• Anonym (Ledsen)

Saknaden..

Har nu haft två missfall på väldigt kort tid. Jag har två otroligt fina barn som jag älskar över allt annat. Ändå är längtan efter ett till barn så stor.. Har nu fått två missfall på väldigt kort tid, första i vecka 7 och andra i vecka 12. Jag är 29år gammal fyller snart 30. Är jag för Gammal? Känner mig inte särskilt gammal, men varför stannar dom inte? Förstår ingenting.. Bara gråter. Borde jag ge upp mitt tredje efterlängtade barn lr finns det hopp än? Vet inte om jag orkar med ett missfall igen men jag vill ju så gärna... Om bara någon kunde lova att det skulle gå bra nästa gång. Var bara tvungen att skriva av mig, har svårt att visa dom i min närhet hur jag verkligen känner. Enligt dom flesta.är jag den starkaste dom träffat på, den enda dom känner som kan genomgå missfall med ett leende på läpparna.men när jag är ensam gråter jag. Jag vill så gärna men vet inte om jag orkar bli besviken igen.

• Svar på tråden Saknaden..
  • Jag är bara jag

Du är verkligen inte för gammal!  Glad  2 missfall är inte alldeles ovanligt,däremot är 3 väldigt ovanligt. Drabbar bara ca 1% av alla gravida så försök igen ni.

• Anonym (j)

förstår att du är ledsen, beklagar dina MF  
    Du har inte åldern emot dig och du har två barn, vilket är positivt. Mest sannolikt har du haft extrem otur!
    Jag fick nyss ett MA i v 15. Haft ett mf i v 6 innan jag fick första barnet. Har två barn nu. Vi ska försöka igen om ett halvår, jag är 33 och ganska rädd att jag har åldern emot mig då det gick som det gick senaste graviditeten... Men vill ändå försöka.
    Klart ni ska försöka, lycka till!

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar! Känns genast lite bättre.. Anonym(j) beklagar dina missfall och önskar dig lycka till med nästa! Min sambo har varit bortrest i jobb hela veckan och tänker att det kanske är därför som det kändes så svårt, att behöva gå igenom det här alldeles ensam.. Men det var skönt att läsa era svar och jag tror jag ska ge det ett sista försök. Bara jag får med mig sambon :) Stort tack igen!! Kram

• Orkide

Här är en till tvåbarnsmamma som just nu genomlider ett spontant missfall. Jag känner mig jätterädd för att gå igenom detta igen och detta är inte ens över än. Väldigt smärtsamt fysiskt och psykiskt. Känns som värkar varje gång klumparna ska komma ut.
    Men jag vill verkligen ha en till bebis. Vi har ju fått friska barn så visst ska vi väl klara detta (minst) en gång till!!! Och med detta menar jag då fullgångna graviditeter för detta med missfall kan gå o hänga sig.

Hur har du gjort med jobb efter missfall? Jag har så pass ont o blöder så denna vecka går inte men tänk om jag fortfarande är ledsen nästa??
    Stor kram till dig

• Anonym (Ledsen)

Beklagar verkligen!! Förstår precis hur det känns.. :( Hade värkar jag med, aningen mildare än innan förlossning men exakt samma slags smärta. Jag kände själv att det blev bättre så fort allt kommit ut.. Jag går fortfarande o småblöder lite o väntar på att det ska sluta. Kommer definitivt ge det ett försök till!

Sen om det blir mitt sista låter jag förbli osagt.. Jag var hemma två dagar efter missfallet från jobbet, kände att jag inte orkade med. Jag jobbar som personlig assistent och kan inte gärna gå omkring o snyfta under arbetstid. Hoppas du känner dig bättre snart! Själv var jag helt förkrossad bara för en vecka sedan men känner mig redan helt ok faktiskt. På't igen! :) Har precis som du två friska barn sen tidigare och klarade vi av det då ska det väl gå igen! Håller tummarna för er att ni får er trea inom en snar framtid! Vad jag tror hjälpte mig lite var att fokusera lite extra mycket på mina busfrön hemma, o kanske acceptera det faktum att det inte alltid blir som man tänkt sig, får vi ingen mer så är vi nog en riktigt mysig liten familj iaf! <3 Det betyder dock inte att jag gett upp, skam den som ger sig! Kram!!

• Orkide

Jag känner att alla runt omkring mig förväntar sig att jag ska må bättre för det var ju faktiskt inget riktigt barn det var ju bara ett embryo. Men för mig var det ett litet barn. Och detta missfall är jättejobbigt. Kan det inte bara få vara det ett tag utan att alla sk berätta för mig hur världen fungerar.
    Nästa vecka ska jag in och kolla så att allt har försvunnit. Hoppas det för jag vill verkligen försöka så snart som möjligt igen

Hur länge har du väntat?

• Anonym (Ledsen)

Var absolut inte menat o låta som att man inte får vara ledsen!! Det får man absolut! det bör man nog, få sörja klart innan man kan må bättre.. Hoppas för dun skull att det känns bättre snart men du ska inte känna nån stress pga andras åsikter. Det tar den tid det tar och vi är alla så olika. Jag grät massor över det barn jag borde ha fått träffa men aldrig fick. Embryo, foster lr barn är bara ord. Det var ett litet liv som ni skapade men unte fick behålla. Jag tror att det sista kom ut i Torsdags och sen dess har jag blödit men bara blod. (typ mens) jag kommer inte vänta in mån nästa mens innan jag försöker igen utan jag tänker köra så fort jag slutat blöda helt. Vad jag förstått så blir man inte gravid om kroppen inte är redo och det finns inga studier som bevisat att risken för missfall skulle öka för att du blir gravid fort igen så kör på när du känner dig redo! Ska själv på återbesök nästa fredag, skulle ha varit där idag men vart ombokad i sista minut. Lycka till! Och kom ihåg att man FÅR vara ledsen! Bry dig inte om vad nån annan säger..

• Anonym (Jag)

Hej Jag tycker inte du ska ge upp!

Jag är 29 år och har 2 barn sen innan. Vi har länge velat haft fler barn. Vi började försöka för 2½ år sen. Efter 1 år vart jag gravid, men fick ma i vecka 10. Och den sorgen går inte ens att beskriva. Jag stört grät hela den dagen jag fick veta det, sen var jag bara tom i dagar.. Kunde inte förstå hur jag kunde få missfall. När vi försökt i 1 år att bli gravida.. och sen få missfall.. Det var så bittert och jobbigt. Vi började försöka bli gravida igen direkt efter missfallet. Men nu har det gått 1½ år sen missfallet. Och jag har inte blivit gravid trots äl test och har gjort allt för att äta nyttigt, äta vitaminer, dricka vatten, motionera, inte dricka alkohol. Jag röker inte, snusar inte.

Förra månaden var jag hos gyn och kollade upp livmoder och äggstockar. Och den månaden hade jag ett tydligt + på ältestet.. Men gynekologen sa att jag definitivt inte hade haft ägglossning. Och troligen så har jag färre ägglossningar än jag tror att jag har... Jag har ca 10 ägglossningar per år, det har jag ju märkt på ältesterna att vissa månader har dom inte gett utslag. Men tydligen så har jag ännu färre ägg som släpper än så...  så kanske bara 4-5 per år eller nåt... Så är ju inte så stor chans att lyckas. Det första barnet är gjord på första försöket. Andra barnet tog 2 månader. Och nu känns det som jag aldrig ska bli gravid igen... Och blir jag gravid så är jag såååå rädd för missfall igen.. Kommer vara svårt att glädjas åt att ens vara gravid då..

Nu som sagt har det gått 2½ år av försökande. yngsta barnet blir snart 5år. Det är en sån sorg på insidan och sån längtan.. Jag har självklart försökt tänka bort det, foka på annat, bla bla. Det funkar inte när hjärtat saknar fler barn.

Jag förstår hur du känner och tänker.. Men ge inte upp, kolla upp varför det tar tid? varför du får missfall osv.

Svar på tråden Saknaden..