Anonym (Sila) skrev 2015-11-13 09:23:22 följande:
Struntprat? Jag tyckte London belyste den viktigaste aspekten, dvs vad är BARNENS bästa i det hela?
Självklart kan man inte ha körkort på föräldraskap, men det inte utan att man önskar det när man ser små barn växa upp under hemska förhållanden i dysfunktionella familjer..
Jag ställer mig frågan, hur skulle ett barn må utan att veta halva sin härkomst? Utan att få bekräftat nedärvda egenskaper? att inte veta vem som är far? Det handlar inte om att mamman inte är tillräcklig som förälder eller att en familj måste inkludera en man. Det handlar mer om en människas innersta önskan att förstå sig själv.
Föräldraskap är ett privilegium, inte en självklar rättighet. Och jag känner sorg med barnlösa som inget hellre vill än att ge kärlek åt ett litet barn, men ska insemination ske så anser jag att det måste vara väl förankrat att det är det bäste för ett litet barn. Och jag betvivlar att tillräckliga studier gjorts inämnet för att kunna bekräfta det. Än.
Och ja jag vet att folk nu kommer säga "det finns många dåliga familjer" etc etc. Ja det stämmer. Tyvärr. Men detta kan inte regleras, sånger den krassa sanningen ut.
Nä, föräldaraskap handlar inte om rättigheter utan om skyldigheter. I vilken ålder skulle ett barn ta skada av att inte veta sin härkomst eller sina nedärvda egenskaper? När vet ett barn ens vad det är för något?
Jo, det är precis vad det är, struntprat!