Inlägg från: CissiJissi |Visa alla inlägg
  • CissiJissi

Min bebis kan inte somna!!!

Alexi skrev 2015-11-04 08:53:28 följande:

Alltså det är ju inget konstigt med att en bebis vaknar ofta och vill amma för att somna om. Så gjorde min son hela första året. Jag upplevde att genom att vi samsov kunde jag bara slänga fram bröstet och sova vidare sen.

Du ska absolut inte köra några skrikmetoder som att lämna barnet i sin säng ensam, det är psykisk misshandel! En Bvc som förespråkar det borde anmälas.

Vi avvande vid att somna vid bröstet på kvällen runt 10-11 månader och tog bort nattamningen runt 12 månader. Att göra det redan vid sex månader låter lite tidigt.

Exakt!

Ts, förutom koliken där i början uppleverbjag att jag hade helt samma situation, men jag såg det inte som ett problem eller något konstigt, jag bara visste att det var så det var och lösningen var samsovning och amning. Med tiden lärde jag mig att klara mig på uppdelad sömn, jag upplevde därför inte att det var sömnbrist, man kanske fick tex 6t sömn fördelat på 11t ibland, jag vet inte riktigt.. Jag bara vande mig och det är något av det mest fascinerande jag vet nu, hur kroppen bara anpassar sig och hittar ett sätt att klara sig lika bra..

Men du - just nu kring den här 6 mnd perioden är ting extra illa, en del forskning förklarar det med att instinktivt vet barnet att mamma ofta får mensen tillbaka vid det här laget, därför vill det amma maximalt för att förhindra mensen och därmed att ett nytt syskon kommer - låter lite roligt tycker jag, men ändå ganska så logiskt! NU är alltså iiiinte en bra timing att försöka dra ner på amningen!!:) mitt bästa råd är att låta det här fungera så bra som möjligt nu, amma vid efterfrågan, samspela och liggamma på natten - håll ut ett litet tag till och se om inte allt är lite enklare tex nästa månad!!!:) stressa inte med metoder, det förstör och gör allt värre, bemöta istället barnets efterfrågan och vänta in rätt timing, den kommer!!!:)
Svar på tråden Min bebis kan inte somna!!!