Åh vännen, jag beklagar verkligen :'(
Jag gjorde ett FET i Februari/Mars. Jag plussade för första gången i mitt liv och vi var överlyckliga. Dagen efter började jag blöda. Det blev tidernas mest odramatiska, mest utdragna missfall, som inte konstaterades förrän i v. 8. Jag misstänkte det, men de hade hela tiden sagt att det kunde vara en normal blödning.
Jag var jäkligt knäckt över det, samtidigt som jag kände att jag äntligen fått bekräftelse på att jag kunde bli gravid. Jag försökte fokusera på det. Sen har jag en grymt bra läkare på IVF-kliniken som förstår mig. Hon gav klartecken för nytt FET redan cykeln därpå (jag gjorde stimulerat FET, så jag behövde inte invänta mensen). Då hade jag något att se fram emot.
Det var sista återföringen på det försöket, så jag kände stor nervositet. Samtliga kvarvarande tre embryon tinades och odlades tre dagar till. Ett höll tillräckligt god kvalitet för att sättas tillbaka. Vi fick till och med titta på det i mikroskop :D Dagen före TD blödde jag dock igen, så hoppet sjönk. Maken skulle ta examen dagen därpå, så vi beslutade oss för att göra slut på lidandet. Jag gjorde ett CB plus på eftermiddagen, och tamejfan - där var ett starkt, fint plus.
Morgonen därpå testade jag med CB digital som visade Gravid 2-3. Jag trodde inte på det, men i v. 8 såg vi ett litet embryo med pickande hjärta på VUL. På RUL i v. 18 fick vi reda på att det är en fin liten dotter vi väntar, igår lyssnade vi på hennes hjärta hos MVC och imorgon går vi in i v. 26. Alldeles just nu när jag skriver ligger hon och sparkar så gott i magen på mig <3
För oss hände det snabbt efter vårt MF, och jag hoppas så innerligt att det kan hända dig också. Det finns ingenting som säger att din graviditet var en engångshändelse, utan det säger snarare att ni faktiskt kan bli gravida. Missfallet har enbart med embryot att göra, inte dig eller din förmåga att bli gravid.
Låt det göra ont, för det gör jävligt ont. Du behöver hantera sorgen innan du går vidare. Om du kan, försök att ta till dig det som faktiskt är värt att ta med dig som t.ex. att ni kan bli med barn. Blicka framåt och försök att ha ett tydligt mål som inte ligger för långt bort i tiden. Ägna dig åt saker du tycker om och ta hand om dig själv och din sambo. Ät och drick sånt du inte får när du blir gravid (och jag skriver när, inte om, för det kommer att hända en vacker dag). Ta tillvara på tiden du inte bär på ett nytt liv och som du inte är förälder (även om jag vet att orden klingar tomt då man inte vill något mer än vara förbi den tiden).
Stor styrkekram <3