fultextad användarhandbok skrev 2024-01-23 15:42:47 följande:
Jag tyckte det, men lite utportionerat då och då kan det vara trevligt med sådant, lite surrealism, lite dadaism och så. Hade jag inte varit så ivrig hade jag hittat den på svenska med. Fast frakten kanske hade blivit väldigt dyr då. Den finns på svenska boksidor under titeln Smärtans huvudstad.
Eurydike skrev 2024-01-22 23:37:52 följande:
Det blev ?Vi? av Jevgenij Zamjatin. Boken kan ses som den första moderna dystopin och handlingen utspelar sig i en totalövervakad stat innanför glas. Den ska bli spännande att läsa! 😀
Den var speciell. Har du ännu inte läst den ska jag inte skriva något mer om den.
Vad bra att den var bra, även om den kanske bör läsas i lagom doser. En injektion dadaism här, en injektion surrealism där. Jag visste inte att den fanns på svenska, i så fall borde jag kanske läsa den. Tack för tipset och den svenska titeln!
Nej, jag har inte läst den ännu, men ser fram emot att göra det. Jag har läst Kallocain och 1984 och föreställer mig att det här kommer vara något liknande. Det blir spännande att se om jag har rätt eller fel!