Straff när barn beter sig illa
Är man en dålig förälder när man ger sina barn straff när de beter sig illa? Med illa menar jag ljuger, tar saker utan lov, slår sina syskon, svär, inte visar någon hänsyn överhuvudtaget etc.
Vi varnar alltid innan ett eventuellt straff ges för att barnet ska få en chans att bättra sig, när det inte sen hjälper så blir det straff i form av rums/husarrest eller skrivstraff där barnet får skriva ett antal sidor med vad hen inte får göra dvs varför straffet gavs.
Jag blev igår uppringd av mitt barns bästa kompis förälder som beklagade sig över att kompisen satt hemma själv efter skolan och var jätteledsen pga att vårt barn har utegångsförbud. Jag var alltså tvungen att sitta och förklara mig inför den här föräldern och berätta varför hens barn inte just nu får leka med mitt barn. Jag kan känna att jag håller på att explodera nu, är så arg dels på mitt barn som beter sig så dåligt att vi känner att vi måste ge straff och dels på den här föräldern som ska blanda sig i hur vi hanterar situationer inom vår familj.
Vad anser ni andra om detta?