Inlägg från: lilly |Visa alla inlägg
  • lilly

Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?

En bra skola för mig är som ovanstående sagt, en skola som inte har allt för många elever. På min gymnasieskola var vi mitt första år ca 120 elever. Skolan var nyöppnad och vi hade bara en årskurs över oss. Lärarna var trevliga och det blev lite "kompis-aktigt" ibland. Man kunde liksom berätta om sin semesterresa för läraren och vi hade ofta diskussioner i klassen som inte alltid höll sig till ämnet med vissa lärare. Men man visste ändå att de va lärare liksom, de fanns ingen man direkt ogillade. Det tyckte jag om, nu när man går på universitetet och har föreläsningar ihop med 100 andra så är det ju inte lika personligt. Man tilltalas inte med namn utan "du där på andra raden". Sen ska det klart även vara kunniga lärare, som tar sitt jobb på allvar och kanske hjälper en med andra saker än just undervisning. Som ser om ungdomarna mår dåligt istället för att bara vända ryggen åt dem eftersom man inte har undervisning med dem just nu. Sen är det viktigt med att alla lärare kanske snackar ihop sig ibland, att man har ett schema där lärarna kan skriva in när man utdelar en större examination så att en annan lärare kanske inte sätter sin sak samma vecka. Det är ju viktigt med återhämtning så eleverna presterar bättre. Istället för att sätta 3 prov samma vecka sen bara glida runt i en månad så är det bättre att sprida ut det så man kan lägga ner mer tid på en sak än att göra det slarvigt för att hinna bli klar med allt.

Svar på tråden Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?