Inlägg från: Tramptass |Visa alla inlägg
  • Tramptass

Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows

Min dotter lånade många på skolbiblioteket. Har bara köpt ett fåtal själv. Hittat en del på loppisar, då ganska billigt, och några har hon fått nya i present.

Nu läser hon serierna av Jo Salmson och böckerna om den magiska trädkojan (kommer ej ihåg vad författaren heter just nu)

• Tramptass
    Alexi skrev 2015-10-17 17:56:43 följande:
    Kul med tips! Hur gammal är din dotter? Jag tycker det är svårt att hitta lämpliga böcker för henne, både att läsa själv (som då inte ska vara alltför svåra språkligt) och som vi läser för henne och som är lite mer utmanande men inte för läskiga eller svåra. Hon är snart sju år.
    Hon är 9,5 år. Men jag tycker nog att trädkojan böckerna funkar från sju år. Inte för läskiga men samtidigt spännande.
  • Tramptass

Mer tips:

Böckerna om Mimmi (Monstret i skåpet, En ettas dagbok osv.) - Viveka Sundvall
    Böckerna om Nelly Rapp - Martin Widmark

Harry Potter skulle jag nog vänta lite med för att de ska kunna förstås och uppskattas.. Har själv planerat att börja läsa dem nu för dottern när vi avslutat serien vi håller på med. (9,5 år)

Barnbokskatalogen fanns nu att hämta här på biblioteket. Där kan du få fler tips och idéer.

• Tramptass
    Alexi skrev 2015-10-18 10:19:29 följande:
    Känns en ettas dagbok tillräckligt "modern" för att läsas nu? Den står i bokhyllan och väntar men är ju sen jag själv var liten.
    Ja min dotter gillar dem iaf! Tycker också det är viktigt att man kan läsa olika sorters böcker.
Svar på tråden Ni vars barn som gillat/gillar älvböckerna av Daisy Meadows