• Ramiz

Positiva junibebisar 2016

Här stöttar vi varandra i vår graviditet :)

Ingen fråga/ ämne är för dum för att ställas.

Vänligen håll god ton mellan oss, för bakom varje nick finns det en människa med känslor precis som dig själv :) Tänk ordentligt innan du svarar, uppfattas det som stötande- avstå från att svara :)

Kärlek & Respekt! <3

• Svar på tråden Positiva junibebisar 2016
  • zasu

Hej,

Hur ska ni göra när det gäller fosterdiagnostik? NIPT? KUB? MKP? FVP?

Är i v 9+3 och planerar göra KUB och NIPT.

Ska ta båda blodproven nästa vecka.

• Akire-84
    zasu skrev 2015-11-19 08:37:12 följande:

Hej,

Hur ska ni göra när det gäller fosterdiagnostik? NIPT? KUB? MKP? FVP?

Är i v 9+3 och planerar göra KUB och NIPT.

Ska ta båda blodproven nästa vecka.

Vi har tänkt göra KUB. Vad är NIPT för något? Vad är skillnaden på dessa?
  • Gweny

Inskrivningen klar. Men vi får själva ringa i v.15 och få tid för RUL sen...

• zasu
    Akire-84 skrev 2015-11-19 08:53:53 följande:

Vi har tänkt göra KUB. Vad är NIPT för något? Vad är skillnaden på dessa?

KUB visar mer sannolikheten för ev kromosomavvikelser medan NIPT via endast ett blodprov kan visa om det finns kromosomavvikelser. Har man exvis sämre siffror på KUB:en så är nästa steg ofta fostervattensprov och vill helst inte göra det pga missfallsrisken.

Gör även KUB då jag läst att kombon är bra då man har ett ultraljud och kan då upptäcka ev andra avvikelser på fostrets organ o liknande.

Tyvärr kostar NIPT en hel del, olika på olika platser i landet. Känner dock att det är värt det. Har personer i min närhet där allt sett bra ut men sen fått avbryta graviditet i v 20. Vill upptäcka ev avvikelser så tidigt som möjligt el rättare sagt förhoppningsvis få ett bra besked så att man kan vara lugn.
  • Wildlings

Ju närmare vi kommer nästa vecka ju mer nervös blir jag. På tisdag ska vi på ultraljud. Jag hoppas verkligen vi får se en levande liten sprattlande unge. Varje kväll kommer illamåendet och slår ner som en bomb. Jag spyr upp allt jag har i magen och sen ligger jag till mitt i natten och mår illa. Dåligt med sömn om kvällen bidrar till tröttheten om dagarna.

Ni som gjort KUB test hur gjordes ert ultraljud, utanpå magen eller vaginalt?

• EmManny
    Wildlings skrev 2015-11-19 12:29:43 följande:

Ju närmare vi kommer nästa vecka ju mer nervös blir jag. På tisdag ska vi på ultraljud. Jag hoppas verkligen vi får se en levande liten sprattlande unge. Varje kväll kommer illamåendet och slår ner som en bomb. Jag spyr upp allt jag har i magen och sen ligger jag till mitt i natten och mår illa. Dåligt med sömn om kvällen bidrar till tröttheten om dagarna.

Ni som gjort KUB test hur gjordes ert ultraljud, utanpå magen eller vaginalt?

Kub görs på magen.

Visst är det konstigt att det kallas "morning sickness" på engelska. För mig är det också värst på kvällen och jag tycker att det verkar vara så för de flesta. Ditt kvällsillsmpende låter fruktansvärt. Hoppas det går över snart!
  • Wildlings
    EmManny skrev 2015-11-19 13:00:19 följande:
    Kub görs på magen.

Visst är det konstigt att det kallas "morning sickness" på engelska. För mig är det också värst på kvällen och jag tycker att det verkar vara så för de flesta. Ditt kvällsillsmpende låter fruktansvärt. Hoppas det går över snart!
    Tack för svar på angående KUB. Ja visst det där med "morning sickness" förstår jag inte riktigt . Det tycks sällan vara begränsat till morgonen. Med dom andra barnen har jag inte heller mått så illa om kvällarna som jag gör nu. Det var en ny överraskning för den här graviditeten :-P . Mått illa har jag däremot gjort med dom andra barnen med och ofta triggas det av lukter.
    Det är värt det om vi får se en levande liten liten bebis på tisdag

Åh idag fick jag hem mina mjukisbyxor gravid/yogabyxor från Sobea. Ah min mage är så tacksam för dessa mjukisar. Nu kan den svälla bäst den vill.Gravid
    Jag har märkt att illamåendet blir värre när byxorna trycker mot magen.
    Om allt ser bra ut på tisdag ska vi berätta för barnen och våra familjer. Det blir skönt för illamåendet och det faktum att magen redan syns gör att det börjar bli svårt att dölja graviditeten.
  • Gweny
    Wildlings skrev 2015-11-19 13:28:01 följande:

Tack för svar på angående KUB. Ja visst det där med "morning sickness" förstår jag inte riktigt . Det tycks sällan vara begränsat till morgonen. Med dom andra barnen har jag inte heller mått så illa om kvällarna som jag gör nu. Det var en ny överraskning för den här graviditeten :-P . Mått illa har jag däremot gjort med dom andra barnen med och ofta triggas det av lukter.

Det är värt det om vi får se en levande liten liten bebis på tisdag

Åh idag fick jag hem mina mjukisbyxor gravid/yogabyxor från Sobea. Ah min mage är så tacksam för dessa mjukisar. Nu kan den svälla bäst den vill.

Jag har märkt att illamåendet blir värre när byxorna trycker mot magen.

Om allt ser bra ut på tisdag ska vi berätta för barnen och våra familjer. Det blir skönt för illamåendet och det faktum att magen redan syns gör att det börjar bli svårt att dölja graviditeten.

Så skönt med bekväma byxor! Får nog också införskaffa snart.

Vilken vecka är du i på tisdag? Vi drar nog själva ut lite mer på tiden innan vi berättar.
  • Wildlings
    Gweny skrev 2015-11-19 14:31:36 följande:
    Så skönt med bekväma byxor! Får nog också införskaffa snart.

Vilken vecka är du i på tisdag? Vi drar nog själva ut lite mer på tiden innan vi berättar.
    Jag vet faktiskt inte riktigt vilken vecka jag är i då. Jag hoppas att få reda på det på ultraljudet. Någonstans mellan v 11 och v 14. Jag har otroligt dålig koll den här graviditetenSkäms. Vi vill berätta för våra närmaste, framför allt barnen. Så ser allt bra ut på ultraljudet kommer vi berätta. Det är framför allt för att jag mår så dåligt och det är jobbigt att dölja för barnen. Våra barn i skolåldern så vi känner att dom kan få veta även om det är tidigt. Jag är rädd att de kommer tro att mamma är sjuk annars eftersom jag är sjukligt trött och kräks så mycket.

Jag har inte mycket till mage i vanliga fall men som gravid så får jag mage väldigt tidigt  och den blir stor och den här gången är inget undantag. Redan nu syns det en stor skillnad mot mitt ogravida jag. Mannen skrattade åt mig igår för nu syns magen även om jag ligger på rygg. Den går liksom inte dölja längre. Jag vet inte varför min mage blir så jädra svullen så tidigt.
  • Wildlings

Alltså som mysbyxor är sobeas byxor ovärderliga Jag slet ut mitt förra par. Perfekt som mysgravid byxor men jag vek ner mudden och använde mina även efter graviditeten. Sköna efter man fött också. Jag har ju fött med kejsarsnitt så det var skönt med byxor som inte skavde på snittet.

Svar på tråden Positiva junibebisar 2016