• Mariana79

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Iskristall skrev 2016-01-18 18:00:00 följande:

Det är nog mycket individuellt. Beror ju på hur just du svarar på medicinen hur fort äggblåsorna växer. Men det sägs ju att äggblåsorsor växer ca 2mm/dygn. Så efter ett VUL kan de ju räkna ut ungefär när de tror att ÄP blir. Jag fick ÄP på cykeldag 12 förra ivfen med kort program.

Inte bra alls detta :( min man kommer med största sannolikhet vara tvungen att åka..... jag ska in till läkaren på onsdag för att gå igenom hur sprutorna ska tas. Får prata med dem då. Känns bara så jävla ledsamt pm vi måste vänta en cykel till.... små bekymmer mot vad som står på spel, men ledsamt endå... :'(

Tack för era svar!
  • Mariana79
    celavie1 skrev 2016-01-18 19:58:22 följande:

Dubbelkolla med din läkare först så du får en bra bild över när det kan bli. Jag vet ju inte om hur din mans arbetssituation ser ut men finns det ingen möjlighet att han kan hoppa över denna tjänsteresa? Hur tycker han det känns och resa? Har han provat att prata med sitt jobb om det? För min del så skulle jag åka på en kurs denna vecka utomlands men valde att skjuta upp den eftersom det var så oklart när jag skulle på kontroller och hur jag skulle må av behandlingen. Jag kände att jag inte orkade fokusera på kursen samtidigt som detta. Min chef var väldigt förstående och stöttar mig verkligen i detta. För mig var detta rätt val känner jag nu.

Tack, jag ska göra det. Kan inte hålla på och oroa mig i förskott. Tyvärr är det så att det bara är min man som har kunskaper om denna sak på hans firma. En sak som ska kontrolleras innan den skickas till kund och den är inte klar förren den veckan som han ska dit så det går inte att göra resan före eller efter heller. Fast inget är ju viktigare än detta så någon sorts kompromiss borde ju kunna göras. Vi får spåna vidare på det helt enkelt, det bara måste lösas. Hans chef är jättebra så han gör nog allt i sin makt för att hjälpa oss. Hoppas det.. tack för er tid! Jag får tänka positiva tankar nu - det SKA lösas!

Kram på er!
  • Mariana79
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-22 19:04:34 följande:

Ja, det känns som en evighet också. Men det får väl lov att vara det. Om en dryg vecka blir man ju antingen överlycklig eller totalt förstörd. Så det är liksom inte mycket att göra åt innan dess. Om jag inte typ får mens innan och får en föraning så att säga... Men det hoppas vi ju inte på. Förstås. Men om det ändå ska vara negativt så kanske det är lika bra. Vi får se hur det går. Släpp inte tummarna

Härligt att du fått tid för äggplock! Önskar dig lycka till och ska tänka på dig då Men har nog inga direkta tips. Du ska ju fasta och så, men det är ju sånt du redan fått veta av kliniken? Annars är det ju bara att ta det som det kommer. Hoppas det är fina ägg i alla dina blåsor! <3

Hur mår du rent fysiskt.. känns det annorlunda redan eller känns allt som vanligt? Du kanske inte vill känna efter för mycket utan typ håller andan? Vilket är helt förståeligt <3 fortsätter hålla tummar och tår för dig <3
  • Mariana79
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-22 20:01:10 följande:

Jag har en hel del symptom/biverkningar. Men grejen är att man tar progesteron (Crinone) som ger typ gravidsympton. Så har ömma bröst, molande värk i magen, trött som fan. Men det kan lika gärna enbart bero på läkemedlet, som på en eventuell graviditet. Men hoppas förstås på det sista Men ingen idé att analysera symptom egentligen, eftersom de som sagt kommer av läkemedlet man tar efter insättningen...

Ok, jag förstår :) skönt dock att slippa analysera symptomen. Och givetvis hoppas vi och tror att det inte har med crinonen att göra :) ta hand om dig!
  • Mariana79
    celavie1 skrev 2016-01-22 23:07:01 följande:

Vad kul och läsa om alla stimulerade äggstockar och ruvning  Ja vi är sannerligen kämpar! Själv var jag iväg idag och gjorde ultraljud.Var så nervös innan så jag nästan mådde illa. Var rädd att jag kanske fått tillbaka cystan jag hade förra månaden. Men han såg ingen cysta men väl 4 folliklar (2 st 16 mm, 1 st 14 mm och den sista tror jag var 12 mm). Mager utdelning om man jämför med vad jag läst att vissa får men.........jag är nöjd ändå. Så nästa onsdag bär det av till Akademiska i Uppsala och försöka plocka ut de små juvelerna. Jag ska alltså vänta 5 dgr till. Är inte det lite långt? Finns det någon risk att äggen blir övermogna eller skadade av hormondoserna?

En intressant grej sköterskan sa var att de som ska lämna spermaprov bör avhålla sig från utlösning minst 2 dgr innan men det bör helst inte varit längre sedan än 5 dgr. Tydligen kan de små gynnarna bli slöa och lata om de får vänta för länge. Något att tänka på om man vill optimera.

Vad skönt med fredag hör ni! Jag har suttit framför tvn och ätit gott och bara myst.

Det tar på krafterna det här men det är samtidigt väldigt intressant. Hoppas ni alla har det riktigt bra!

• Mariana79
    celavie1 skrev 2016-01-22 23:07:01 följande:

Vad kul och läsa om alla stimulerade äggstockar och ruvning  Ja vi är sannerligen kämpar! Själv var jag iväg idag och gjorde ultraljud.Var så nervös innan så jag nästan mådde illa. Var rädd att jag kanske fått tillbaka cystan jag hade förra månaden. Men han såg ingen cysta men väl 4 folliklar (2 st 16 mm, 1 st 14 mm och den sista tror jag var 12 mm). Mager utdelning om man jämför med vad jag läst att vissa får men.........jag är nöjd ändå. Så nästa onsdag bär det av till Akademiska i Uppsala och försöka plocka ut de små juvelerna. Jag ska alltså vänta 5 dgr till. Är inte det lite långt? Finns det någon risk att äggen blir övermogna eller skadade av hormondoserna?

En intressant grej sköterskan sa var att de som ska lämna spermaprov bör avhålla sig från utlösning minst 2 dgr innan men det bör helst inte varit längre sedan än 5 dgr. Tydligen kan de små gynnarna bli slöa och lata om de får vänta för länge. Något att tänka på om man vill optimera.

Vad skönt med fredag hör ni! Jag har suttit framför tvn och ätit gott och bara myst.

Det tar på krafterna det här men det är samtidigt väldigt intressant. Hoppas ni alla har det riktigt bra!

Så skönt att det inte fanns ngn mer cysta, förstår din nervositet... jösses vilken pärs! Nu får du ta sats till onsdag jag tror inte äggen kommer bli övermogna, läkarna skulle sagt nått om det då eller inte låta det gå 5 dagar, släpp den tanken du :) Lycka till nu!
  • Mariana79
    stajlish skrev 2016-01-23 19:36:18 följande:

Nu ruvar jag! Vår blastocyst flyttade in idag! :)

Åh hoppas den boar in sig ordentligt :) Lycka till!
  • Mariana79
    loppi skrev 2016-01-25 01:27:58 följande:

Kvällens drama

Skulle ta Ovitrelle 21.45, och pennjävel funkade inte! Vi kutade ner till akuten här för att se om vi kunde få hjälp. Kl. 23.40 fick jag se en sjuksköterska. De hade inga Ovitrelle men hon kom på att man kunde ju dra ut innehållet i en annan spruta och ta. Så nu hoppas vi att det var ok och tiden inte var så himla tidskritisk. Får ringa ivf-kliniken och se imorgon... 

Jösses vilken panik! Tur ni hade dem att tillgå. Hoppas att det inte var ngn fara på tiden <3
  • Mariana79
    BK1986 skrev 2016-01-24 22:51:23 följande:

Nästa ultraljud imorgonbitti för mig. Nummer tre i ordningen. Nu hoppas jag att de växt sig stora och fina mina ägg. :)

Hur har ni andra det med biverkningar? Jag kände ingenting fram tills i lördags när jag hade ont i magen (inte tjejmagen) hela dagen. Sedan dess har jag varit öm och emellanåt illamående. Mått lite "tjyvtjockt" som vi säger här uppe i norr. Har dessutom fått ont i bröstvårtorna som jag brukar få vid ägglossning. Någon fler med erfarenheter av detta?

Jag satt och läste alla bipeckssedlar igår... kändes sådär. Jag är ju en person som ofta tror det värsta med så det var ju ingen höjdare att läsa om. Men när jag följer er och läser era biverkningar så känner jag mig lite lugnare. Inte för att det är så kul med de biverkningarna heller så klart :) Lycka till nu BK1986 hoppas du får fina resultat <3
  • Mariana79
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-25 08:54:46 följande:

Biverkningarna är det enkla i den här processen. Vi är nog alla överens om att det psykiska är det jobbigaste. Det fysiska klarar man utan problem. Tro mig. Det är som sagt det lilla.

Det kommer gå bra för dig, oroa dig inte <3

Tack snälla rara du, du anar inte vad dina ord gör för mig <3 Tack! Ska ge mig ut och gå nu och städa lite tankar. Jag hoppas innerligt att du ff mår bra och att allt framskrider som det ska <3
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016