finee skrev 2016-06-08 19:26:49 följande:
Ja, det är jobbigt med väntan. Förstår att du kommet ta det lite lugnar mellan ev kommande syskonförsök längre fram, och låta kroppen vila mellan hormonerna. Jag har haft jättelite biverkningar, knappt känt något alls. Läkaren frågade vid insättningen om jag kände mig svullen eftersom hon såg så mycket vätska i alla äggblåsorna, men jag kände inte ett smack. Så det ska jag väl vara glad för. Vi har tre blastocyster i frysen, och om klinken tillåter så tänker jag definitivt köra ett FET i månaden aug-okt, om det behövs. Men måste säga att jag är orolig över nya minus eller missfall
Vad är din erfarenhet gällande den psykiska biten att köra flera FET i rad?
Det är nog som du säger svårt att vara positiv med tanke på att man är så väldigt van att misslyckas. Det känns helt omöjligt att det helt plötsligt ska gå vägen. När jag plussade för en vecka sedan kunde jag inte tro mina ögon!! Det var helt surrealistiskt och euforiskt. Så otroligt smärtsamt sedan när jag började inse att det var ett missfall. Så sorgligt, så grymt. Är så rädd att jag aldrig mer kommer kunna få plus på stickan.
Ja, nog är det jobbigt att vara oförklarligt barnlös. Det är inte befruktnigen som är problemet för oss. Äggen befruktades med vanlig IVF och vi hade en befruktningagrad på 100% på de ägg som var mogna (6 av 7 mogna på lägsta dosen menopur). Läkaren sa att oftast brukar 50-70% bli befruktade, så 100% var ju bra. Ett kunde dock inte användas eftersom två simmare hade befruktat det. Av de fem som odlades vidare höll fyra så bra kvalité så de kan användas. Jag är rädd att det är något med mitt immunförsvar. Men de mätte några immunförsvarceller (NK-celler) eftersom jag skulle vara med i en studie, ich där fanns heller inga förhöjningar. Fick trots detta sk intralipiddropp som ska dämpa immunförsvaret. Nästa försök ska jag be om trombyl och prednisolon tänkte jag. Läkarna är förvånade att det inte går för oss på vanliga sättet. I början när vi utreddes och fick "diagnosen" oförklarligt så sa de att den första IVF-omgången ofta är lite diagnostisk för de oförklarligt barnlösa. Att man brukar kunna se under IVF:ens gång vad som felar. Men hos ca 10% ser man fortfarande inte, och vi tilllhör frustrerande nog dessa 10%.
Det enda som känns positivt med det här missfallet är ju att jag nu åtminstonde vet att embryot kan fästa i livmodern (i alla fall en stund
) Hoppas det kan fästa kvar längre än ett par veckor bara. Men såklart orolig, som sagt.
Så härligt att du blev gravid! Njut av graviditeten! Stor kram.
Skönt att du sluppit många biverkningar, man behöver liksom inte det ovanpå allt annat ;) Men wow - underbart att i har fler blastocyster i frysen! Det är ju också en mycket god prognos om äggen klarar sig till det stadiet. Jag har för mig att chansen att bli gravid med en blastocyst ligger på 60%.
För min del var det bra med flera FET i rad. Jag behövde vänta mellan ET och första FET eftersom vi väntade på naturlig ägglossning som uteblev i flera månader på grund av stress (jag blev utbränd strax före FET) och det var en tuff väntan. När vi fick köra på i vårt eget tempo kändes det som att vi återfick en del kontroll vi inte haft tidigare. Det blev lite som att försöka på egen hand, att man liksom inte måste vänta så himla många dagar innan det är dags att försöka igen. Sen finns det ju baksidor också. Jag tror inte att jag riktigt hann med att bearbeta alla misslyckanden på löpande band, så jag blev ganska cynisk på slutet. Det kanske jag hade blivit ändå, det behöver inte ha haft med den saken att göra. När vi gjorde sista försöket plockades våra sista tre embryon fram ur frysen och odlades i tre dagar till (de var odlade i två dagar innan). Ett ögonblick blev jag rädd att alla skulle dö och att jag inte skulle få något tillbaka, men sen kände jag bara att det kanske var lika bra. Inget hade ju varit livsdugligt ändå, så det var väl lika bra att starta om på nytt med nya fräscha ägg och nya spermier.
Mitt råd är att ta ett försök i taget. Känn efter varje försök om ni vill göra ett nytt tätt inpå eller inte och var inte rädd att ändra ståndpunkt. Bara för att en sak känns lockande och självklart nu behöver det inte betyda att det är läget när ni väl är där.
Jovisst är det så, att det känns så himla surrealistiskt att det går alls en enda gång och att det aldrig kommer gå vägen igen. Men så är det tack och lov inte :) Att embryot fäste och hann producera tillräckligt med hCG för att kunna ge utslag på test tyder på att det faktiskt får stanna, alltså att det inte blir angripet av kroppen. Oftast är det embryot som slutar tuveckas normalt - inte kvinnans kropp som gör fel, så än så länge tycker jag inte att du ska måla fan på väggen och intala dig att din kropp stöter ut allt. Tvärtom har den hittills skött sig utmärkt genom att först ta hand om embryot och därefter stöta ut det när det inte kunde leva :)
Jag var helt 100% säker på att aldrig kunna bli gravid och att mitt missfall var det närmaste en graviditet jag skulle komma, men redan FET efter blev jag gravid igen. Jag blödde lite, så jag var säker på ännu ett missfall, men hon växte som hon skulle. Idag är det 4 månader sedan hon kom till världen :) Man vet aldrig i förväg hur fort det kommer gå innan man får sitt mirakel, men när det väl händer inser man att man kunnat vänta ännu längre om man bara vetat Att det händer. Ovissheten är det värsta. De allra flesta lyckas ändå tillslut, och det känns oerhört lovande för er. Det är miljontals mekanismer bakom hur barn blir till och även om vården är bra känner de bara till en liten bråkdel, och den bråkdelen är väldigt uppenbara faktorer. Med IVF tar man bort väldigt, väldigt många av dem, och det verkar ju som att så varit fallet för er. Något blev annorlunda när befruktningen inte behövde ske inuti dig, och så kommer det ju vara nästa försök också :)
Kram!!