Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Hon har bara sagt att hon inte känner sig redo och behöver lite mer tid att vänja sig vid det, inget annat.

Om resan sa hon: "Det var pappas och min resa. Jag har aldrig träffat dem så berättar han utan att ha frågat mig att de ska följa med. Det är människor jag aldrig träffat. Det är inte som helt nya kompisar - han kanske vill att vi ska vara som familj och det tar mig tid."

Det är alltså pappans press som skapar problemet.

Jag känner henne, det går över. Helt säkert. Det är en öppen tjej.

Hon mår mest dåligt över att han inte lyssnar på henne, gör påtryckningar och verkar helt sakna insikt om hur det kan kännas för henne.

LFF skrev 2015-10-30 12:32:59 följande:

Har dottern sagt att hon aldrig vill träffa pappas nya eller är det (som jag uppfattat det) bara det att hon inte vill träffa pappas nya just nu och inte vill ha med den nya och hennes barn på sin och pappas resa? För det är ju en enorm skillnad!

Om det är att hon aldrig vill träffa pappas nya så måste även du hjälpa till så att hon gör det ändå och bildar en egen uppfattning och relation till denna. Om det bara är att hon inte vill just nu men senare, ja då håller jag fast vid att pappan ska lugna ner sig och vänta lite med introducerandet av den nya. Och eftersom detta är pappans tredje relation, där dottern vetat om de andra men inte träffat dem, så kan jag förstå att hon vill vänta och se om denna människa kommer vara kvar i pappans liv. 

Till er som frågar om tidsgräns. Ja, ett halvår eller så är väl en hyfsad tid att ha haft en relation innan man börjar introducera den nya för barnen? Två månader tycker jag personligen är alldeles för kort tid.

• Anonym (orolig mamma)

Han kan bestämma över sitt liv.

Barn kan inte välja skilsmässa eller nya partners. Det är inte deras beslut. Men de kan välja om och när de ska träffa dessa nya och hur det passar de att de umgås.

Konservativ skrev 2015-10-30 12:46:28 följande:

Man måste väl skilja på att respektera andra och att bestämma över andra? Pappan kan ju respektera dottern men i slutändan är det ändå han som måste fatta besluten. Vuxna måste bestämma vissa saker vare sig de vill eller inte.

• Anonym (orolig mamma)

Jag ska uppmuntra hennes relation och kontakt med pappan. Det kommer jag alltid att göra.

Det är upp till pappan och bara honom att skapa en situation där dottern trivs.

Hon ska veta att hon alltid kan komma till mig.

Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 12:47:29 följande:

Barn vet oftast vad de vill men de vet inte alltid vad de behöver.

Det är månget barn som rymt hemifrån på större eller mindre allvar. Det betyder inte att det alltid är för barnets bästa att slippa hemmet (föräldrabalken poängterar barnen rätt till sina föräldrar eftersom all forskning och kunskap visar på att barn behöver sina föräldrar) utan oftare är det bättre att försöka jobba med problemen istället.

Om du skulle tillåta din dotter att flytta hem till dig på heltid utan att vara säker på att dottern faktiskt far illa hos pappan så bidrar du (tillsammans med pappan) till att beröva dottern relationen till sin pappa.

• Anonym (orolig mamma)

Föreslår jag hur han ska gå tillväga, skulle han bli arg och tycka att jag inte har rätt att blanda mig in i hans liv, tala om för honom hur han ska göra mm. Så jag låter bli. Det får han styra över själv.

Det går säkert bra när de väl träffas, men han verkar ha fastnat i att påtvinga henne det, låst i nåt slags prestige att han bestämmer.

Dottern har låst sig för att hon inte känner sig sedd och respekterad.

Ursvårt att stå nredvid och se dem kämpa. Försöker hjälpa till men han vägrar se henne.

Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 12:52:17 följande:

Det är väldigt snabbt påkommet och mycket på en gång.

Kan du inte föreslå för pappan (mer än det kan du inte göra) att de alla försöker se till att träffas innan skidresan så att de lär känna varandra först (fast det har de kanske redan planerat göra)? Resan skulle ju inte behöva kännas lika mastig då.

Sedan behöver man inte måla fan på väggen. Kanske får de det superkul tillsammans. Hon får ju en jämnårig med sig på resan och om de har tur klickar de och får det jätteroligt tillsammans.

• Anonym (orolig mamma)

Jo då, allt du sagt är att barn inte kan få vara med och bestämma om det som rör dem bl.a. var de ska bo.

Brumma skrev 2015-10-30 13:25:52 följande:

Nejdå. Har inga problem med att greppa det. Har inte heller skrivit ngt som talar emot det.

• Anonym (orolig mamma)

Ja, jag gick in bl.a. Och tyckte till när han skulle resa till NY med dottern för att han skulle springa maran. Vem sitter barnvakt 6-7 timmar då? -frågade jag. Till svar fick jag att han lägger ut det på nätet och söker någon som kan vara barnvakt åt en då 7-årig flicka.. Dvs nån helt okänd som hör av sig på nätet. Det tyckte jag var en dålig idé.

Igår gick han till jobbet 3 timmar och lämnade henne sovandes själv hemma. Han gick till nåt möte på stan. Helt ok, hon är stor.

Men under tiden hon sov kom 2 litauiska byggarbetare som renoverar hans kök. Det visste han om. Och hon var under en timme ensam hemma med för de båda två okända vuxna män tills jag fick reda på det, satte mig i bilen och hämtade henne direkt. Bor 15 min bort, och skulle få henne ett par timmar senare i alla fall för höstlov hos mig. Det var ingen dramatik krimg att jag häntade.

Han känner inte dessa män väl, även om han träffat dem ett par gånger i samband med planeringen. De är helt okända för dottern.

Klart att jag tycker till i de situationerna. Det handlar om hennes säkerhet!

Sin nya får han presentera själv, jag vill inte blanda mig in i det. Har inget emot det. Vill bara att han ska vara varsam och lyssna på henne, inte tvinga.

Låt oss också komma ihåg i sammhanget att detta är den tredje tjejen på två år som han säger är såååå superseiöst med och ska introduceras efter två månader.

Jag tycker till bara när det handlar om hennes säkerhet och om hon tvingas till nåt, inte annars

Anonym (qwerty) skrev 2015-10-30 13:21:58 följande:

Att han slår bakut när du föreslår någonting respektfullt beror säkert på någonting. Min gissning är att det beror på att du tidigare försökt styra och ställa i hans liv mer än vad han gillat. Om det är så, så är det här konsekvensen. I så fall finns det ingenting du kan göra. Förutom att verkligen visa att du respekterar hans gränser och på det sättet försöka vinna tillbaka hans förtroende.

Jag gissar på att du och exet inte har en så himla bra relation. Vet du ens med säkerhet vad som händer hemma hos pappan? Menar inte på att dottern ljuger men hon är ju fortfarande för ung för att klara av att se 'the big picture'. Det kan ju finnas en massa saker pappan kämpar med som du inte ser.

• Anonym (orolig mamma)

Utåt sett är han den perfekta buspappa som många beundrar och tycker han är en underbar pappa, mycket facebook inlägg, men han brister i omvårdnad ibland.
    För det mesta går det bara fint, jag är inte heller perfekt, men försöker avvärja det värsta, som det jag beskrev ovan.  Även då tyckte han att jag blandar mig in i hans liv; han får bestämma själv säger han. I de sammanhangen ovan får han stå ut med det.  Det är min skyldighet mot dottern.

Han har aldrig nånsin gjort rent hennes öron och klipper sällan naglarna. Det gör jag. Har nämnt det snällt ett par gånger med glimten i ögat, men det landar inte.

Jag kan inte överge dottern i de här sammanhangen bara för att det är hans vecka som folk verkar tycka att det ska fungera. Det är fel.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (yh) skrev 2015-10-30 14:17:39 följande:
    Då undrar jag helt enkelt hur föräldrar ska göra som bor i lägenhet och det är någon slags renovering på gång i huset eller ens egen lägenhet, som gör att okända människor kommer och går i lägenheten? 
    Många gånger så vet man inte exakt vilken tid eller dag  de kommer till ens egen lägenhet. Sen kanske det även tar längre tid än vad som var beräknat.

Om barnet har sovmorgon, ska man då som förälder stanna hemma ifall de kommer just då? Ska man komma hem tidigare från jobbet var dag tills de varit inne i din lägenhet, bara för att man inte vill låta barnet vara hemma själv medans de jobbar inne i din bostad?
    Ja, fråga Lisa Holms pappa om han hade lämnat henne en 11-åring ensam två okända män.

Han hade kunnat skjutsa henne till mig kring 8 -tiden på väg till stan, han åker precis förbi.
  • Anonym (orolig mamma)
    Brumma skrev 2015-10-30 14:18:53 följande:
    Jo. TS.
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 11:14:27 följande:

Snälla @sextiotalist! Vuxna kan välja! Barn kan välja! Ingen har rätt att tvinga på någon människa något de inte vill. Du verkar ha osunt förhållningssätt till barn och människor i din omgivning.

Dottern är så stor att hon kan välja var hon vill bo. Det kan bli så att hon väljer bort att bo med dem. Till mig är hon alltid välkommen.

Den tryggheten ska ett barn ha.

Hon tvingar inte sin pappa att lämna sin nya. Han kan och får inte tvinga henne att bo med dem.

När den dagen kommer, ska hon känn min uppmuntrn att umgås och bo hos pappa. Men jag kommer inte överge henne. Mitt hem är öppet och hon får sätta sig själv i fokus - välja det som passar henne bäst:

Det står jag fast vid. Ett större barn som skulle uttrycka att det vantrivs ska man inte rycka bort direkt, utan försöka få det at fungera. Fungerar inte det, då får barnet välja.
  • Anonym (orolig mamma)
    DVQ skrev 2015-10-30 14:23:31 följande:
    Och hur var det nu igen? Tar domstolar stor hänsyn till vart en 11-12-åring vill bo (så länge det rör sig om någorlunda lämpliga vårdnadshavare) eller gör de inte det?

Har en 11-12-åring rätt till stort inflytande över hur umgänget med föräldrarna och deras eventuella nya partners ska utformas, eller har de inte det?  
    Vad jag förstår av samtal med Familjeräten så är det ja som svar på båda frågorna.

Jag skulle personligen tycka att det var tråkigt om det gick så långt att det verkligen händer. Allra helst vill jag ju att det ska funka med pappans nya.

Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.