• Alexi

Min bebis kan inte somna!!!

Alltså det är ju inget konstigt med att en bebis vaknar ofta och vill amma för att somna om. Så gjorde min son hela första året. Jag upplevde att genom att vi samsov kunde jag bara slänga fram bröstet och sova vidare sen.

Du ska absolut inte köra några skrikmetoder som att lämna barnet i sin säng ensam, det är psykisk misshandel! En Bvc som förespråkar det borde anmälas.

Vi avvande vid att somna vid bröstet på kvällen runt 10-11 månader och tog bort nattamningen runt 12 månader. Att göra det redan vid sex månader låter lite tidigt.

• Alexi
    Anonym (Inte ditt fel) skrev 2015-11-04 11:17:24 följande:
    Du har fått många bra råd & tips.
    Jag vill bara säga att det låter som att du skyller detta på dig själv. Glöm det tjejen! Självklart skulle du göra vad du kunde för att få kolikbarnet att lugna sig och somna! Sen när koliken lugnade sig valde du det lättaste sättet att få barnet att somna, vem orkar krångla, testa, ändra på ett vinnande koncept när man är slut efter månader av sömnbrist!
    Det är lätt för den som aldrig varit där att säga att du borde gjort si och så men du gjorde vad som va bäst för er då.
    Hoppas du kan få lite mer sömn nu med hjälp av de råd du har fått här.
    Kram
    Bra inlägg. Det låter väldigt på ts som att hon tycker hon gjort något fel och något konstigt. Medan oerhört många gjort precis likadant, utan att ha kolikbarn och utan att ha tyckt det var något fel eller konstigt utan tvärtom medvetet. För bebisar älskar ju att somna vid bröstet, klart man ska ge dem det då.
  • Alexi
    Vakendygnetrunt skrev 2015-11-04 14:06:56 följande:
    Tack så jättemycket för att ni delar med er av era erfarenheter och tips. Det är lätt hänt att bara se alla fel man gör och inte allt bra man faktiskt har gjort. Tack så mycket för snälla kommentarer.

Har diskuterat med BVC sköterskan idag och hon föreslår en nattningsmetod som innebär att en förälder sitter hos barnet tills det somnar, tröstar när det är ledset etc. Enligt henne kan detta vara lösningen till att han vaknar så ofta då han inte har fått lära sig att somna på egen hand utan förknippar sovande med bröstet. Eftersom jag är desperat efter förändring tänker vi testa det här och så får vi se hur det går. Min man har tagit ledigt från jobbet i en vecka så vi ska kunna hjälpas åt.

Om någon annan har fler tips eller erfarenheter får ni gärna dela med er :)
    Det kan ju vara bra att skapa en hel läggningsrutin då samtidigt om ni nu ska göra rejäl förändring. Kanske börja ha en mysmusik på i sovrummet, "läsa" bok tillsammans osv. Det gjorde vi när vi lärde vår dotter somna i sängen med oss bredvid, även om hon var runt ett år då. 

Men viktigt, låt inte barnet vara ledsen och ensam, utan ta upp och trösta och ge all närhet barnet behöver.
Svar på tråden Min bebis kan inte somna!!!