• Anonym (Vill bara att det ska vara över...)

Gör missfall såhär förbannat ont?!!

Hej!

Undrar hur det var för er och ifall det jag går igenom är normalt känns enormt jobbigt och vill bara att det ska vara över nu...

För att ta det kort så va jag i v 10 då de såg att fostret dött i v 8. Jag gick sedan och inget hände på ca 4 veckor, nu en och en och en halv vecka tillbaka så började jag få mycket slemmiga flytningar typ blodiga. Men hade bara ont som molvärk som nu 5 dagar tillbaka tilltagit mer och mer men blöder inte mycket alls utan bara blodigt slem och en del klumpar typ svart geleaktigt och har dessa tre dagar haft jätteont som värkar som kommer och går och försöker trycka på och då blir det värre men inget blod mer än enstaka droppar typ... Ska det vara såhär?? Kan väl inte gå och ha ont i veckor ska inget hända snart? Känns jättejobbigt ... Kan tillägga att alvedon inte hjälper tig en diklofenak nu och det dämpades lite...

Ska till gyn på tisdag...

• Svar på tråden Gör missfall såhär förbannat ont?!!
  • Jag är bara jag

Beklagar! Men varför fick du inte piller på en gång för att få ut allt?! Tyvärr kan det dröja nästan hur länge som helst om kroppen ska sköta det själv. Jag fick MA i maj och det höll på 4,5 vecka,dock inte ont för det var så pass tidigt. Vid mitt första MA fick jag piller och det gjorde så ont så jag inte kunde stå på benen eller knappt andas. Ditt har inte satt igång än så jag hoppas de gör nåt på gyn. Be om Oxycontin,det är nog det värsta man kan få tror jag. Tyvärr hjälpte det inte mig ett dugg, men jag är extremt svår att smärtstilla. Vanligt folk brukar definitivt bli hjälpta.

• Långbenopluto

Men varför fick du inte en skrapning? Har du gått så här länge utan hjälp? Varför?

Ja, missfall kan göra jävligt ont!

• misscarolina

Mitt missfall gjorde grymt ont. Fysiskt och psykiskt. Låter väldigt jobbigt att du ska gå så länge med det i magen. Vilken fruktansvärd väntan det måste vara för dig! Beklagar din sorg och håller tummarna för att du ska få bra hjälp på gyn. Kram!

Snövits- Det är det som gör det så jobbigt har varit och gjort ul på sjukhuset där jag fick vänta 6 timmar för att sedan få tiden jag fått nu nästa vecka. De sa bara till mig att de inte skrapar då det va så tidigt missfall och att jag nu då ska få tabletter...jag har praktiskt taget ringt runt och försökt få tid för hjälp men det är svårt och tar lång tid för att få enstaka tabletter...

• Anonym (sara)

Beklagar TS. Vården tar inte tidiga missfall på allvar, vilket är synd för det är inte bara en fysisk grej som man går genom utan det är även extremt påfrestande psykiskt. Det är inte ok att man ska behöva gå runt hur länge som helst och vänta på att få ut ett dött foster. Hoppas du får hjälp snart. Och ja, för mig gjorde det extremt galet ont så jag grät, men det var i samband med väldigt kraftiga blödningar. När blödningarna tog slut så försvann smärtan också.

Jag är bara jag - okej jo de sa det till mig med men jag som trodde att nu va det på gång men det kommer och går med smärta som ibland är hemsk. Jag skulle få tabletter men på akuten där jag va så blev jag hemskickad efter 6 timmar på grund av att det kom in många akut och att jag fått vänta länge så nu tid på tisdag så ska be om oxycontin och tabletter som startar det hela för detta orkar jag inte med en vecka till! Men hur va det att ta tabletterna ? Jag är mest orolig över smärtan jag läst om och att man tydligen blöder mycket... Jag hade verkligen hoppats på att det hade satt igång men är medveten om att det inte riktigt gjort det men om detta gör ont så kommer det säkert göra jätteont sen och ju längre tid det tar och ondare desto jobbigare känns det. Att veta om vad som kommer ut och jag vill verkligen inte se det!:( jag hoppas verkligen att det inte blir som alla skräckhistorier man läst om på internet (dumt att läsa sånt) men allt detta skrämmer mig... Kan man inte skynda på sånt här på något sätt? Eller är det bara i vänta?

Förlåt det blev ett väldigt långt inlägg:)

• Anonym (sara)
    Anonym (Vill bara att det ska vara över...) skrev 2015-11-01 19:21:16 följande:

Jag är bara jag - okej jo de sa det till mig med men jag som trodde att nu va det på gång men det kommer och går med smärta som ibland är hemsk. Jag skulle få tabletter men på akuten där jag va så blev jag hemskickad efter 6 timmar på grund av att det kom in många akut och att jag fått vänta länge så nu tid på tisdag så ska be om oxycontin och tabletter som startar det hela för detta orkar jag inte med en vecka till! Men hur va det att ta tabletterna ? Jag är mest orolig över smärtan jag läst om och att man tydligen blöder mycket... Jag hade verkligen hoppats på att det hade satt igång men är medveten om att det inte riktigt gjort det men om detta gör ont så kommer det säkert göra jätteont sen och ju längre tid det tar och ondare desto jobbigare känns det. Att veta om vad som kommer ut och jag vill verkligen inte se det!:( jag hoppas verkligen att det inte blir som alla skräckhistorier man läst om på internet (dumt att läsa sånt) men allt detta skrämmer mig... Kan man inte skynda på sånt här på något sätt? Eller är det bara i vänta?

Det går nog ganska snabbt när du tagit tabletterna. Har du redan haft så kraftiga smärtor så tror jag inte att det blir värre än det iallafall. Så fort allt är ute kommer smärtorna gå över. För min del så gjorde det ont mindre än 12h, efter det va det bara småblödningar. 
  • Anonym (trist)

Jag fick starta mitt MA med tabletter (cytotec) på sjukhuset, var i vecka 15 men fostret dog i vecka 12. 
    Jag hade inte alls särskilt ont, fick Ipren, Alvedon och Ketogan. Missfallet startade efter två omgångar Cytotec. Ketogan är morfin, jag fick smärtlindring precis när jag ville. Jag upplevde inte mycket smärta men tog alla tabletter innan det började göra ont för att undvika ett eventuellt smärtgenombrott. Fick en Oxynorm mot eftervärkarna också. 
    Om du får vara hemma under missfallet, se till att ha grundat med två alvedon och en ipren innan du tar cytotec. Och be om att få med dig några starkare smärtlindrande tabletter hem, tex Ketogan.
    Det kommer gå bra för dig, beklagar MF
  • Anonym (Sofie)

Jag gjorde abort med tabletter och det var lindrigt. Tar man Ipren och alvedon före och sedan morfintabletten man får så är det inte så illa. Då är det som mensvärk. Jag kunde sova till och från. Har för mig att det gjorde lite mer ont emellanåt men det var ändå överkomligt.

När jag däremot råkade ut för att fostret eller säcken fastnade vid missfall då jävlar gjorde det ont. Fick åka ambulans in och bli hjälpt. Det löste sig inte självt. En sköterska(?) sa också att sådant kan göra riktigt ont när de konstaterat att det fastnat. Jag skrek och grät hemma i förtvivlan. Det var hemskt. Riktigt kraftiga värkar men inget blid kom ut. Och så är jag rödhårig dessutom... It was bad!

Men TS, illa att du inte fått bättre hjälp tidigare, men tabletterna kommer du att klara av! Lycka till!

• Anonym (Sofie)

Det var alltså två olika händelser. Det fastnade inte av aborttabletterna! Ville förtydliga det så att jag inte råkar skrämma dig med det.

• yodi

så dåligt att du inte får hjälp

har haft totalt tre missfall, två utav dom har kroppen klarat av själv, det har gjort rätt ont början sen har det blivit mer som mensvärk.

tredje klarade inte kroppen av det själv, det liksom fastnade och kom inte ut och det gjorde hysteriskt ont i perioder, blev skrapad efter två akut besök.

• Anonym (.)

Mitt missfall gjorde mer ont än mina förlossningar. Värkliknande hemsk smärta. Fick smärtstillande i dropp.

• Jag är bara jag
    Tyvärr funkade inte en omgång piller på mig utan jag fick ta 2 med en veckas mellanrum. På b.b och på förlossningen instoppade där nere. Inget satte igång av sig själv så det är därför jag tror det blev så häftigt för mig. Ditt har ju småstartat och borde vara lättare få ut det sista. I regel förtvinar det lilla som är kvar av embryot så det finns liksom inget påtagligt som ska ut. Om jag inte gjort VUL v.9+0 och sett att det dött v.7 hade de trott det aldrig funnits nåt om jag gjort VUL senare för då fanns inget synligt kvar på VUL. Du har ju blödit en del så det borde inte bli så mycket blod som för mig. Problemet för dig är att resterna kan hålla på flera veckor till och det vill man ju verkligen inte! 

Tack för era svar!

Idag har jag åter igen fått dessa kraftiga smärtor men det blöder mer klart blod nu men som en mindre mens men ont gör det känns som rejäla sammandragningar emellanåt...hur gör dom på sjukhuset imorgon om man blöder för dom gör väl inget ul förrän det slutat ?

• Anonym (.)
    Anonym (Vill bara att det ska vara över...) skrev 2015-11-02 12:55:23 följande:
    Tack för era svar!
    Idag har jag åter igen fått dessa kraftiga smärtor men det blöder mer klart blod nu men som en mindre mens men ont gör det känns som rejäla sammandragningar emellanåt...hur gör dom på sjukhuset imorgon om man blöder för dom gör väl inget ul förrän det slutat ?
    Jag vet inte vad praxis är, men de KAN göra vaginalt ultraljud trots att det blöder. Det gjorde de på mig när jag kom in med missfall och kraftig blödning.
    Anonym (.) skrev 2015-11-02 08:43:16 följande:

Mitt missfall gjorde mer ont än mina förlossningar. Värkliknande hemsk smärta. Fick smärtstillande i dropp.

Okej det lät inget vidare! Jobbigt är det ju när man vet vad som väntar och då är ju smärtan inget vidare psykiskt och fysiskt... Jag har liknande värkar men inte lika starka dock som vid förlossning men ont gör det!

Nu har det satt igång iallafall fick enorma smärtor runt 2 och efter det tills nu så rinner det bara ur mig med enorma klumpar gör skitont och obehagligt! Ursäkta detaljerna! Måste bara fråga hur mycket blöder man alltså kan knappt gå ifrån toaletten innan det börjar...men det kanske är normalt? Blir lite orolig...

• Jag är bara jag

Jag satt på toan några timmar i sträck när det var som värst. Kunde inte stå upp och det forsade så så en binda hade hållit 5 minuter om ens det!  Blöder man mycket under lång tid bör man söka hjälp eller om man får feber eller blir yr. Annars går det över och man repar sig rent fysiskt. Psyket är nåt helt annat däremot...

• Anonym (sara)
    Anonym (Vill bara att det ska vara över...) skrev 2015-11-02 16:43:48 följande:

Nu har det satt igång iallafall fick enorma smärtor runt 2 och efter det tills nu så rinner det bara ur mig med enorma klumpar gör skitont och obehagligt! Ursäkta detaljerna! Måste bara fråga hur mycket blöder man alltså kan knappt gå ifrån toaletten innan det börjar...men det kanske är normalt? Blir lite orolig...

Jag blödde så kraftigt att det inte gick att hålla under kontroll med binda de första timmarna. Hela badrummet såg ut som ett blodbad men blod på golv och väggar (fattar inte ens hur det gick till). Till mig sa de att om det inte lugnar sig inom någon timme så bör man åka in, så ring till akuten och hör med dom.
Svar på tråden Gör missfall såhär förbannat ont?!!