Cyanea skrev 2016-06-08 18:35:50 följande:
Jag är nog ungefär som du. Jag ville ge mig rakt in i nya försök så snabbt som möjligt, så jag förstår dig. Väntan är tuff. Mina tre FET (frusna återföringar) gjorde jag på löpande band. När jag blev gravid med dottern hade jag gått upp 10 kg av hormonerna, vilket blev tungt på slutet, så ska vi göra om detta är jag helt inställd på att se till att gå ner varenda kilo innan vi påbörjar ny behandling.
Utrymme för sorgen är A och O, så det låter toppen att du funderar kring att göra upp en plan och att göra saker du mår bra av. Kroppen och själen far ofta illa av behandlingarna, så man får försöka plåstra om såren bäst man kan mellan varven.
Jag tror att katastroftankarna ligger så nära eftersom det är det vi hittills har erfarenhet av. Varje gång mensen kommit medan vi försökt har misslyckandet liksom tryckts upp i ansiktet så det inte går att ignorera. Det är klart att man tror att det är så det alltid kommer att vara och att man därför har svårt att hoppas. Men så är det ju tack och lov inte.
Jag har svårt att sätta mig in i hur det måste vara att vara oförklarligt barnlös. Jag kände sån enorm tacksamhet över att få en förklaring till vår situation, så jag inbillar mig att det måste vara det värsta svaret - att man inte vet varför det inte funkar. Men jag tror inte att det är förklaringen i ert fall, det hade du nog märkt genom att du plussat flera gånger om. Med tanke på att du plussar på första försöket låter det som att det av någon anledning inte blivit befruktningar innan. Jag kan förstås inte veta, men jag tycker att det låter så.
Förhoppningsvis går sommaren fort, du hinner ta hand om dig på allra bästa sätt och så blir det insättning så fort kliniken öppnar igen :) Hoppas på nytt plus som går vägen :)
Ja, det är jobbigt med väntan. Förstår att du kommet ta det lite lugnar mellan ev kommande syskonförsök längre fram, och låta kroppen vila mellan hormonerna. Jag har haft jättelite biverkningar, knappt känt något alls. Läkaren frågade vid insättningen om jag kände mig svullen eftersom hon såg så mycket vätska i alla äggblåsorna, men jag kände inte ett smack. Så det ska jag väl vara glad för. Vi har tre blastocyster i frysen, och om klinken tillåter så tänker jag definitivt köra ett FET i månaden aug-okt, om det behövs. Men måste säga att jag är orolig över nya minus eller missfall

Vad är din erfarenhet gällande den psykiska biten att köra flera FET i rad?
Det är nog som du säger svårt att vara positiv med tanke på att man är så väldigt van att misslyckas. Det känns helt omöjligt att det helt plötsligt ska gå vägen. När jag plussade för en vecka sedan kunde jag inte tro mina ögon!! Det var helt surrealistiskt och euforiskt. Så otroligt smärtsamt sedan när jag började inse att det var ett missfall. Så sorgligt, så grymt. Är så rädd att jag aldrig mer kommer kunna få plus på stickan.
Ja, nog är det jobbigt att vara oförklarligt barnlös. Det är inte befruktnigen som är problemet för oss. Äggen befruktades med vanlig IVF och vi hade en befruktningagrad på 100% på de ägg som var mogna (6 av 7 mogna på lägsta dosen menopur). Läkaren sa att oftast brukar 50-70% bli befruktade, så 100% var ju bra. Ett kunde dock inte användas eftersom två simmare hade befruktat det. Av de fem som odlades vidare höll fyra så bra kvalité så de kan användas. Jag är rädd att det är något med mitt immunförsvar. Men de mätte några immunförsvarceller (NK-celler) eftersom jag skulle vara med i en studie, ich där fanns heller inga förhöjningar. Fick trots detta sk intralipiddropp som ska dämpa immunförsvaret. Nästa försök ska jag be om trombyl och prednisolon tänkte jag. Läkarna är förvånade att det inte går för oss på vanliga sättet. I början när vi utreddes och fick "diagnosen" oförklarligt så sa de att den första IVF-omgången ofta är lite diagnostisk för de oförklarligt barnlösa. Att man brukar kunna se under IVF:ens gång vad som felar. Men hos ca 10% ser man fortfarande inte, och vi tilllhör frustrerande nog dessa 10%.
Det enda som känns positivt med det här missfallet är ju att jag nu åtminstonde vet att embryot kan fästa i livmodern (i alla fall en stund

) Hoppas det kan fästa kvar längre än ett par veckor bara. Men såklart orolig, som sagt.
Så härligt att du blev gravid! Njut av graviditeten! Stor kram.