• Alexi

Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows

Min dotter plöjer dessa på löpande band just nu och jag letar konstant fler, på bibliotek och second hand.

Hur många har era barn läst innan de lessnat på dessa? Vad har de gått vidare till för böcker sen? Hur har ni köpt och sålt era? Det är ju svårt att få tag på dem, på Tradera går de jättedyrt och på biblioteket är det kö.

• Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows
  • Alexi
    Tramptass skrev 2015-10-17 17:51:41 följande:
    Min dotter lånade många på skolbiblioteket. Har bara köpt ett fåtal själv. Hittat en del på loppisar, då ganska billigt, och några har hon fått nya i present.

Nu läser hon serierna av Jo Salmson och böckerna om den magiska trädkojan (kommer ej ihåg vad författaren heter just nu)
    Kul med tips! Hur gammal är din dotter? Jag tycker det är svårt att hitta lämpliga böcker för henne, både att läsa själv (som då inte ska vara alltför svåra språkligt) och som vi läser för henne och som är lite mer utmanande men inte för läskiga eller svåra. Hon är snart sju år.
  • Alexi
    pigglet skrev 2015-10-17 19:17:34 följande:
    Oj, vad jag tycker de där böckerna är fruktansvärt tråkiga! Vi höll på storkna här hemma. Maken vägrade läsa dem alls... Sonen har inte tröttnat på dem, det är vi vuxna som har slutat låna dem. Hur kan det vara möjligt att skriva hundra böcker med precis samma handling i varenda bok?!

Vi har inte köpt några alls, bara lånat på biblioteken. Jag ställde mig i kö på en hel serie åt gången. Här går det utmärkt att reservera böcker från kommunens alla bibliotek, så med lite framförhållning har vi kunnat läsa hela serier utan avbrott.

Vi har börjat läsa Suneböckerna i stället. "Den magiska kepsen" är en kul högläsningsbok, "Önskestjärnan" likaså. Böckerna om "Miss Amanda Hill", och böckerna om "Hedvig".

Böcker att läsa själv har i stället blivit Bamse (lånar sådana där samlingsalbum), och kanske LasseMaja. Och så läser han gärna kokböcker nu, och faktaböcker om djur. Han är 8 år.
    Fast vi läser dem inte, det är dotterns som läser dem själv. Och jag tror att det är bra för läsvanan och lästräningen att de är enkla och lika i stil så det stör mig inte.

Problemet med att köa på biblioteket är att man köar på sju böcker i en serie, får in nr 3 och 5, veckor senare 2 och 6 och sen 1 osv och det blir väldigt plottrigt. Hon ska ju få läsa dem i ordning.

Maken har läst samtliga Lassemaja-böcker högt för henne och nu läser de Sune. Jag har läst hela Sandvargen högt och nu läser vi Ronja Rövardotter. Ska kolla in dina andra tips.
  • Alexi
    hallontryffel skrev 2015-10-17 18:32:38 följande:
    Secret Kingdom-serien av Rosie Banks kanske kan passa din dotter, TS!
    Tack, ska spana in!
  • Alexi

Tack för tips andra böcker, jag tar gärna emot fler!

I vilken ålder har ni tyckt Harry Potter funkat att högläsa?

• Alexi
    MadHatter skrev 2015-10-18 08:44:51 följande:
    Min dotter är 14 nu så det var länge sen hon slutade med älböclerna, men försöker komma ihåg vad hon läste samtidigt.
    Eva Ibbotson, Molly Moon, Kalle och Chokladfabriken, hon läste böckerna om Flisan också och "Sam och Sigge" (hästböcker).

Något senare läste hon "vargbröder", "spejarens lärling" och Harry Potter.

Jag läste högläsning med Det blåser på månen (den är verkligen jättebra), och "lilla huset på prärien" som jag hade sen jag var liten.

Det var vad jag kommer på nu, ska fråga henne när hon vaknar om hon kommer på något mer.
    Kalle och Chokladfabriken höglästes nyligen. Lilla huset på Prärien testade jag för ett par månader sedan men den gick inte alls, hon var för liten och hängde inte alls med. Hästböckerna om Sigge har hon läst en drös också och gillar. 

Det blåser på månen, intressant, den vet jag ju att den är känd men kommer knappt ihåg storyn. Ska göra en lista med alla tips här och ha med till biblioteket.
  • Alexi

När jag nu googlar på många av tipsen i tråden så verkar de ganska avancerade, står för barn 9-12 år. Har era barn läst dem/fått dem lästa för sig redan som typ sjuåringar?

• Alexi
    Simben skrev 2015-10-18 09:22:56 följande:
    Jag har ingen koll på dessa älvböcker men min tjej som oxå är sju år läser just nu böckerna om Dunne. Finns fyra böcker. Det är kapitelböcker men lättläst sådan. Lättare än Lassemaja. Första boken heter mitt lyckliga liv tror jag. Sen nästa mitt hjärta hoppar och skrattar. Dessa två har hon läst. Sen finns det livet enligt Dunne och sist jag var som lyckligast som vi har lånat och hon ska börja läsa nu. Dessa är jättebra. Sen alla märtaböckerna läser hon oxå och älskar då hon rider och är en hästtjej smile5.gif .
  • Alexi
    Tramptass skrev 2015-10-18 09:52:14 följande:
    Hon är 9,5 år. Men jag tycker nog att trädkojan böckerna funkar från sju år. Inte för läskiga men samtidigt spännande.
    De står inom kategorin 6-9 år så det tror jag också. Det var lite andra böcker här i tråden som stod för 9-12 år.
  • Alexi
    Tramptass skrev 2015-10-18 10:07:18 följande:
    Mer tips:

Böckerna om Mimmi (Monstret i skåpet, En ettas dagbok osv.) - Viveka Sundvall
    Böckerna om Nelly Rapp - Martin Widmark

Harry Potter skulle jag nog vänta lite med för att de ska kunna förstås och uppskattas.. Har själv planerat att börja läsa dem nu för dottern när vi avslutat serien vi håller på med. (9,5 år)

Barnbokskatalogen fanns nu att hämta här på biblioteket. Där kan du få fler tips och idéer. smile1.gif
    Känns en ettas dagbok tillräckligt "modern" för att läsas nu? Den står i bokhyllan och väntar men är ju sen jag själv var liten.
Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows