Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?

Det är SÅÅÅÅÅ många variabler som är med och "skapar" en bra och en dålig skola, så det är nästan omöjligt att säga rakt av. Elevantalet är en variabel, lokalerna är en, lärarna är en, området skolan ligger i är en, samhällets syn på barn är en, synen på lärare, synen på vad skolan är, synen på vad skolan ska vara, skolans medel..... och en massa annat. 

En skola kan ligga på helt "fel" plats, och ändå vara en toppenskola, för att den har engagerad och tillräcklig personal (både lärare och kringpersonal), en skola kan ha "rätt" antal elever/lärare och ändå vara katastrofal för att lokalerna är åt helsike. Och så vidare, och så vidare, i all oändlighet.

Min skola var en toppenskola. Min skola var även HELT annorlunda mot en svensk skola eftersom jag gick i skolan i ett annat land. Det gick 3000 elever där, vilket låter supermycket i en svensks öron, men det märktes ju inte, eftersom de hade en helt annan syn på vad skolan var än vad svenskar (verkar) ha.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-10-25 18:20:59 följande:
    En viktig parameter är väl betygen skulle jag säga. Sen ska de lära sig tillräckligt mycket och ha alla möjligheter när de blir klar med skolan!
    Hört begreppet "betygsinflation" någon gång?

Att "lära sig tillräckligt mycket" och "ha alla möjligheter" är inte en parameter/variabel för en bra skola. Det är ett mål i och en effekt av en bra skola.
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2015-10-25 18:41:39 följande:
    Betygsinflation .... hmm .. nej, detta begrepp har jag aldrig hört. Hittills i alla fall.

Visst är bra betyg en fffekt av en bra skola. Men jag tycker att det är ändå en viktig poäng.
    Då tycker jag du ska googla lite på den =)
  • Aniiee
    Sommarlöv skrev 2015-10-25 20:39:58 följande:

En bra likabehandlingsplan vs en dålig. I otrygg miljö är det väldigt svårt att lära sig något.

För att inte tala om skolor som HAR en bra likabehandlingsplan, men som inte använder sig av den......
Svar på tråden Vad skiljer en bra skola från en dålig skola?