hoppas 2014 skrev 2015-11-23 16:37:13 följande:
Fick positivt ägglossningstest igår em o va hur glad som helst - trodde att det skulle gå vägen.. va hos distansläkaren - ingen förändring sen sist (i torsdags) :'( dvs endast 5,5 slemhinna o folliklar på 11.. Total kraschar igen. totalt kört.
Faaaan - blir arg, ledsen, frustrerad o stressen blir inte mindre.. Förstår inte varför man inte kör bättre stimulering som mer garanterar kroppen att ta emot ett embryo? halvt rödgråten ska ja sen ta bussen o upptäcker att plånboken är borta... ja varför inte.
Jag har varit med om mycket skit i livet - en alkoholiserad pappa som dog endast 47 år, innan dess dog min pojkvän hastigt endast 27 år o kan tycka att någon gång kan man få ha det lite enklare... Vet att jag inte ska tänka så men när det är som värst så är det precis så jag känner.
Ps. gör sånt som ni ger exempel på - vi var på weekendresa förra helgen tex men det hjälper inte krascherna. de hjälper nog bara en stund emellan...
Usch, usch, usch :'( Jag är ledsen för din skull. Verkligen. Förstår hur knäckande det måste vara. Mina problem var inte alls lika stora som dina, men kände att all skit hamnade på min tallrik. Jag var utbränd, lyckades inte med mina FET, familjen krånglade och jag stod i valet och kvalet att lämna jobbet jag älskar på grund av en kollegas trakasserier. Det kändes som väldigt nära botten för mig. Men på något sätt överlever man. Hur vet jag inte, men kroppen liksom fortsätter vare sig man vill eller inte.
Jag blev kraftigt överstimulerad vid ÄP, så efter ET blev jag mycket sjuk. När försöket inte tog sig väntade vi, precis som du, på att ägglossningen skulle komma igång. Ingen i september. Ingen i oktober. Ingen i november. Då var jag verkligen frustrerad. Det var då min klinik föreslog stimulerat FET med först Provera, sen Suprecur och Progynon samt Lutinus några dar före. Det gjorde susen. ÄL behövs ju inte. Det finns alltså hjälp att få. Du behöver inte veta om dina alternativ, men prata med kliniken och be dem om att hjälpa dig.
Du ska ha jätte-cred för att ni gjort saker. Jättebra! Men som du skriver - det hjälper inte när man kraschar. Och då ska du givetvis inte ödsla energi på att tvinga dig att göra saker. Man behöver krascherna när det är motigt. Man behöver gå ner sig, ligga i soffan och bara gråta och isolera sig från omvärlden. Det är precis lika viktigt som att få vardagen att gå så småningom. Det är en enorm sorg och ska hanteras som sådan.
Så bryt ihop allt du kan. När det inte finns några tårar kvar, börja återuppta vardagen. Närhelst du behöver ett litet break från IVF-bubblan - gör något trevligt tillsammans så du får koppla bort det. Men alla bitar är lika viktiga: att gräva ner sig i sorg, att vara robot i vardagen och bara flyta med och att ta tillvara på varandra och sitt liv.
Stor styrkekram, skriv av dig om du behöver <3