• Alexi

Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows

Min dotter plöjer dessa på löpande band just nu och jag letar konstant fler, på bibliotek och second hand.

Hur många har era barn läst innan de lessnat på dessa? Vad har de gått vidare till för böcker sen? Hur har ni köpt och sålt era? Det är ju svårt att få tag på dem, på Tradera går de jättedyrt och på biblioteket är det kö.

• Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows
  • MadHatter

Min dotter är 14 nu så det var länge sen hon slutade med älböclerna, men försöker komma ihåg vad hon läste samtidigt.

Eva Ibbotson, Molly Moon, Kalle och Chokladfabriken, hon läste böckerna om Flisan också och "Sam och Sigge" (hästböcker).

Något senare läste hon "vargbröder", "spejarens lärling" och Harry Potter.

Jag läste högläsning med Det blåser på månen (den är verkligen jättebra), och "lilla huset på prärien" som jag hade sen jag var liten.

Det var vad jag kommer på nu, ska fråga henne när hon vaknar om hon kommer på något mer.

• Alexi
    MadHatter skrev 2015-10-18 08:44:51 följande:
    Min dotter är 14 nu så det var länge sen hon slutade med älböclerna, men försöker komma ihåg vad hon läste samtidigt.
    Eva Ibbotson, Molly Moon, Kalle och Chokladfabriken, hon läste böckerna om Flisan också och "Sam och Sigge" (hästböcker).

Något senare läste hon "vargbröder", "spejarens lärling" och Harry Potter.

Jag läste högläsning med Det blåser på månen (den är verkligen jättebra), och "lilla huset på prärien" som jag hade sen jag var liten.

Det var vad jag kommer på nu, ska fråga henne när hon vaknar om hon kommer på något mer.
    Kalle och Chokladfabriken höglästes nyligen. Lilla huset på Prärien testade jag för ett par månader sedan men den gick inte alls, hon var för liten och hängde inte alls med. Hästböckerna om Sigge har hon läst en drös också och gillar. 

Det blåser på månen, intressant, den vet jag ju att den är känd men kommer knappt ihåg storyn. Ska göra en lista med alla tips här och ha med till biblioteket.
  • Alexi

När jag nu googlar på många av tipsen i tråden så verkar de ganska avancerade, står för barn 9-12 år. Har era barn läst dem/fått dem lästa för sig redan som typ sjuåringar?

• Simben

Jag har ingen koll på dessa älvböcker men min tjej som oxå är sju år läser just nu böckerna om Dunne. Finns fyra böcker. Det är kapitelböcker men lättläst sådan. Lättare än Lassemaja. Första boken heter mitt lyckliga liv tror jag. Sen nästa mitt hjärta hoppar och skrattar. Dessa två har hon läst. Sen finns det livet enligt Dunne och sist jag var som lyckligast som vi har lånat och hon ska börja läsa nu. Dessa är jättebra. Sen alla märtaböckerna läser hon oxå och älskar då hon rider och är en hästtjej .

• MadHatter
    Alexi skrev 2015-10-18 09:12:17 följande:

När jag nu googlar på många av tipsen i tråden så verkar de ganska avancerade, står för barn 9-12 år. Har era barn läst dem/fått dem lästa för sig redan som typ sjuåringar?

Jag har dubbelkollat med min dotter och hon minns samma böcker som jag nämnt samt Lasse Maja. Som hon hon minns läste hon samtliga dessa böcker i ettan och tvåan alltså 7-8 år. (Och så hade jag också för mig).

Spejarens lärling har hon läst på nytt fast på engelska för nåt år sen. Så en del böcker kan ju fungera för flera åldrar - man tar väl till sig dem på olika sätt.
  • Tramptass
    Alexi skrev 2015-10-17 17:56:43 följande:
    Kul med tips! Hur gammal är din dotter? Jag tycker det är svårt att hitta lämpliga böcker för henne, både att läsa själv (som då inte ska vara alltför svåra språkligt) och som vi läser för henne och som är lite mer utmanande men inte för läskiga eller svåra. Hon är snart sju år.
    Hon är 9,5 år. Men jag tycker nog att trädkojan böckerna funkar från sju år. Inte för läskiga men samtidigt spännande.
  • Alexi
    Simben skrev 2015-10-18 09:22:56 följande:
    Jag har ingen koll på dessa älvböcker men min tjej som oxå är sju år läser just nu böckerna om Dunne. Finns fyra böcker. Det är kapitelböcker men lättläst sådan. Lättare än Lassemaja. Första boken heter mitt lyckliga liv tror jag. Sen nästa mitt hjärta hoppar och skrattar. Dessa två har hon läst. Sen finns det livet enligt Dunne och sist jag var som lyckligast som vi har lånat och hon ska börja läsa nu. Dessa är jättebra. Sen alla märtaböckerna läser hon oxå och älskar då hon rider och är en hästtjej smile5.gif .
  • Alexi
    Tramptass skrev 2015-10-18 09:52:14 följande:
    Hon är 9,5 år. Men jag tycker nog att trädkojan böckerna funkar från sju år. Inte för läskiga men samtidigt spännande.
    De står inom kategorin 6-9 år så det tror jag också. Det var lite andra böcker här i tråden som stod för 9-12 år.
  • Tramptass

Mer tips:

Böckerna om Mimmi (Monstret i skåpet, En ettas dagbok osv.) - Viveka Sundvall
    Böckerna om Nelly Rapp - Martin Widmark

Harry Potter skulle jag nog vänta lite med för att de ska kunna förstås och uppskattas.. Har själv planerat att börja läsa dem nu för dottern när vi avslutat serien vi håller på med. (9,5 år)

Barnbokskatalogen fanns nu att hämta här på biblioteket. Där kan du få fler tips och idéer.

• Alexi
    Tramptass skrev 2015-10-18 10:07:18 följande:
    Mer tips:

Böckerna om Mimmi (Monstret i skåpet, En ettas dagbok osv.) - Viveka Sundvall
    Böckerna om Nelly Rapp - Martin Widmark

Harry Potter skulle jag nog vänta lite med för att de ska kunna förstås och uppskattas.. Har själv planerat att börja läsa dem nu för dottern när vi avslutat serien vi håller på med. (9,5 år)

Barnbokskatalogen fanns nu att hämta här på biblioteket. Där kan du få fler tips och idéer. smile1.gif
    Känns en ettas dagbok tillräckligt "modern" för att läsas nu? Den står i bokhyllan och väntar men är ju sen jag själv var liten.
  • Tramptass
    Alexi skrev 2015-10-18 10:19:29 följande:
    Känns en ettas dagbok tillräckligt "modern" för att läsas nu? Den står i bokhyllan och väntar men är ju sen jag själv var liten.
    Ja min dotter gillar dem iaf! Tycker också det är viktigt att man kan läsa olika sorters böcker.
  • Linastrumpan

Min 6åring läste nog ca 10 älvböcker innan hon tröttnade på innehållet. Vi köpte de flesta på loppisar för typ 10kr/st. Efter det gick hon över till Harry Potterböckerna som hon läser nu.
    Min 9åring är lite mer åldersadekvat i sitt läsande men hon gillade inte älvböckerna alls. Hon gillar inte fantasiböcker. Hon gillar däremot Lasse Maja, kusinböckerna (en serie av Helena Bross), PAX böckerna, cirkusdeckarna. Nu har hon bestämt att läsa lite klassiska Astrid Lindgren och läser just nu Madicken.

Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows