• quetzala

Se hit om du blödde under din grav.

Jag är snart i v 14.

Hade en liiiten blödning v 5. En stor blödning v 11 och en lika stor i v 12.

De två sista åkte jag till gynakuten och fick se att fostret levde och växte som det skulle.

Hade även ett UL i v 13 där fostret fortf växte. Man ser dock en blodansamling i livmodern.

På gynakuten sa läkaren att jag har lika stor risk för missfall som en som inte blöder. Och de är rätt 'ointresserade' av mitt fall. Antagligen eftersom det är så tidigt i graviditeten och man ändå inte kan stoppa ett missfall.

Iaf. Efter första stora blödningen hade jag bruna flytningar i kanske 2-3 dagar. Sen vanliga flytningar.

Efter andra stora blödningen har jag haft rosa flytningar (slemmiga) och ibland mörkbruna flytningar som liksom luktar som avslag/slutet på mens (alltså ej mumma) i nu över en vecka utan att det ens verkar klinga av. Visst, jag hade en blodansamling och jag antar att den sipprar ut. Men det är så påfrestande psykiskt.

Jag vill gärna höra era erfarenheter, framför allt kring bruna flytningar och gammalt blod. Nån som jaft det länge i graviditeten?

6 veckor till RUL känns långt. Men jag sitter inte 10 timmar på akuten för ett UL igen. Min barnmorska kan inte erbjuda mig det. Och privat kostar det 700 spänn. Suck

• Svar på tråden Se hit om du blödde under din grav.
  • gruvan

Jag fick mf i juni och då var jag i v 7. Det började med att jag fick bruna flytningar redan ett par dagar efter jag plussade. Vissa dagar var det mer och ibland även lite färskt blod, typ som en 5-krona. Ringde både bm och gynakuten som inte tyckte det var värt att kolla upp eftersom det var så tidigt. Precis som du skrev, är det mf går det ändå inte att göra nåt åt det. Psykiskt är man ju ett vrak dock! Efter 3,5 veckor med bruna flytningar började jag blöda mer och det liknade en vanlig mens. Då fick jag komma till gynakuten som gjorde vul och konstaterade att det var mf och att fostret antagligen slutat växa ett par veckor tidigare.

Nu är jag gravid igen. Samma dag som jag gick in i v 7 började jag få bruna flytningar igen. Jag blev såklart jätteorolig och ringde min bm som bokade tid hos en spec. gyn. Fick komma in samma dag och göra vul och allt såg bra ut. Hon kunde varken se någon blödning eller vart blodet kunde ha kommit ifrån. Vi fick se en hinnsäck med gulesäck och när hon mätte den stämde det överrens med vecka och dag vi räknat ut att jag var i. Det här var förra torsdagen och de bruna flytningarna har fortsatt fram till igår. De har dock varit mycket ljusare än då jag fick mf.

I morse kom det färskt blod, inte så mycket men iaf så det gick igenom trosorna. Jag fick komma till gynakuten och göra ett vul. Då fick jag se det lilla livet på 11 mm och ett hjärta som slog. Läkaren kunde inte heller se någon pågående blödning. Hon trodde att blödningen berodde på att moderkakan höll på att bildas över öppningen mot själva slidan (eller hur man ska förklara det). Eftersom den delen av livmoderna är lite mer rörlig och moderkakan har många blodkärl är det vanligt att få små blödningar då. Förhoppningsvis flyttar moderkakan på sig i takt med att livmodern växer och då kommer det antagligen inte börja blöda lika lätt. Nu har jag lite mörkbruna flytningar men det är ju resterna från blödningen i morse. Jag kommer få ett vul om två veckor igen när jag är i v 10 och hoppas att jag inte får någon mer blödning innan dess och att allt ser bra ut då också.

Vet du var moderkakan är placerad? Det kanske är samma för dig. Jag håller tummarna för att det går bra för oss båda. Lycka till!

• quetzala

Nej. Jag vet inte det. De har inte sagt något om moderkakan...

Gah! Blir galen på mina mörkbruna flytningar. Men om man får missfall i vecka 13-14 måste man väl känna när fosterresterna kommer ut? Den lille är ju 5-6 cm lång! Plus säckar osv osv? Eller? Och det bör väl innefatta någon form av smärta också?

• Misscaswell

Jag blödde vid flera tillfällen mellan v 8-13 typ och hade bruna flytningar emellan. Ingen kunde berätta varför jag blödde, och ingen verkade särskilt bekymrad eftersom fostret mådde bra (han ligger just nu i min famn och ammar). Jag tyckte att det var jättejobbigt och tittade oroligt på toapapperet vid varenda toabesök hela graviditeten, men uppenbarligenvar det ingen fara. Hade också en blodansamling i livmodern som kom ut i form av bruna flytningar. Bra att komma ihåg är att blod som kommer den vägen tenderar att se mer ut än det är.

• Greifing

Råkade ut för samma igår. V 12 är jag i. Började tokblöda. Åkte in och fick se mini som lever. Där såg hon också en blodansamling. Kunde blöda upp till 2 v. Vart den kommer ifrån kunde hon inte svara på. En kall människa fick jag träffa..

Jag väntar på samtal från spmödravården. Dom får kolla moderkakan. Ovissheten gör en galen. Hur går det för dig ts?

• amalie79
    Greifing skrev 2015-11-10 22:22:43 följande:

Råkade ut för samma igår. V 12 är jag i. Började tokblöda. Åkte in och fick se mini som lever. Där såg hon också en blodansamling. Kunde blöda upp till 2 v. Vart den kommer ifrån kunde hon inte svara på. En kall människa fick jag träffa..

Jag väntar på samtal från spmödravården. Dom får kolla moderkakan. Ovissheten gör en galen. Hur går det för dig ts?

Jag blödde i två dagar i v17 sen gick det över till brunt. Gyn sa att det kunde fortsätta precis som du säger för blodansamlingen fanns kvar. Hade det fram till v 22 sedan försvann det, nu v 31 och har inte kommit tillbaks.

Levde som vanligt hela tiden, fick inga restriktioner. Läkaren sa att den enda hon behövt sjukskriva var en kvinna som jobbade med att hänga utanpå fartyg i sele och reparera.

Det kan alltså gå bra!
  • amalie79

Hon sa dessutom att hon haft en kvinna som blött så hon behövt blodtransfusion under grsviditeten, men ändå fött ett friskt barn. Det låter ju fruktansvärt, men ändå kanske kan ge lite hopp!

• Greifing

Jag har fått tillsägelse om att inte ha sex eller bada. Tack för solskenshistorien! Det behövs när man är nästan helt utan hopp.. Det enda som är bra att mini lever därinne än så länge.

Blöder fortfarande :(

• quetzala

Hej igen. Är nu i v 16+2 och de senaste dagarna har flytningarna börjat gå åt det gula hållet igen. Det har alltså hållt på i 4-5 veckor. Har mått skit över det. Är väldigt nervös över RUL om två veckor också. Då får jag ju besked om den lille mår bra..

• Emmmmm

Första grav började jag blöda pyttelite rosa i v 13, vilket var ett missfall. (Sen tilltog det såklart).

Andra grav fick jag en större blödn i v 10 och tänkte att ja nu var det kört igen (nästan så att jag bara hade förväntat mig det). När vi gjorde UL sa läk att fostret var litet och de kunde inte se hjärtslag. Hon rådfrågade en kollega som sa: vi dubbelkollar med en annan apparat. Och då tickade hjärtat. Fick pergotime, och ta det lugnt i en vecka, nytt UL som såg bra ut.

Och har ett friskt barn så blödningar kan stå för lite olika saker.

• Zoey83

Fint! med alla solskenshistorier.

Jag har 4 missfall i bagaget.

Nu hade jag en blödning i v.14 (förra veckan), blödningen var liten! men vart helt paranoid. Åkte in på ul nästa dag och allt var, tack och lov, okej.

Jag har blött när jag väntat alla mina barn och det har ändå gått bra!

Men sen har jag blött vid missfall också och två gånger inte haft en aning om att fostret varit dött, burit det i flera veckor utan symptom.

Det gör ont! om man är i ca v.13-14 och får missfall och man kan se att det är ett litet barn tydligt!

Jag fick missfall i v.18 senast men då hade fostret dött i v.13-14. Kvällen före fick jag regelbundna sammandragningar (som en vanlig förlossning) smärtsamma.

Jag hoppas verkligen att det går bra denna gång. Är nu i v.15+1.

Ber varje kväll!

Kram till er alla där ute.

• Greifing

Jag har kommit till v 14. Inga blödningar nu senaste dagarna. Peppar peppar. Har inte haft färsk blödning på över 1 v. Däremot brunt kan komma men inga större mängder.

Mini lever än. Lyssnar varje dag med angelsound. Ska på ultraljud på måndag. Hoppas på bra svar då. Inge mer tråkigheter behövs!

Håller tummarna för er andra.. Det bara måste gå bra!

• Zoey83

[quote=76025330][quote-nick]Greifing skrev 2015-11-20 10:17:06 följande:[/quote-nick]Jag har kommit till v 14. Inga blödningar nu senaste dagarna. Peppar peppar. Har inte haft färsk blödning på över 1 v. Däremot brunt kan komma men inga större mängder.

Mini lever än. Lyssnar varje dag med angelsound. Ska på ultraljud på måndag. Hoppas på bra svar då. Inge mer tråkigheter behövs!

[/

Åh, jag hade tänkt köpa en sån faktiskt!

Den bm som jag har nu lyssnar inte alls förrän i v.20 (!)

Barnmorskan som jag hade när jag väntade dottern&sonen hon lyssnade redan i v.13 på mig då jag bad henne och var lite orolig.

Men denna bm säger prompt nej.

Vart köpte du din ifrån??

• Greifing

Jag köpte min av en kompis men du kan säkert hitta på tradera för en bra peng annars kan du googla "Angelsound" så kommer det upp!

Lätt det bästa jag har just nu i mitt hushåll. Lugnar mig när det behövs.

Zoey83 skrev 2015-11-20 22:57:25 följande:

[quote=76025330][quote-nick]Greifing skrev 2015-11-20 10:17:06 följande:[/quote-nick]Jag har kommit till v 14. Inga blödningar nu senaste dagarna. Peppar peppar. Har inte haft färsk blödning på över 1 v. Däremot brunt kan komma men inga större mängder.

[/

Åh, jag hade tänkt köpa en sån faktiskt!

Den bm som jag har nu lyssnar inte alls förrän i v.20 (!)

Barnmorskan som jag hade när jag väntade dottern&sonen hon lyssnade redan i v.13 på mig då jag bad henne och var lite orolig.

Men denna bm säger prompt nej.

Vart köpte du din ifrån??

Svar på tråden Se hit om du blödde under din grav.