Inlägg från: Mälaröbo |Visa alla inlägg
  • Mälaröbo

Straff när barn beter sig illa

Försöker undvika straff och använda konsekvenser, men visst blir det straff ibland. Dock försöker jag koppla det så gott det går till händelsen, typ tidigare hemgång om man inte passat tiden, teknikförbud om man kommit sent till skolan för att man fastnat vid datorn, kompisförbud om det varit uppstudsigt och rörigt när man hängt med kompisar, inte gå på träning om man skitit i läxor osv.

• Mälaröbo

Anledningen till att jag undviker regelrätta straff är för att jag inte vill att mina barn ska göra rätt för att de är rädda, utan för att de förstår varför det är viktigt

• Mälaröbo

Skulle inte ringa upp en annan förälder o klaga på deras familjesystem om det inte var direkt farliga/Skadliga saker det handlade om. Däremot tror jag många faller i "straffällan" för att man inte vill/orkar/kan ge konsekvenser i stunden. Typ: Kalle beter sig oerhört illa när hela familjen är på Skansen/middag/utflykt. Lätt att fortsätta aktiviteten för att inte förstöra för alla och lätt att "straffa" Kalle med indraget lördagsgodis nån dag senare tex.

Svar på tråden Straff när barn beter sig illa