• Alexi

Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows

Min dotter plöjer dessa på löpande band just nu och jag letar konstant fler, på bibliotek och second hand.

Hur många har era barn läst innan de lessnat på dessa? Vad har de gått vidare till för böcker sen? Hur har ni köpt och sålt era? Det är ju svårt att få tag på dem, på Tradera går de jättedyrt och på biblioteket är det kö.

• Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows
  • Tramptass

Min dotter lånade många på skolbiblioteket. Har bara köpt ett fåtal själv. Hittat en del på loppisar, då ganska billigt, och några har hon fått nya i present.

Nu läser hon serierna av Jo Salmson och böckerna om den magiska trädkojan (kommer ej ihåg vad författaren heter just nu)

• Alexi
    Tramptass skrev 2015-10-17 17:51:41 följande:
    Min dotter lånade många på skolbiblioteket. Har bara köpt ett fåtal själv. Hittat en del på loppisar, då ganska billigt, och några har hon fått nya i present.

Nu läser hon serierna av Jo Salmson och böckerna om den magiska trädkojan (kommer ej ihåg vad författaren heter just nu)
    Kul med tips! Hur gammal är din dotter? Jag tycker det är svårt att hitta lämpliga böcker för henne, både att läsa själv (som då inte ska vara alltför svåra språkligt) och som vi läser för henne och som är lite mer utmanande men inte för läskiga eller svåra. Hon är snart sju år.
  • lövet2

Hon läste tills vi inte fick tag på fler på bibblan. Sedan gick tiden medan jag försökte få tag i nästa bok, och så ebbade det bara ut. Inget annat dög, så hon har inte läst några böcker alls på ett år.

• pigglet

Oj, vad jag tycker de där böckerna är fruktansvärt tråkiga! Vi höll på storkna här hemma. Maken vägrade läsa dem alls... Sonen har inte tröttnat på dem, det är vi vuxna som har slutat låna dem. Hur kan det vara möjligt att skriva hundra böcker med precis samma handling i varenda bok?!

Vi har inte köpt några alls, bara lånat på biblioteken. Jag ställde mig i kö på en hel serie åt gången. Här går det utmärkt att reservera böcker från kommunens alla bibliotek, så med lite framförhållning har vi kunnat läsa hela serier utan avbrott.

Vi har börjat läsa Suneböckerna i stället. "Den magiska kepsen" är en kul högläsningsbok, "Önskestjärnan" likaså. Böckerna om "Miss Amanda Hill", och böckerna om "Hedvig".

Böcker att läsa själv har i stället blivit Bamse (lånar sådana där samlingsalbum), och kanske LasseMaja. Och så läser han gärna kokböcker nu, och faktaböcker om djur. Han är 8 år.

• yodi

hon har läst rätt många av dom och hon är inte trött på dom än
    vi har hittat på alla möjliga ställen akademi bokhandeln, second hand butiker mm
    hon tycker även om harry potter och nu kommer jag inte ihåg vad författaren heter men serien om katten ninja timmy gillar hon och även järnprovet. sen läser hon även mycket av en svensk författare som bla har skrivit glasbarnen.

• Minimalen

Älvriket av Emily Rodda. Lättläst Wahlströms. Handlar om en flicka som hittar en ingång till ett magiskt rike.

• Alexi
    pigglet skrev 2015-10-17 19:17:34 följande:
    Oj, vad jag tycker de där böckerna är fruktansvärt tråkiga! Vi höll på storkna här hemma. Maken vägrade läsa dem alls... Sonen har inte tröttnat på dem, det är vi vuxna som har slutat låna dem. Hur kan det vara möjligt att skriva hundra böcker med precis samma handling i varenda bok?!

Vi har inte köpt några alls, bara lånat på biblioteken. Jag ställde mig i kö på en hel serie åt gången. Här går det utmärkt att reservera böcker från kommunens alla bibliotek, så med lite framförhållning har vi kunnat läsa hela serier utan avbrott.

Vi har börjat läsa Suneböckerna i stället. "Den magiska kepsen" är en kul högläsningsbok, "Önskestjärnan" likaså. Böckerna om "Miss Amanda Hill", och böckerna om "Hedvig".

Böcker att läsa själv har i stället blivit Bamse (lånar sådana där samlingsalbum), och kanske LasseMaja. Och så läser han gärna kokböcker nu, och faktaböcker om djur. Han är 8 år.
    Fast vi läser dem inte, det är dotterns som läser dem själv. Och jag tror att det är bra för läsvanan och lästräningen att de är enkla och lika i stil så det stör mig inte.

Problemet med att köa på biblioteket är att man köar på sju böcker i en serie, får in nr 3 och 5, veckor senare 2 och 6 och sen 1 osv och det blir väldigt plottrigt. Hon ska ju få läsa dem i ordning.

Maken har läst samtliga Lassemaja-böcker högt för henne och nu läser de Sune. Jag har läst hela Sandvargen högt och nu läser vi Ronja Rövardotter. Ska kolla in dina andra tips.
  • Alexi
    hallontryffel skrev 2015-10-17 18:32:38 följande:
    Secret Kingdom-serien av Rosie Banks kanske kan passa din dotter, TS!
    Tack, ska spana in!
  • Alexi

Tack för tips andra böcker, jag tar gärna emot fler!

I vilken ålder har ni tyckt Harry Potter funkat att högläsa?

Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows