• mkess

BIM-DECEMBER

sowe81 skrev 2015-11-11 20:23:24 följande:
    Ja han sa att eftersom jag inte har koaguleringsproblematik kan en biverkning av för mkt blodförtunnande vara för tunnt blod o då kan det leda till för tidig moddkaksavlossnign. Men till detta hör då att jag ska ta både trombyl och innohep, så jag ska kombinera två olika blodförtunnande preparat. Vet inte hur stor risken är vid bara 1 preparat.
    Vet inte heller hur vanligt det kan vara men jag skulle inte våga riskera nåt om jag kan komma förbi min kritiska vecka 10, och sen några veckor till så man verkligen vet att moderkakan vuxit till sig.

Ska bara bli gravid först
    Aha, då förstår jag! Kan tänka mig varför det kan bli så med två preparat. Så du kommer inte ta någonting alls efter v12 då?
    Jag oroar mig för att ta blodförtunnande eftersom jag kommer vara så fruktansvärt rädd att få blodproppar i moderkakan när jag väl slutar... Men så känns ju hela detta spektakel rätt dödsdömt efter 4 missfall, kan inte tänka mig att det någonsin blir barn.

Håller tummarna för dig i december!
  • mkess
    pandoraDiem skrev 2015-11-12 20:08:53 följande:
    Känner igen den där känslan av hopplöshet och när de där tankarna kommer smygandes: kommer det någonsin att gå? Det är inget roligt ställe att vara på :( men nånstans där inne finns hoppet, det kanske är en krokig väg dit men vi kommer komma fram tillslut. Så väljer jag att tro iaf. Kram!
    Ja, jag är ändå helt säker på att det kommer bli bebis någon gång, samtidigt som jag inte kan föreställa mig att det faktiskt ska gå vägen! Det jag tycker känns jobbigast nu är att inte veta hur lång tid det tar innan man blir gravid igen, så jag försöker planera in lite saker i framtiden som jag helst gör när jag inte är gravid så det inte ska kännas så jobbigt. Typ i januari ska jag och mannen gå ut och dricka oss fulla! Och i april ska jag flyga ner till London och skriva högskoleprovet och fira med att gå på puben efteråt. Sen försöker jag intala mig själv att jag faktiskt inte ens vill att det ska ta sig förrän efter nästa sommar...
    När var det ni började försöka innan missfallet igen?
  • mkess

Men nej förlåt, nu tänkte jag fel, visst hade du inte fått missfall pandoraDiem? snurrig i huvudet här.

• mkess
    pandoraDiem skrev 2015-11-12 21:31:07 följande:
    Lugnt :) man kan nästan räkna utomkvedes som missfall så inte helt fel :) väntade in en mens efter operationen sen fortsatte vi försöka igen. Den pausen behövdes för precis efter operationen var jag livrädd över att ens tänka tanken på en till graviditet. Men sen kom längtan tillbaka med full kraft och plötsligt så gjorde det inte så mycket att jag var rädd.

Jag försöker också planera in saker som kanske inte är så lämpliga som gravid, liksom för att ha något att falla tillbaka på när det inte lyckas :)
    Ööh.. säker på att jag svarat på detta så undrar i vilken tråd det svaret hamnade i då?

Förstår att man känner sig livrädd efter ett x! Förvånad Gissar att de tog äggledaren? Då finns det väl i alla fall ingen ökad risk för ett nytt? Håller tummarna för att du snart får ställa in en massa icke-gravida saker du planerat!
  • mkess
    Lilla Luna skrev 2015-11-17 21:05:33 följande:

När jag ska börja tempa, vad är det för temp jag bör skaffa mig? Har ingen temp hemma..

Kikade på NC-sida men fatta inget. Vill inte binda upp mig på något.

Låter klokt, skulle aldrig betala en massa för NC när man kan tempa helt gratis! Köp bara en vanlig muntermometer, helst med två decimaler. Skulle rekommendera att registrera dig på fertilityfriend där du kan lägga in dina tempar och tempkurvan är mycket tydligare än NC's dessutom.
  • mkess
    pannkakan87 skrev 2015-11-17 09:44:23 följande:

Välkomna alla nya! Solig

Hur går det för er som har bim i början av dec? Ni borde väl ha/haft äl nu? Själv dök smileyn upp idag, första försöket med clearblues digitala äl-test så det var kul. :)

Visst var det du som tänkte ta acetylsalicylsyra i nästa graviditet? Har varit hos missfallsläkaren nu och han sa att om man vill ta tabletter ser han inget problem med det så länge man inte får magbesvär. Har man inte problem med koagulation gör tabletterna varken till eller från ändå. Men det är viktigt att sluta om du får ont i magen.
    Däremot så ökar progesteron chansen för att graviditeten ska gå vägen med upp till 50%, så i nästa graviditet kommer jag ta progesteron och inga andra preparat. Har inga problem med lutealfasen eller så men det spelade tydligen ingen roll, progesteron ska vara bra ändå.
  • mkess
    pannkakan87 skrev 2015-11-18 18:55:09 följande:

Jag har progesteron-kräm hemma också ;)) ska börja med den nu i på fredag tänkte jag. Har äl igår/idag så det blir nog lagom. :) Har inte heller problem med lutealfasen men har hört att progesteronkrämen gör att slemhinnan och gulekroppen växer till sig ordentligt och ger näring till embryot vilket kan motverka missfall. Hoppas!!

Tack för tipset! Då kan jag ta dem utan oro, blir runt 60 mikrogram eller nåt så det är extremt liten dos. Ska du få progesteron-vagitiorier? :)

Haha, du är förberedd med andra ord! Antar att du är som jag och vill ha koll på ALLT?

Mina aspirin var på 75mg och fick ändå sjukt ont i magen av dem, men kan ju ha varit för att jag typ alltid åt dem på tom mage (galet illamående). Så snopet att det inte ens blev en bebis av det liksom.

Ja, får vagitorier utskrivna när jag plussat, tycker det känns sent dock?! Måste ju vara säkrare att börja direkt efter ägglossning som du?
  • mkess
    lillverra skrev 2015-11-18 21:25:48 följande:

Vart får ni progesteron krämen/tabletterna ifrån? Utskrivet eller recept fritt? Är de dyrt.

Jag får på revept grat
  • mkess
    mkess skrev 2015-11-18 21:36:36 följande:

Jag får på revept grat

Bra det gick då.

Jag får på recept gratis pga flera missfall, men går att beställa på internet. Är lite halvdyrt skulle jag gissa?
  • mkess
    pannkakan87 skrev 2015-11-18 21:52:25 följande:

Alltså jag har hört att vagitorierna är mycket starkare än krämen så jag vet faktiskt inte.. :/ Har du fått tidiga missfall innan? Jag fick ju ett ma som upptäcktes i v13 så min kropp ville ju liksom inte stöta ut fostret men samtidigt så hjälper inte progesteronet mot bara spontana missfall utan som jag skrev tidigare att hjälpa gulekroppen ge näring osv. Eftersom jag inte vet varför jag fick missfall sist så tänker jag att det kan vara lika bra att ge kroppen en rejäl start vid nästa plus. ;) Men jag tror att det ska räcka att ta progesteron vid plusset för som du skrev tidigare har du ju en fin lutealfas och du kan bli gravid men behöver lite hjälp med att behålla. :)Googla progesterAll! :) finns på gravidkollen bland annat.

Ja, har fått i både v4 och v5, men däremellan har jag gått ända till v10 och v12 så progesteronbrist som så bör väl inte vara något problem, däremot sa läkaren att risken ökar för att ett mf ska bli till ett ma när man äter progesteron. Så det bådar ju gott för att det hjälper mata en frisk graviditet!

Antar att du kommer gå på några tidiga ultraljud med eftersom du gick så pass långt?
Svar på tråden BIM-DECEMBER