pigglet skrev 2015-10-17 19:17:34 följande:
Oj, vad jag tycker de där böckerna är fruktansvärt tråkiga! Vi höll på storkna här hemma. Maken vägrade läsa dem alls... Sonen har inte tröttnat på dem, det är vi vuxna som har slutat låna dem. Hur kan det vara möjligt att skriva hundra böcker med precis samma handling i varenda bok?!
Vi har inte köpt några alls, bara lånat på biblioteken. Jag ställde mig i kö på en hel serie åt gången. Här går det utmärkt att reservera böcker från kommunens alla bibliotek, så med lite framförhållning har vi kunnat läsa hela serier utan avbrott.
Vi har börjat läsa Suneböckerna i stället. "Den magiska kepsen" är en kul högläsningsbok, "Önskestjärnan" likaså. Böckerna om "Miss Amanda Hill", och böckerna om "Hedvig".
Böcker att läsa själv har i stället blivit Bamse (lånar sådana där samlingsalbum), och kanske LasseMaja. Och så läser han gärna kokböcker nu, och faktaböcker om djur. Han är 8 år.
Fast vi läser dem inte, det är dotterns som läser dem själv. Och jag tror att det är bra för läsvanan och lästräningen att de är enkla och lika i stil så det stör mig inte.
Problemet med att köa på biblioteket är att man köar på sju böcker i en serie, får in nr 3 och 5, veckor senare 2 och 6 och sen 1 osv och det blir väldigt plottrigt. Hon ska ju få läsa dem i ordning.
Maken har läst samtliga Lassemaja-böcker högt för henne och nu läser de Sune. Jag har läst hela Sandvargen högt och nu läser vi Ronja Rövardotter. Ska kolla in dina andra tips.