• Brumma

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

DVQ skrev 2015-10-30 19:54:41 följande:

Ja, och i livet hos pappan ingår bland annat att bli utauktionerad på nätet till okända barnvakter i New York.

Ok, att ts kanske ligger något mer åt det kontrollerande hållet. Men är det verkligen bara jag som tycker att pappan verkar mer än lovligt naiv och egoistisk.

Varför måste man utgå från att det är ts det är störst fel på? Det KAN ju vara så att dotterns reaktion kommer sig av att hon inte känner sig trygg med pappan av goda skäl. Eller av att hon lackat på att bli intoducerad för tre bonusmammor på lika många år.

Hon har ju inte träffat en enda av pappans nya?
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-31 00:29:43 följande:

Det hinner ta slut väldigt fort!

Efter två månader är det kvinnan i hans liv som ska introduceras. Jag bad honom vänta nån månad till bara de föregående gångerna, vilket han gjorde motvilligt. Sen var det plötsligt slut bara nån månad senare.

Och det är precis så det kan se ut innan man hittar den rätta. Man dejtar. Testar, utforskar.

När man är lite tryggare introducerar man barnen.

Nu vill han köra samma race igen. Jag har inte blandat mig i det. Orkar inte Med han inbilling att jag är ute efter honom.

Därför har jag denna gång sagt direkt: Varsågod gör det. Jag har inget emot. Glad för din skull. Önskar dig lycka. Prata själv med dottern.

Ja, resultatet av hans sätt att ta det samtalet är att hon behöver tid.

När han gjort allt det själv, valt sättet, är det fortfarande jag som är misstänkt att jag kanske vill ha tillbaka honom. Larv.

Han tvingar flickan, är skarp i tonen, ifrågasätter hennes känslor mm. Hon har svårt därför att berätta för honom hur hon känner och vad hon tänker.

Och då är det enligt många allt mitt fel.

Visst kan jag curla som ni säger men det är han som har ansvaret för vad han skapar med sitt agerande. Som man sår får man skörda.

Nu var ju mitt svar till en som skrev att flickan förmodligen var trött på att träffa pappans flickvänner då hon fått träffa så många. Påpekade att hon ju faktiskt inte träffat ngn.

Vet inte riktugt hur ditt svar passar in på det?
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-31 08:34:46 följande:

Jodå, dottern ska få träffa både hans och min nya.

Det är med största sannolikhet en tillgång för henne med två vuxna till.

Dottern har inte fastnat i utvecklingen. Och pappan är inte en urkass person. Vi har alla våra sidor. Man är bra på vissa saker, sämre på andra. Jag ville bara säga att han kan vara okänslig.

Frågan är inte OM hon ska det, bara att hon ska vara delaktig i att välja hur och när de träffas. Man kan välja att tvinga barnen, eftersom man som vuxen kan bestämma men det tror inte jag är bra.

Varje svar i tråden från vuxna barn till skilda föräldraroch Bris www.bris.se/upload/Articles/BRIS_Lyssnapamig.pdf

bekräftar att det hon känner är naturligt. Att man inte ska använda tvång.

Man kan med varmsam men bestämd hand lotsa barnen framåt. Tvång är fel.

Det är som med allt annat, inte alltid vad som sägs utan hur det sägs som är avgörande för en relation.

Jag är säker på att det löser sig inom kort.

Som sagt tidigare tycker jag det är helt fel att introducera den nya och hennes barn på en resa..

Det låter dock som om er dotter tackat nej till andra möten innan?

Tänker att pappan fått intrycket att hon vägrar att träffa henne alls och fått för sig att det beslutet kommer från dig?

Har ni föreslagit att hon träffar den nya en annan gång? Så att pappan förstår att det inte är för alltid?

Förstår han att dottern bara vill vänta ngn månad?

När är planen att resa bort? Har förstått att det är en skidresa - är det nu på vintern eller till våren?
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 08:40:25 följande:

Vad gäller 12-årsgränsen, så har den visst funnits:

"Barn, 12 årTidigare var 12 år en ålder som i Sverige innebar att man skulle ta hänsyn till barnets inställning och vilja men så är det inte längre. I dag är det mer barnets ålder och mognad som är vägledande. Men två områden finns kvar med koppling till åldern 12 år:

* Barnet måste ge sitt samtycke om föräldrarna ska adoptera bort det.

* Barnets samtycke krävs vid byte av efternamn."

www.barnperspektivet.se/barnets-rattigheter/barnets-rattigheter-vid-olika-aldrar

Blir väldigt förvånad att de skriver så för nej, ngn tolvårsgräns då barnet får bestämma har inte funnits på det sättet. Däremot fanns det tidigare en gräns för verkställighet som gick vid tolv år och som sa att polisen inte hämtar ett barn som fyllt tolv, mot barnets vilja, om det inte föreligger fara för barnet.

Det har däremot aldrig funnits ngn lag som sagt att vid tolv år får barnet bestämma själv var det vill bo.

Här finns lite mer att läsa om hur det hänger ihop.

www.socfamratt.se/fragorasvar/barnsvilja/341-naer-far-barnet-sjaelv-bestaemma-sjaelv
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 09:02:19 följande:

När jag arbetade inom rättsväsendet på 80- och 90-talen, så fanns där en "12-årsgräns".

Det har man ändrat nu, vilket gör att vi numera lyssnar även till vad yngre barn har att säga om sina situationer.

Jag har själv varit med och dömt efter en 9-årings egna önskemål gällande boende. Numera har vi inte den sk "tolvårsgränsen" att förhålla oss till.

Som sagt så är det mkt konstigt då det inte finns ngt i lagen som säger att man skulle gå efter tolv år. Att man däremot lyssnade mer på barn i den åldern ungefär för att de börjar uppnå en högre mognadsgrad är en annan sak.

Ja, det är bra att det numera står i lagen att barns vilja skall tas hänsyn till oavsett ålder.

Men som jag skrivit tidigare i tråden är ju inte det liktydigt med att barnet får bestämma om det inte är förenligt med barnets bästa samtidigt.
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2015-10-31 09:09:38 följande:

Detta var nog bland det dummaste jag hört!

Självklart kan man ha olika idéer om hur länge man skall vänta med att introducera en ny, det finns inget självklart rätt eller fel. Däremot måste man anpassa sig efter situationen. Vill dottern inte träffa den nya måste ju pappan respektera detta.

Det är inte som att gå över till grannen för en kopp kaffe, det är tredje potentiella bonusmamman på relativt kort tid!

Jag introducerade själv min nya tjej väldigt fort till min son, och vi flyttade även ihop efter bara ett halvår. Med facit i handen kanske för fort och det resulterade i en del gränsdragningsreaktioner speciellt mot hennes dotter. Å andra sidan är jag bra på att prata om känslor och jag och min son lotsade oss igenom den snabba förändringen. Drygt två år senare är vi nygifta och min son och min bonusdotter är som syskon.

Det sagt menar jag att snabb förändring kan vara jobbigt för barn men hur påverkas mkt av hur föräldrarna agerar och har förmågan att göra sina barn trygga i förändringen, vilket TS ex definitivt inte verkar kunna! Hade dottern känt att hon kom först hos sin pappa, att de tillsammans skulle ha en framtid och ett liv med en ny familj (till skillnad mot 'kom och träffa min nya!') skulle hon kanske vara mer positiv..

Är inte riktugt säker på VAD i inlägget som var det dummaste du hört?

Att det är bra för barn att se att föräldrarna kan vara lyckliga i en relation?

När jag läser inlägget su svarade på och ditt svar får jag inte ihop det - känns som om du svarade på ngt annat än vad som står?
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 09:34:57 följande:

Jag missade det sista du skrev.

I de fall vi haft uppe så har vi lyssnat till barnet. Antingen direkt i salen, eller via videolänk, eller ibland via inspelning.

Om ett barn som är kring 12-års ålder bestämd hävdar att hen vill flytta från mamma till pappa (eller tvärtom), så är det i de allra flesta fall så det blir. Oavsett om flytten är på tiotals mil och oavsett om flytten innebär byte av såväl skola, som  kamrater.

Ett så pass gammalt barn har väldigt mycket att säga till om gällande barnets egna situation.

Det behöver inte finnas missförhållanden i den nuvarande situationen. Vill barnet flytta till sin andra förälder "bara för att", och vi i salen är överens om att detta är barnets egna ord och vilja, så blir det som sagt i de allra flesta fall så som barnet själv vill.

Men då är det väl förenligt med barnets bästa - eller hur ;)
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 09:29:32 följande:

Jag minns inte hur det var då, om det stod i lagskrift eller enbart i våra stadgar.

Jag hade tjänstledigt i början av 00 och fram till för snart tre år sedan. Ändringen skedde någonstans under min tjänstledighet.

Men att säga att det aldrig funnits någon "tolvårsgräns", är felaktigt.

Jag håller med! Det är jättebra att man numera ser till barnets egna individ, situation och mognad.

Fast det är ju sant. Eller hur.

Hur kan det då vara felaktigt?
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 10:04:44 följande:

Vi har haft en sk "tolvårsgräns". Det stämmer.

Det är alltså felaktigt att säga att vi aldrig haft någon 12-årsgräns.

Visa mig gärna den lagen så kan jag lära mig ngt nytt :)
  • Brumma
    Fishpond skrev 2015-10-31 10:18:21 följande:

Som jag skrev tidigare, så vet jag inte om detta funnits i lagtext eller enbart i domstolarnas stadgar. Oavsett vilket, så saknar det betydelse i sammanhanget då det är just en så kallad tolvårsgräns som vi, tills för några år sedan, alltid har gått efter.

Numera ser vi delvis till ålder, men mestadels till mognad. Detta för att lyfta fram yngre barns viljor. Vi ska, så långt det är möjligt, lyssna till vad barnet själv vill. Barnet har väldigt mycket att säga till om när det kommer till barnets egna situation.

Att påstå något annat är direkt felaktigt.

Får ju säga att det känns ganska skrämmande att man låter folk döma i fall men inte vet vad lagen säger..
  • Brumma
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 11:02:33 följande:

Jo det har funnits en tolv års gräns tidigare men idag hör man alltid barnet om barnet förmedlar vad den vill. Så även en sexåring ska få sin röst hörd. Sedan om man går på sexåringens linje är inte säkert eftersom en sexåring inte alltid vet vad som är bäst för en själv.

Jag vet hur det ser ut idag :)

Men jag tycker inte man skall säga att det funnits en gräns då barnet bestämt var det vill bo eftersom det rent lagmäsdigt inte funnits det.
  • Brumma
    Gung Ho skrev 2015-10-31 15:39:30 följande:

Att personen säger sig veta vad TS gör utan att ha en aning.. Att en moders oro för dottern pga en påtvingad närvaro med pappans (tredje) nya, plötsligt är TS fel och att TS anklagas för att vilja skapa en fasad. Allt detta är bara spekulationer.

Ok. Ja, för som jag läste det stämde det inte riktigt:)
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-10-31 08:44:52 följande:

Som sagt tidigare tycker jag det är helt fel att introducera den nya och hennes barn på en resa..

Det låter dock som om er dotter tackat nej till andra möten innan?

Tänker att pappan fått intrycket att hon vägrar att träffa henne alls och fått för sig att det beslutet kommer från dig?

Har ni föreslagit att hon träffar den nya en annan gång? Så att pappan förstår att det inte är för alltid?

Förstår han att dottern bara vill vänta ngn månad?

När är planen att resa bort? Har förstått att det är en skidresa - är det nu på vintern eller till våren?

Försökte återgå till din huvudfråga TS - vilket handlade om att träffa den nya och pappans sätt att hantera det.

Och försöka komma bort från diskussionen om boendet som ju egentligen inte har med sakfrågan att göra utan är mer hypotetisk :)

Hade lite frågor för att klargöra lite och kunna ge bättre svar så kan du tänka dig att svara vore det som sagt lättare att ge svar :D
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-31 18:46:09 följande:

Dottern har varit tydlig med att hon vill träffa den nya men i sin takt. Det kanske är några veckor, någon månad eller så, säger hon, bara jag vet lit i förväg. Då blir pappan irriterad: "men vaddå? ska det ta 10 år innan ni träffas?" Ingen hade ens antytt det.

De har åkt på sin skidresa varje år i princip. Den är i december. Ganska kort om tid alltså. Det fattar 11-åringen och känner sig pressad. Hon har fått veta att det är hans nya liv och att hon måste träffa dem och vara en del av den.

Dottern vill börja lära känna dem sakta. Han blir irriterad och tror jag ligger bakom. Vilket verkligen inte är sant. Dottern känner sig inte lyssnad eller trodd på. 

Det är enklare för honom att anklaga mig än att ta itu med sig själv och fundera på sina egna sätt och sin del i det.

Dottern vågar inte prata med honom eftersom han blir irriterad direkt. Hon känner sig missförstådd, inte alls lyssnad på och går och pratar med mig i stället. När jag säger vad hon berättat säger han att jag hittar på, så nu har jag slutat. Och hon vågar inte säga som det är.

Han kommer troligen tvinga henne oavsett vad hon säger.

Jag tror att nyckeln till lösningen ligger i pappans sätt att närma sig ett barn i den frågan. Om han tydligt visar att hon får vara med och planera det, att han sätter henne främst och att de tillsammans kan bygga något nytt med de nya, tar ett steg i taget bara, så tror jag att det lossnar fort. Det är en social tjej.

Men eftersom jag inte får gå in och styra hur han ska göra, så vill jag hjälpa henne vidare i det på de sätt jag kan. Hon har fått veta att det inte gör mig på något sätt besviken om hon träffar dem. Att de kanske är trevliga. Fortsätter han pressa henne, kommer hon behöva min och andras hjälp att hantera pressen och hitta förhållningssätt till situationen.  Jag ringer BUP på måndag.

Ok.

Tänker försöka se det ur pappans synvinkel - som jag förövrigt tycker möter dottern helt fel i detta - för att förstå hur han tänker.

Jag tror att han känner att du inte litar på honom. Just för att du faktiskt HAR lagt dig i tidigare.

Att du faktiskt sagt till honom att du inte bryr dig denna gång tror jag spelar ngn roll. Oavsett om du menar det eller inte visar historien på att du faktiskt inte litar på honom och lägger dig i hans liv.

Visserligen visade det sig inte funka med de förra, men du visade ändå tydligt att hans omdöme inte var bra nog..

Om jag skulle till att leka hobbypsykolog (och det hör ju till lite här på FL) skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han nu dels känner sig överkörd av dig från tidigare samt att du "bara väntar" på att det ska gå åt skogen. Igen. Han vill bevisa för dig - och dottern - att så inte är fallet.

Pga att du lagt dig i tidigare och visat din aversion mot att han skall introducera flickvänner "vet" han att du påverkat er dotter. Detta kan vara sant eller osant. Det räcker att han tror sig veta för att det skall påverka honom..

Således. Han träffar en ny. Och denna gången är det rätt. Det är allvar. (Vilket vi naturligtvis hoppas stämmer, eller hur). Han vill visa att det funkar. Att han valt rätt denna gång. Och han vill få båda kärlekarna i hans liv att fungera. Han vill börja kunna leva vardag med sin nya kärlek och det kan han inte om er dotter - och du (i hans ögon) sätter sig emot det och hindrar dottern från att träffa henne. För honom är det ngt självklart - han älskar sin dotter och vill att det skall fungera mellan henne och den nya.

Faktum är att han kanske tänker lite som min man gjorde - hade jag och hans dotter inte fungerat hade han valt att avsluta vår relation. Och då är det lättare att göra det i tidigt skede.

Iallafall. Hans önskan är att de ska träffas och eftersom han är övertygad om att det är dina ord, dina åsikter och dina känslor som ligger bakom dotterns ovilja så ser han inte att han måste vänta. För du har ju inte längre ngt att säga om hans liv.

Han ber dottern träffa henne men hon säger nej. Han frågar när men får inget svar. Två månader fram i tiden ligger deras planerade semester och eftersom han inte tycks få med dottern att träffa den nya innan det (pga dig - enligt honom) så sätter han ner foten.

Fel - ja, det tycker jag absolut. En semesterresa är definitivt fel tillfälle. Men han HAR försökt få dem att träffas innan och tycker att eftersom hon aldrig går med på att träffa henne och inte heller kommer med egna förslag (hon säger att hon vill vara delaktig i beslutet gällande när men hon svarar bara att hon inte vill just nu) tycker han att han nu måste ta tag i det..

Som sagt - hobbypsykologi och rena gissningar. . Men du ser ju hur folk, enligt dig, misstolkat dig här. Hur tror du få att din ex tolkar det?

I hans ögon kämpar han kanske mot dig och missar helt att kontentan av det blir att han kör över sin dotter.

Din dotter å andra sidan SÄGER att hon bara vill vara med och bestämma. Men du har skrivit att det kanske innebär ngn månad - ja, då är det faktiskt innan den omtalade semestern. . Så i pappans ögon kan det ju verka självklart att de kommer ha träffats innan..

Hur ni skall göra vet jag inte. Träffas kommer de att göra om pappan vill. Men kanske kan du och dottern komma med förslag att de går på adventsfika eller ngt.

Hoppas ni hittar en lösning iallafall där dottern känner sig bekväm och mår bra men att pappan faktiskt ändå kan leva med sin kärlek OCH sin dotter i sitt liv.. Och jag håller nog med de som skrivit tidigare att det nog vore bra om hon fick veta att även du träffat ngn.. så att det känns mer normalt kanske?
  • Brumma
    Anonym (lagom) skrev 2015-10-31 20:18:15 följande:

Jag menade säga hej till, inte prata om att det är OK utan att lägga någon handling till orden. Om det skulle kunna vara en isbrytare om du börjar.

Ja, men det var väl överspelat nu. Pappan skulle ju åka ensam med dottern och det låter som det enda vettiga.

Jag har missat att pappan skall åka ensam med dottern.

Var skrev TS det?
  • Brumma
    Anonym (Karin) skrev 2015-11-01 17:08:26 följande:

Du kan ju inte ens sätta din mans barn före dig själv så varför ska han helt plötsligt sätta andra barn före sitt eget. Anar vi en dubbelmoral från fröken Ess

Varför i hela friden skulle hon sätta sin mans VUXNA barn framför sig själv?

Sätter du alltid alla före dig själv eller är det så att du ibland sätter dig själv först?
  • Brumma
    Anonym (Karin) skrev 2015-11-01 18:33:17 följande:

Hon tycker pappan till ts barn ska sätta den mya kvinnans barn i första rummet då de kan bli besvikna för att inte få följa med och köra över den egna dottern som han alltid åkt iväg ensam med. Är inte det att kräva att han ska sätta sin nya kvinnas barn framför sitt egna barn?

Nu var det inte det jag frågade om utan ditt ifrågasättande av ESS gällande att hon inte sätter sin mans barn före sig själv.

Varför skulle hon behöva sätta vuxna människor framför sig själv i varje situation?

Och sedan frågade jag om du alltid sätter andra före dig själv eller möjligen sätter sig själv före andra?

Men gällande din fråga då - ESS skriver inte att hon anser att pappan skall sätta andras barn före sitt egna. Hon frågar hur de ska lösa det och konstaterar att barnen som ser fram emot resan kommer bli besvikna. Det är väl knappast deras fel att pappan här valt att ta med dem utan att ha kollat med dottern först. Det är inte heller deras fel att dottern vägrar träffa deras mamma innan resan. Pappan har försökt få henne att träffa henne men dottern har vägrat.

Jag tycker pappan har ett ansvar mot sin dotter men även att hålla ett löfte han gjort.

Känns ju som om du läser Ess inlägg som fan läser bibeln om du får det till att Ess tycker att pappan skall sätta andras barn före sitt eget. Snarare ta ansvar för sina beslut kanske.
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-11-01 19:42:35 följande:

Pappan har ett ansvar mot dottern.

Hans nya har ansvaret att trösta sina barn. Det bör inte vara några problem. Herregud. Det är ju bara en skidresa. Vad är dramatiken? De kan ju åka med sin mamma.

Ja.

Och er dotter kan träffa henne innan resan.

Vad är dramatiken?
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-11-02 01:12:01 följande:

Ja, dottern känner till henne.

Hon träffar den nya när hon ger sitt samtycke.

Vad är dramatiken?

Er dotter har sagt att hon vill vara med och bestämma när hon träffar henne.

Jag har frågat innan men har inte fått ngt svar så? Har din dotter föreslagit ngt? Eller säger hon bara "vill inte"/"inte nu"?

Du är medveten om att pappan kan bjuda hem sin nya utan att informera om det innan?
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.