Min bebis kan inte somna!!!
Som rubriken lyder så har jag ett extremt stort problem med att få min 6-månaders bebis att sova.
Vid ca 3 veckors ålder fick han kolik och det varade till drygt 3 månaders ålder. Pga mitt dåliga samvete och vår oförmåga att söva honom på annat sätt mattades han alltid vid bröstet, det blev mindre skrik och vid bröstet var den enda platsen han fick ro och kunde tänka på annat än magont. Allt eftersom koliken avtog ändrade vi inte hans sovvanor och nu vid 6 månader är det fortfarande helt uteslutet för honom att kunna somna på något annat sätt än att ammas. Vi har försökt otaliga gånger med att pappa ska natta, vilket bara resulterat i 2 timmars hysteriskt skrik och gråt innan han till slut somnat av utmattning. Till problemet hör att vår pojke inte kan somna om av sig själv utan han vaknar ca 6-10 gånger per natt (somnar då vanligtvis vid kl 18:30-19:00 och vaknar vid kl 4, är vaken en timme för att sedan somna om och sova till kl 07:00). Varje gång han vaknar på natten måste han ammas för att somna vilket betyder att jag får vakna 6-10 gånger per natt för att han ska snutta på bröstet och sedan somna om ganska omgående. Vi har försökt att söva honom med napp på nätterna men det är helt lönlöst.
Såhär har det nu varit för mig i ett halvår och jag har inte fått sova mer än Max 2 timmar i sträck sedan han föddes. Ska tilläggs att han pga de många amningsgillfällena sover i min säng eftersom jag annars inte skulle få en blund i ögonen. Jag är desperat efter tips/råd vad som helst. På BVC säger vår sköterska att vi måste lära honom att somna själv genom olika metoder som innebär att han ska läggas i sin säng och skrika sig till sömns och detta har vi inte testat än. Jag önskar mest av allt få ett svar till varför han vaknar så många gånget på natten då detta är det som tär allra mest på mig. Tacksam för alla tips jag kan få!!! Hälsningar en desperat mamma som aldrig får sova.