• Ewald01

    Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?

    Hej!


    Vad skiljer egentligen en bra skola från en dålig skola?

    Läraren sätter ju betyg på eleverna och om det finns problem respektive om de inte blir godkända måste den ju sätta några åtgärder för att de blir godkända. Eller hur?

    Eller är det mer så att man städer mindre i sämre skolor och har äldre byggnader osv.

    Vad skiljer en bra skola från en dålig?

  • Svar på tråden Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?
  • lövet2

    Det kan vara många saker. Jag kan ta en bra skola som exempel:

    En högstadieskola med "lagom" många elever. Inte en pytteliten byaskola men inte heller en stor överbefolkad skola. För några år sedan gjordes en stor anonym enkät. Eleverna fick svara på frågor om skolan och bl a kryssa i vad de i största allmänhet tyckte om att gå i skolan. Alternativen gick från hatar till älskar. Vi pratar alltså om högstadieelever, och inte en enda elev kryssade för hatar eller avskyr. Lärarna fick medelmåttiga betyg av eleverna (ingen lärare pekades ut, utan det var lärarkåren som helhet som betygsattes), lokalerna fick lika medelmåttiga betyg, skolmaten fick riktigt hyfsat betyg. Det fanns inget som egentligen fick toppbetyg i enkäten, men eleverna trivdes och betygen var över medel år efter år. Mobbing var ett relativt okänt fenomen där och skolk var ganska ovanligt. Klasserna låg på 20-22 elever. Lärarna måtte också ha trivts, för det var ganska liten omsättning på dem. Något var uppenbarligen rätt med hela konceptet, för just den skolan har haft ett gott rykte så långt tillbaka jag minns och har det fortfarande.

  • Aniiee

    Det är SÅÅÅÅÅ många variabler som är med och "skapar" en bra och en dålig skola, så det är nästan omöjligt att säga rakt av. Elevantalet är en variabel, lokalerna är en, lärarna är en, området skolan ligger i är en, samhällets syn på barn är en, synen på lärare, synen på vad skolan är, synen på vad skolan ska vara, skolans medel..... och en massa annat. 

    En skola kan ligga på helt "fel" plats, och ändå vara en toppenskola, för att den har engagerad och tillräcklig personal (både lärare och kringpersonal), en skola kan ha "rätt" antal elever/lärare och ändå vara katastrofal för att lokalerna är åt helsike. Och så vidare, och så vidare, i all oändlighet.

    Min skola var en toppenskola. Min skola var även HELT annorlunda mot en svensk skola eftersom jag gick i skolan i ett annat land. Det gick 3000 elever där, vilket låter supermycket i en svensks öron, men det märktes ju inte, eftersom de hade en helt annan syn på vad skolan var än vad svenskar (verkar) ha.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • lilly

    En bra skola för mig är som ovanstående sagt, en skola som inte har allt för många elever. På min gymnasieskola var vi mitt första år ca 120 elever. Skolan var nyöppnad och vi hade bara en årskurs över oss. Lärarna var trevliga och det blev lite "kompis-aktigt" ibland. Man kunde liksom berätta om sin semesterresa för läraren och vi hade ofta diskussioner i klassen som inte alltid höll sig till ämnet med vissa lärare. Men man visste ändå att de va lärare liksom, de fanns ingen man direkt ogillade. Det tyckte jag om, nu när man går på universitetet och har föreläsningar ihop med 100 andra så är det ju inte lika personligt. Man tilltalas inte med namn utan "du där på andra raden". Sen ska det klart även vara kunniga lärare, som tar sitt jobb på allvar och kanske hjälper en med andra saker än just undervisning. Som ser om ungdomarna mår dåligt istället för att bara vända ryggen åt dem eftersom man inte har undervisning med dem just nu. Sen är det viktigt med att alla lärare kanske snackar ihop sig ibland, att man har ett schema där lärarna kan skriva in när man utdelar en större examination så att en annan lärare kanske inte sätter sin sak samma vecka. Det är ju viktigt med återhämtning så eleverna presterar bättre. Istället för att sätta 3 prov samma vecka sen bara glida runt i en månad så är det bättre att sprida ut det så man kan lägga ner mer tid på en sak än att göra det slarvigt för att hinna bli klar med allt.

  • Ewald01

    Det är viktigt att motverka mobbing tycker jag.

    Skolmaten är också viktig. Viktigt att man får god och hälsosam mat i alla fall.

  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-10-25 18:10:52 följande:

    Det är SÅÅÅÅÅ många variabler som är med och "skapar" en bra och en dålig skola, så det är nästan omöjligt att säga rakt av. Elevantalet är en variabel, lokalerna är en, lärarna är en, området skolan ligger i är en, samhällets syn på barn är en, synen på lärare, synen på vad skolan är, synen på vad skolan ska vara, skolans medel..... och en massa annat. 

    En skola kan ligga på helt "fel" plats, och ändå vara en toppenskola, för att den har engagerad och tillräcklig personal (både lärare och kringpersonal), en skola kan ha "rätt" antal elever/lärare och ändå vara katastrofal för att lokalerna är åt helsike. Och så vidare, och så vidare, i all oändlighet.

    Min skola var en toppenskola. Min skola var även HELT annorlunda mot en svensk skola eftersom jag gick i skolan i ett annat land. Det gick 3000 elever där, vilket låter supermycket i en svensks öron, men det märktes ju inte, eftersom de hade en helt annan syn på vad skolan var än vad svenskar (verkar) ha.


    En viktig parameter är väl betygen skulle jag säga. Sen ska de lära sig tillräckligt mycket och ha alla möjligheter när de blir klar med skolan!
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-10-25 18:20:59 följande:
    En viktig parameter är väl betygen skulle jag säga. Sen ska de lära sig tillräckligt mycket och ha alla möjligheter när de blir klar med skolan!
    Hört begreppet "betygsinflation" någon gång?

    Att "lära sig tillräckligt mycket" och "ha alla möjligheter" är inte en parameter/variabel för en bra skola. Det är ett mål i och en effekt av en bra skola.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Ewald01
    lilly skrev 2015-10-25 18:13:51 följande:

    En bra skola för mig är som ovanstående sagt, en skola som inte har allt för många elever. På min gymnasieskola var vi mitt första år ca 120 elever. Skolan var nyöppnad och vi hade bara en årskurs över oss. Lärarna var trevliga och det blev lite "kompis-aktigt" ibland. Man kunde liksom berätta om sin semesterresa för läraren och vi hade ofta diskussioner i klassen som inte alltid höll sig till ämnet med vissa lärare. Men man visste ändå att de va lärare liksom, de fanns ingen man direkt ogillade. Det tyckte jag om, nu när man går på universitetet och har föreläsningar ihop med 100 andra så är det ju inte lika personligt. Man tilltalas inte med namn utan "du där på andra raden". Sen ska det klart även vara kunniga lärare, som tar sitt jobb på allvar och kanske hjälper en med andra saker än just undervisning. Som ser om ungdomarna mår dåligt istället för att bara vända ryggen åt dem eftersom man inte har undervisning med dem just nu. Sen är det viktigt med att alla lärare kanske snackar ihop sig ibland, att man har ett schema där lärarna kan skriva in när man utdelar en större examination så att en annan lärare kanske inte sätter sin sak samma vecka. Det är ju viktigt med återhämtning så eleverna presterar bättre. Istället för att sätta 3 prov samma vecka sen bara glida runt i en månad så är det bättre att sprida ut det så man kan lägga ner mer tid på en sak än att göra det slarvigt för att hinna bli klar med allt.


    Ja, skolan kan man inte jämföra med universitetet. På ett universitet är det mindre personligt - i början i alla fall. Sen finns det ju också vissa kuser där det bara finns t.ex. 10 eller 15 stk. studenter som läser kursen.

    Där jag gick i skolan var det i alla fall så att det fanns möjligheter att aktiv delta på lektionerna och samla pluspoäng som sen förbättrade betyget ganska mycket.

    Elever som inte gjorde sina hemuppgifter eller inte har förberett sig inför lektionerna fick däremot minuspoäng som kunde försämra betyget i ämnet.

    Jag tyckte om detta system eftersom man jämt kunde skaffa sig bra förutsättningar för bra betyg. Inte enbart test var avgörande.

    Men visst är det så att man även hade större examinationer ganska regelbunden, men om man alltid har förberett sig inför lektionerna var det ju enkelt att få ett bra betyg vid examinationen.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-10-25 18:29:34 följande:
    Hört begreppet "betygsinflation" någon gång?

    Att "lära sig tillräckligt mycket" och "ha alla möjligheter" är inte en parameter/variabel för en bra skola. Det är ett mål i och en effekt av en bra skola.
    Betygsinflation .... hmm .. nej, detta begrepp har jag aldrig hört. Hittills i alla fall.

    Visst är bra betyg en fffekt av en bra skola. Men jag tycker att det är ändå en viktig poäng.


  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-10-25 18:41:39 följande:
    Betygsinflation .... hmm .. nej, detta begrepp har jag aldrig hört. Hittills i alla fall.

    Visst är bra betyg en fffekt av en bra skola. Men jag tycker att det är ändå en viktig poäng.
    Då tycker jag du ska googla lite på den =)
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Fjäril kär

    på en av mina barns skola har det varit ruffigt och bökigt ganska länge. Inte pga eleverna utan på grund av att rektorer har bytts ut väldigt ofta och därmed har skolan styrts på många olika sätt och det har mottagits på flera olika sätt och hanterats på flera olika sätt - alltifrån god hantering till katastrofal hantering. 

    detta har givetvis spridit sig ut i klasserna till eleverna.  Skolgången har varit orolig och turbulent för att det saknats klara besked på många saker och en del saker har fått läggas på is och ställas in tills vidare och ingen har fått ett adekvat ja eller nej på sina frågor. Saker har misskötts, missförståtts och skapat dålig stämning och många lärare har inte klarat pressen utan brytit ihop och sjukskrivit sig eller sagt upp sig. 

    detta är i grunden en bra skola med elever som trivs och undervisningen är god. Men dåligt styre har gjort hela skolan turbulent. 
    Elever har mått dåligt och lärarna har mått dåligt och det har uppstått dåligt rykte. 

    Nu har dom fått en rektor som stannar på sin post men det kommer ta tid att återuppbygga förtroendet för skolan som arbetsplats och en trygg miljö för barnen. 

    inget av barnen har varit "problemet" utan barnen har fått ta emot skiten för att dom går på den där skolan som alltid skrivs om i tidningarna och som saknar kompetent personal osv osv... 

  • Ewald01

    Ja, byggnaden i ig är också en indikator på en bra skola.

    Ofta är CO2-haltena i kassrummen för höga vilket betyder att luftkaliteten är mycket dålig. CO2 halten är en indikator på luftkvaliteten och ska helst inte ligga över 1000 ppm.

    Jag har själv jobbat med skolebyggnader och gjort utedingar. I vissa klassrum har man till och med uppmätt CO2-halter upp till 5000 pm. Eleverna blir då trötta och har svårt att koncentrera sig.

    När det gäller byggnaden tycker jag också at man inte ska ha kalla golv i skolor och att även städningen ska fungera.
    I Sverige ska yttemperaturen på golv i skolor (byggnader som är avsedda för barn) minst vara 20°C!

  • Sommarlöv

    En bra likabehandlingsplan vs en dålig. I otrygg miljö är det väldigt svårt att lära sig något.

  • Aniiee
    Sommarlöv skrev 2015-10-25 20:39:58 följande:

    En bra likabehandlingsplan vs en dålig. I otrygg miljö är det väldigt svårt att lära sig något.


    För att inte tala om skolor som HAR en bra likabehandlingsplan, men som inte använder sig av den......
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?