förälder, eller för att barnet i ALLA fall utan undantag skulle lida av det, men för att jag tror att det inte är att ge de bästa förutsättningarna för ett barn då man inte vet i vilken utsträckning det kommer att få konsekvenser. Oj, det är dokumentärer och tv-program genom åren men det jag specifikt minns är ett program med Oprah tror jag det var som handlade om barn som kommit till efter insemination. De var i övre tonåren/unga vuxna och hade haft det riktigt tufft, identitetskriser och liknande.
    Ett sånt struntprat. Med den inställningen skulle man införa "körkort" för alla föräldrar i så fall. Just för att se till barnets bästa. Är de inte lämpliga ska de inte få något stöd från samhället för att kunna få uppleva glädjen i att se ett barn växa upp, ge det kärlek och trygghet.

Det är rätt många barn som har 2 föräldrar som ändå inte bryr sig så som de borde på grund av för mycket jobb, droger eller andra anledningar. Vad ska vi göra åt det?

Jag är en mycket lyckligt lottad pappa som fått uppleva 2 barns uppväxt och gjort vad jag kunnat för att de ska ha det bra. Vem är jag om jag tycker mig ha rättighet att förneka någon annan denna fantastiska upplevelse. Det har väl inget med egoism att göra att vilja ge en annan levande varelse sin kärlek.
  • Sack
    Anonym (Sila) skrev 2015-11-13 09:23:22 följande:
    Struntprat? Jag tyckte London belyste den viktigaste aspekten, dvs vad är BARNENS bästa i det hela?

Självklart kan man inte ha körkort på föräldraskap, men det inte utan att man önskar det när man ser små barn växa upp under hemska förhållanden i dysfunktionella familjer..

Jag ställer mig frågan, hur skulle ett barn må utan att veta halva sin härkomst? Utan att få bekräftat nedärvda egenskaper? att inte veta vem som är far? Det handlar inte om att mamman inte är tillräcklig som förälder eller att en familj måste inkludera en man. Det handlar mer om en människas innersta önskan att förstå sig själv.

Föräldraskap är ett privilegium, inte en självklar rättighet. Och jag känner sorg med barnlösa som inget hellre vill än att ge kärlek åt ett litet barn, men ska insemination ske så anser jag att det måste vara väl förankrat att det är det bäste för ett litet barn. Och jag betvivlar att tillräckliga studier gjorts inämnet för att kunna bekräfta det. Än.

Och ja jag vet att folk nu kommer säga "det finns många dåliga familjer" etc etc. Ja det stämmer. Tyvärr. Men detta kan inte regleras, sånger den krassa sanningen ut.
    Nä, föräldaraskap handlar inte om rättigheter utan om skyldigheter. I vilken ålder skulle ett barn ta skada av att inte veta sin härkomst eller sina nedärvda egenskaper? När vet ett barn ens vad det är för något?

Jo, det är precis vad det är, struntprat!
  • Sack
    Anonym (Hl) skrev 2015-11-13 10:29:35 följande:

Onaturligt och motbjudande. Barn skaffas ihop med en man och en kvinna.
    Är någon infertil ser jag det som ett tecken att man inte ska skaffa barn.

Vem har sagt något om att vara infertil. Inte TS i alla fall.
  • Sack
    london skrev 2015-11-13 11:19:57 följande:
    Precis, och inom begreppet "skyldigheter" anser jag att det rymmer mer än att ge barnet villkorslös kärlek.

Men barn växer ju upp och börjar förstå saker, inte kan man ju säga att det sker i en viss ålder, spelar du dum nu, eller begriper du helt enkelt inte att det är frågor som mycket troligt kan uppstå?
    Varför skulle jag spela dum? Det är väl klart att barnen uppnår en ålder där de undrar saker.
    Men jag kan inte förstå hur detta skulle vara mer skadligt än att ett barn undrar varför mamma eller pappa aldrig är hemma eftersom de jobbar jämt eller varför är mamma och pappa inte gifta längre och jag måste bo på 2 olika ställen varannan vecka.

Kan inte på något sätt se att det skulle vara mer fel mot ett barn att en ensamstående kvinna skaffar barn än att man skiljer sig och skickar barnet fram och tillbaka.
  • Sack
    london skrev 2015-11-13 13:59:17 följande:
    Ja, då spelade du ju dum, du besvarade ju just din egen fråga.

I de exempel du räknar upp så VET barnen vem föräldern är, de VET var de kommer ifrån. Många som är adopterade har även dom dessa funderingar och frågor vilket ger dom ett tomrum inombords men skillnaden här är att de barnen redan finns till (av olika anledningar), medan man genom insemination i FÖRVÄG bestämmer den givna premissen som består av en frånvarande förälder. 
    Att sedan en del föräldrar är dåliga och vägrar ta sitt ansvar är förskräckligt, men i de allra flesta fall vågar jag nog påstå att man inte bestämmer sig för att skaffa barn med inställningen om att man ska bli en shitty förälder.
    Ja, jag är väl dum på riktigt men jag har sett så många barn i de klasser mina barn gick i som mådde så jäkla dåligt och det va inte av anledningen att de hade en ensamstående inseminerad mamma. Tycker det är väldigt viktigt att ha med sig det innan man använder pekpinnar över andra människors val att skapa det liv de vill ha.

Hoppas verkligen inte att du är abortmotståndare också.
Svar på tråden Vad tycker ni om insemination för ensamstående kvinnor?