Grownupbaby skrev 2015-10-30 15:02:54 följande:
Jag har läst alla dina inlägg, i detalj.
Du förstör din dotter. Hon är en mes som inte ens klarar av att träffa nya människor. Du har förstört henne. Inse.
Jo då, hon klarar av att träffa nya människor. Det går strålande.
Hon kommer att träffa pappans nya. Den dagen kommer snart. Kan vara dagar eller veckor bort. Jag hoppas att det fungerar fint för hennes skull. Det är det allra bästa.
Hon har bara bett om lite tid att vänja sig vid tanken. Jag har uppmuntrat henne till det och kommer att fortsätta göra det. Jag är helt säker på att det kommer att landa väldigt snart och vara utan tvång.
Jag är emot tvång. Flera vuxna barn från liknande situationer berättar att tvång förstörde relationen med deras pappor. Det vore synd.
Flera av er drog diskussionerna in i absurdum, till ett läge där jag fått förklara mig om hypotetiska situationer om barn som ska flytta ihop med nån de inte trivs med. Det är ingen lätt fråga. Självklart vill jag att hon ska ha bra kontakt med sin pappa och kommer att jobba för det aktivt. Men många barn idag väljer att bo hos en av föräldrarna av praktiska skäl mm när de blir större.
Och till alla er som tycker att jag curlar, det kan jag leva med. Vi är olika och jag hade inte valt era sätt att ta hand om barn. Det finns många sätt att vara på i familjer. Och barn är olika. Bra på olika saker. Min dotter är dålig på att komma ihåg att göra rent öronen, men hon är bra annat och självständig på andra plan.
Vi kan vara olika och tycka olika, men att kalla mig för det ett par av er gör, får mig att avsluta diskussionen. Den slutade vara konstruktiv för länge sedan.
Tack för er tid och alla nya perspektiv. Det var nyttigt för mig och jag ska reflektera över det ni skrivit.