• Nandez

Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

• Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Eurydike
    Nandez skrev 2023-09-27 19:32:17 följande:

Eurydike, har du läst klart Fölungen?

Nej, inte än! För jag läser bara lite här och lite där, men nu har jag i alla fall läst klart två av tre böcker. Fast det har ju tillkommit en ny, så nu är det ändå två böcker 😅
  • LFF

En fråga från en boknörd till en annan:

Har ni träffat på riktigt usla översättningar av böcker eller tycker ni att de flesta är ok/bra? 

Jag gav ju mer eller mindre upp att läsa böcker av engelskspråkiga författare på svenska för en sisådär 30 år sedan då jag kom över ett par fruktansvärda översättningar (man missade liksom hela poängen i en mening tex). Sen dess läser jag endast svenska författare på svenska och allt annat på engelska. Men översättare kanske har blivit bättre på att se, hitta och förstå nyanserna nu för tiden?

• Nandez
    Eurydike skrev 2023-09-27 21:05:33 följande:
    Nej, inte än! För jag läser bara lite här och lite där, men nu har jag i alla fall läst klart två av tre böcker. Fast det har ju tillkommit en ny, så nu är det ändå två böcker 😅
    Händerna fulla med böcker med andra ordGlad

Hoppas att du får/har det roligt på BokmässanGlad
  • Nandez
    LFF skrev 2023-09-28 09:10:58 följande:

Har ni träffat på riktigt usla översättningar av böcker eller tycker ni att de flesta är ok/bra? 

Jag gav ju mer eller mindre upp att läsa böcker av engelskspråkiga författare på svenska för en sisådär 30 år sedan då jag kom över ett par fruktansvärda översättningar (man missade liksom hela poängen i en mening tex). Sen dess läser jag endast svenska författare på svenska och allt annat på engelska. Men översättare kanske har blivit bättre på att se, hitta och förstå nyanserna nu för tiden?

Dom böcker som jag läst har jag inte haft några problem med
  • Nandez

Läst klart Semestern, den var spännande och det var många vändningar innan det spännande slutet

• Aniiee

Hugin och Munin berättar av Erik Hjort Nielsen.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Nope, jag kan meddela att det inte är ett dugg bättre idag. Snarare tvärt om.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Eurydike

Att mycket går förlorat vid en översättning ses som ett problem inom litteraturvetenskapen. Det blir tyvärr inte samma sak att läsa en bok som är översatt till ett annat språk, då mycket av författarens särprägel försvinner, så som rytm, exakta ordval och andra nyanser. Jag tror inte att det finns någon lösning på problemet, förutom att undvika usla översättningar.
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2023-09-30 19:18:53 följande:

Hugin och Munin berättar av Erik Hjort Nielsen.

Låter spännande! Då kan man verkligen säga: En liten (fast korpar är ändå rätt stora) fågel viskade i mitt öra.
Svar på tråden Vad läser ni just nu?