• Kia82

Straff när barn beter sig illa

Är man en dålig förälder när man ger sina barn straff när de beter sig illa? Med illa menar jag ljuger, tar saker utan lov, slår sina syskon, svär, inte visar någon hänsyn överhuvudtaget etc.

Vi varnar alltid innan ett eventuellt straff ges för att barnet ska få en chans att bättra sig, när det inte sen hjälper så blir det straff i form av rums/husarrest eller skrivstraff där barnet får skriva ett antal sidor med vad hen inte får göra dvs varför straffet gavs.

Jag blev igår uppringd av mitt barns bästa kompis förälder som beklagade sig över att kompisen satt hemma själv efter skolan och var jätteledsen pga att vårt barn har utegångsförbud. Jag var alltså tvungen att sitta och förklara mig inför den här föräldern och berätta varför hens barn inte just nu får leka med mitt barn. Jag kan känna att jag håller på att explodera nu, är så arg dels på mitt barn som beter sig så dåligt att vi känner att vi måste ge straff och dels på den här föräldern som ska blanda sig i hur vi hanterar situationer inom vår familj.

Vad anser ni andra om detta?

• Svar på tråden Straff när barn beter sig illa
  • Kia82
    Sophan skrev 2015-10-16 13:18:02 följande:

Det kallas uppfostran och jag tycker det är skönt att se att det fortfarande finns föräldrar som klarar av den biten.

Jag själv kan inte förstå hur man klarar av att leva som en familj utan att sätta gränser men tydligen så är det hos många mer populärt att låta barnen göra som dom själva vill.
  • Kia82
    sextiotalist skrev 2015-10-16 13:20:21 följande:

Jag tror inte på straff i barnuppfostran. Visst, om allt annat är testat, så kanske man måste ta till andra åtgärder.

Vi har aldrig använt straff och ändå så har vår gemensamma och sambons två äldre blivit välartade ungdom och vuxna.

Men visst har det blivit konsekvenser, det har hänt att vi klivit av bussen och vänt hem igen när grabben har betett sig illa, med då motivieringen "eftersom du inte kan ta det lugnt och lyssna på vad vi säger, så förstår vi att du inte heller är intresserad av detta, så då gör vi det inte" (eller för trött, eller vill göra något annat)

Hjälper straffen, slutar de att slåss, slutar de bråkar, slutar de ta saker utan lov?

Tyvärr så gör det väl inte det och äldsta dottern är väl inne i någon förpubertal period nu för allt precis allt ska göras tvärtemot och det ska testas gränser till max. Jag anser dock att att inte ge straff eller kalla det konsekvenser om ni så vill för sådant förekommer ofta också är det samma som att tillåta det felaktiga beteendet. Och jag anser inte att det är orimliga handlingar ifrån våran sida heller då utomstående inte har en susning om vad som försiggår innanför våra dörrar och vad våra barn är kapabla till. Jag tar hellre denna fighten nu än om fem år. Att dottern uppfattas på ett helt annat sätt inför andra föräldrar är väl en himla tur det men att ifrågasätta mig i mitt föräldraskap som det känns som om jag har gjorts accepterar jag inte.
Svar på tråden Straff när barn beter sig illa