THAILAND MED BEBIS
Hejsan!
Jag och min familj hade tänkt att åka till Phuket i December i 2 veckor. Våran dotter kommer då vara 5 månader. Har ni några tips gällande att resa med barn? Egna erfarenheter? Alla tips och råd uppskattas. :)
Hejsan!
Jag och min familj hade tänkt att åka till Phuket i December i 2 veckor. Våran dotter kommer då vara 5 månader. Har ni några tips gällande att resa med barn? Egna erfarenheter? Alla tips och råd uppskattas. :)
Ammar du?
Ja, jag helammar. :)
Om du ammar är det lugnt annars så finns det ingen barn mat att få tag i Thailand
Blöjor samma sak ta ned hemifrån
Annars är thailändare fantastiska med barn
När vi åt lunch eller middag så tog dom hand om våran son undertiden
Om du ammar är det lugnt annars så finns det ingen barn mat att få tag i Thailand
Bvc rek att inte resa med barn som ej är fullvaccinerade utan för europa. Alltså inte innan 18 månader. Tips prata med bvc om vaccinationer innan. V
barn under 1 år kan ej vaccineras emot hepatit och kan därför inte äta något i från thailand. Vi var tvunga att ta med allt till vår 10 månaders när vi åkte i 3 veckor. Mycket barnmat blev det.
Första gången jag reste med barn till Thailand var min dotter 10 månader och sonen 2,5 år Allt gick bra som tur var, Men med tanke på alla risker så skulle jag aldrig mer göra om det med ett barn under 2 år.
barn under 1 år kan ej vaccineras emot hepatit och kan därför inte äta något i från thailand. Vi var tvunga att ta med allt till vår 10 månaders när vi åkte i 3 veckor. Mycket barnmat blev det.
Hej!
Tack för alla svar. :) angående blöjor och burkmat har jag läst på andra ställen att det finns. Vi ska till Phuket. För när vi åker i december kommer om vara 5 månader. Jag kommer fortfarande amma då men hon kommer säkert vilja ha burkmat eller bebisgröt tex som komplement.
Och gällande vaccin så får man vid 3 månader bla mot hepatit B. Och hon kommer hinna få 1 till innan vi åker! Hepatit A däremot går inte att få innan man är 1 år eller om det var innan 2 år. Osäker där!
Vad gäller värmen, hur har era bebisar klarat sig? Vad använde ni för kläder? Hur var flygresan?
Jag har köpt en paraplysulky också som vi ska ta med. :)
Tack!
Inforationen jag har fått är denna angående vaccin och hepatit C är det i Thailand även viktigt med mässling vaccin. Menar inget illa! Och det är ju ditt barn ditt ansvar. Även viktigt med mässsling vaccin om man åker till tillexempel Italien. Jag har rest mycket och har 3 barn. Bara en varning och ett tips. Kolla vaccination med vacciations byrån.
Solskydds dräkt och blöja, även väldigt mycket myggor viktigt att skydda mycket på kvällarna.
Flygresan var det smidigaste även fast barnen sov sammanlagt 2 av 12 timmar ;)
Hur tänker ni på transporterna mellan flyg och hotel? Det finns ju inga barnstolar i taxibilarna direkt. Kolla med hotellet först om detta kan lösas.
Trafiken är ju inte den säkraste i Thailand.
Kolla upp vaccinationskraven också.
Jag är ny här på familjeliv, så vet ej hur jag svarar inviduellt!
Men jag tackar er ALLA för era råd. :) jag har pratat med både BVC och vaccinationsportalen. Och som ni säger så finns inte vissa vaccin tillgängliga för så små barn. Så det finns alltid en risk!
Gällande myggor, ska jag köpa myggnät till paraplyvagnen? Och kan spädbarn använda myggsprej?
Angående transporten så kollar jag efter flygtransfer. Men jätte bra att du sa om bilstolar! Det ska jag kolla upp.
Vart kan man hitta bra UV kläder för spädbarn?
Och vad borde jag ha med i vårat reseapotek?
Och flyget.. igen hehe. Får man amma på alla flyg dvs vid start och landning ELLER måste man höra av sig först?
Tack ALLA som svarar och ger råd och berättar om egna erfarenheter. :)
Myggmedel rekommenderas inte till barn under 3 år i Sverige.
Bilstol kolla här kids-on-board.se/
UV-kläder Googla
Reseapotek Alvedon
Amma så mycket du vill på flyget, det är bra att amma under start och landning om man kan det motverkar trycket i öronen.
Lite nässpray ca 1 timma före start motverkar också trycket i öronen.
Okej! Wow tack alla för så bra svar. :) nu känner kag mig MER förberedd!
När det gäller transporter kan det vara så att även om man tar med sig egen bilbarnstol, så är det inte säkert att det ens finns bilbälten i transferbussen eller taxin... Så det är en stor fördel att boka transfer med kids-on-board eller liknande.
Hej Jessica lauren!